Informace o kvalifikační práci Aktivizační výukové metody ve Výchově ke zdraví v tematickém okruhu Výživa s akcentem na stravovací režim a výživová doporučení
Diplomová práce je zaměřená na tvorbu a následnou aplikaci obsahově či didakticky inovativních aktivizačních výukových metod ve Výchově ke zdraví, které jsou zaměřené na stravovací režim a výživová doporučení.
V teoretické části diplomové práce je uvedena charakteristika dětí školního věku, jsou zde shrnuty teoretické poznatky o stravovacím režimu a stravovacích doporučeních pro děti školního věku či princip výživové pyramidy. Pozornost je věnovaná výukovým metodám, především aktivizačním výukovým metodám.
Další část diplomové práce obsahuje návrh 5 modifikovaných aktivizačních výukových metod, které byly následně aplikovány ve výuce Výchova ke zdraví na Základní škole v Olbramovicích, v okrese Znojmo.
Aplikované aktivizační výukové metody byly následně žáky 8. ročníku hodnoceny pomocí anonymního dotazníku.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the creation and subsequent application of content or didactically innovative activation teaching methods in Health education, which are focused on diet and nutritional recommendations.
The theoretical part of the thesis presents the characteristics of school-age children, there is a summary of theoretical knowledge about the diet and nutritional recommendations for school-age children or the principle of the nutrition pyramid. Attention is paid to teaching methods, especially activating teaching methods.
The next part of the diploma thesis contains a proposal of 5 modified activation teaching methods, which were subsequently applied in the teaching of Health education at the Primary School in Olbramovice, in the district of Znojmo.
The applied activation teaching methods were subsequently evaluated by 8th grade pupils using an anonymous questionnaire.
Diplomová práce je zaměřená na tvorbu a následnou aplikaci obsahově či didakticky inovativních aktivizačních výukových metod ve Výchově ke zdraví, které jsou zaměřené na stravovací režim a výživová doporučení.
V teoretické části diplomové práce je uvedena charakteristika dětí školního věku, jsou zde shrnuty teoretické poznatky o stravovacím režimu a stravovacích doporučeních pro děti školního věku či princip výživové pyramidy. Pozornost je věnovaná výukovým metodám, především aktivizačním výukovým metodám.
Další část diplomové práce obsahuje návrh 5 modifikovaných aktivizačních výukových metod, které byly následně aplikovány ve výuce Výchova ke zdraví na Základní škole v Olbramovicích, v okrese Znojmo.
Aplikované aktivizační výukové metody byly následně žáky 8. ročníku hodnoceny pomocí anonymního dotazníku.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the creation and subsequent application of content or didactically innovative activation teaching methods in Health education, which are focused on diet and nutritional recommendations.
The theoretical part of the thesis presents the characteristics of school-age children, there is a summary of theoretical knowledge about the diet and nutritional recommendations for school-age children or the principle of the nutrition pyramid. Attention is paid to teaching methods, especially activating teaching methods.
The next part of the diploma thesis contains a proposal of 5 modified activation teaching methods, which were subsequently applied in the teaching of Health education at the Primary School in Olbramovice, in the district of Znojmo.
The applied activation teaching methods were subsequently evaluated by 8th grade pupils using an anonymous questionnaire.
Návrh výukových aktivizačních metod do výuky Výchova ke zdraví
Využití výukových aktivizačních metod v praxi
Tvorba dotazníků
Sběr dat a vyhodnocení
Zásady pro vypracování
Stanovení hlavního cíle a dílčích cílů
Studium odborné literatury
Shromažďování studijních materiálů
Zpracování teoretické části DP
Návrh výukových aktivizačních metod do výuky Výchova ke zdraví
Využití výukových aktivizačních metod v praxi
Tvorba dotazníků
Sběr dat a vyhodnocení
Seznam doporučené literatury
GRECMANOVÁ, Helena; URBANOVSKÁ, Eva. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex, 2007. 180 s. ISBN 80-85783-73-8.
HORÁK, František. Aktivizující didaktické metody. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1991. ISBN 80-7067003-7.
HŘIVNOVÁ, Michaela. Základní aspekty výživy. Univerzita Palackého v Olomouci, 2014.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KALHOUS, Zdeněk; OBST, Otto a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X
KOTRBA, Tomáš; LACINA, Lubor. Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Brno: Společnost pro odbornou literaturu, 2007. 188 s. ISBN 978-80- 87029-12-1.
KOTRBA, Tomáš; LACINA, Lubor. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. 2. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2011. ISBN 978-80- 87474-341.
KUNOVÁ, Václava. Zdravá výživa. 2. vyd. Praha: Grada, 2011. 140 s. ISBN 978- 80-2473433-0
MACHOVÁ, Jitka; KUBÁTOVÁ, Dagmar. Výchova ke zdraví. 2. vyd. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5351-5.
OBST, Otto. Obecná didaktika. 2.vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. ISBN 978-80-244-5141-1.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. MŠMT, 2017
Seznam doporučené literatury
GRECMANOVÁ, Helena; URBANOVSKÁ, Eva. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex, 2007. 180 s. ISBN 80-85783-73-8.
HORÁK, František. Aktivizující didaktické metody. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1991. ISBN 80-7067003-7.
HŘIVNOVÁ, Michaela. Základní aspekty výživy. Univerzita Palackého v Olomouci, 2014.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KALHOUS, Zdeněk; OBST, Otto a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X
KOTRBA, Tomáš; LACINA, Lubor. Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Brno: Společnost pro odbornou literaturu, 2007. 188 s. ISBN 978-80- 87029-12-1.
KOTRBA, Tomáš; LACINA, Lubor. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. 2. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2011. ISBN 978-80- 87474-341.
KUNOVÁ, Václava. Zdravá výživa. 2. vyd. Praha: Grada, 2011. 140 s. ISBN 978- 80-2473433-0
MACHOVÁ, Jitka; KUBÁTOVÁ, Dagmar. Výchova ke zdraví. 2. vyd. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5351-5.