Tato diplomová práce se zaměřuje na internetová média a způsob, jakým píší a reflektují dění v dnešní společnosti. Formou pracovních listů a různých vyučovacích metod se snaží o rozvíjení kritického myšlení žáků a jejich schopnosti filtrovat a ověřovat informace, které se k nim prostřednictvím internetových médií a sociálních sítí dostávají. Hlavním cílem práce je, aby žáci byli schopní ověřit si relevanci informací a kriticky zhodnotit, jakým způsobem je jim sdělení předkládáno, a aby nepodléhali zjednodušujícím textům, které se snaží pouze o vyvolání emocí za účelem větší návštěvnosti.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the internet media and the way it writes and reflects the events in today's society. In the form of worksheets and various teaching methods, it seeks to develop students' critical thinking skills and their ability to filter and verify the information that reaches them through online media and social networks. The main aim of the work is for pupils to be able to check the relevance of the information and critically evaluate the way in which the message is presented to them, and not to succumb to simplistic texts that seek only to evoke emotions in order to increase traffic.
Media education, disinformation, manipulation, facts, critical thinking, fake news, hoax, internet media, social networks, clickbait.
Rozsah průvodní práce
169 s. (190 422 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zaměřuje na internetová média a způsob, jakým píší a reflektují dění v dnešní společnosti. Formou pracovních listů a různých vyučovacích metod se snaží o rozvíjení kritického myšlení žáků a jejich schopnosti filtrovat a ověřovat informace, které se k nim prostřednictvím internetových médií a sociálních sítí dostávají. Hlavním cílem práce je, aby žáci byli schopní ověřit si relevanci informací a kriticky zhodnotit, jakým způsobem je jim sdělení předkládáno, a aby nepodléhali zjednodušujícím textům, které se snaží pouze o vyvolání emocí za účelem větší návštěvnosti.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the internet media and the way it writes and reflects the events in today's society. In the form of worksheets and various teaching methods, it seeks to develop students' critical thinking skills and their ability to filter and verify the information that reaches them through online media and social networks. The main aim of the work is for pupils to be able to check the relevance of the information and critically evaluate the way in which the message is presented to them, and not to succumb to simplistic texts that seek only to evoke emotions in order to increase traffic.
Media education, disinformation, manipulation, facts, critical thinking, fake news, hoax, internet media, social networks, clickbait.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zaměří na internetová média a způsob, jakým píší a reflektují dění v dnešní společnosti. Formou pracovních listů a různých vyučovacích metod se budu snažit o rozvíjení kritického myšlení dětí a jejich schopnosti filtrovat a ověřovat informace, které se k nim prostřednictvím internetových médií a sociálních sítí dostávají. Cílem práce je, aby děti byly schopné ověřit si relevanci informací a kriticky zhodnotit, jakým způsobem je jim zpráva předkládána, a aby nepodléhaly zjednodušujícím textům, které se snaží pouze o vyvolání emocí za účelem větší návštěvnosti.
Osnova:
Teoretické uvedení do problematiky
Internetové zpravodajství a jeho podoby
Sociální sítě
Praktická část práce
Pracovní listy a použité metody
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zaměří na internetová média a způsob, jakým píší a reflektují dění v dnešní společnosti. Formou pracovních listů a různých vyučovacích metod se budu snažit o rozvíjení kritického myšlení dětí a jejich schopnosti filtrovat a ověřovat informace, které se k nim prostřednictvím internetových médií a sociálních sítí dostávají. Cílem práce je, aby děti byly schopné ověřit si relevanci informací a kriticky zhodnotit, jakým způsobem je jim zpráva předkládána, a aby nepodléhaly zjednodušujícím textům, které se snaží pouze o vyvolání emocí za účelem větší návštěvnosti.
Osnova:
Teoretické uvedení do problematiky
Internetové zpravodajství a jeho podoby
Sociální sítě
Praktická část práce
Pracovní listy a použité metody
Seznam doporučené literatury
BROKLOVÁ, Zdeňka. Média tvořivě: pro 2. stupeň ZŠ a střední školy : mediální tvorba, mediální výchova, využití médií ve výuce, technické dovednosti. Kladno: AISIS, 2008. ISBN 978-80-904071-1-4.
ZÁVODNÝ POSPÍŠIL, Jan a Lucie Sára ZÁVODNÁ. Mediální výchova. Aktualizované 2. vydání. Prostějov: Computer Media, 2020. ISBN 978-80-7402-408-5.
NUTIL, Petr. Média, lži a příliš rychlý mozek: průvodce postpravdivým světem. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0716-2.
MORAVEC, Václav. Proměny novinářské etiky. Praha: Academia, 2020. Společnost (Academia). ISBN 978-80-200-3111-2.
Seznam doporučené literatury
BROKLOVÁ, Zdeňka. Média tvořivě: pro 2. stupeň ZŠ a střední školy : mediální tvorba, mediální výchova, využití médií ve výuce, technické dovednosti. Kladno: AISIS, 2008. ISBN 978-80-904071-1-4.
ZÁVODNÝ POSPÍŠIL, Jan a Lucie Sára ZÁVODNÁ. Mediální výchova. Aktualizované 2. vydání. Prostějov: Computer Media, 2020. ISBN 978-80-7402-408-5.
NUTIL, Petr. Média, lži a příliš rychlý mozek: průvodce postpravdivým světem. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0716-2.
MORAVEC, Václav. Proměny novinářské etiky. Praha: Academia, 2020. Společnost (Academia). ISBN 978-80-200-3111-2.