Bakalářská práce se zabývá tématem "Dítě s odlišným mateřským jazykem a jeho inkluze v běžné mateřské škole".
Tato práce je dělena na dvě části, teoretickou a praktickou část, z nichž druhá je obsahově delší. Teoretická část se zabývá pojmy jako je např. vzdělávání, školský zákon, podpůrná opatření aj. Dále obsahuje kapitolu z vývojové psychologie předškolních dětí a specifika práce s etnickými menšinami.
V praktické části byl proveden výzkum, který je zaměřen na předškolní děti navštěvující mateřskou školu, konkrétně dětí s odlišným mateřským jazykem. Součástí jsou kazuistiky těchto dětí, pracovní portfolio a informace získané na základě rozhovorů a pozorování.
Annotation in English
The bachelor's thesis deals with the topic "A child with a different mother tongue and its integration in a normal kindergarten".
This work is divided into two parts, the theoretical and practical part, which is longer in content. The theoretical part deals with concepts such as education, school law, support measures, etc. It also contains a chapter on the developmental psychology of preschool children and the specifics of minorities.
In the practical part, a research was carried out, which is focused on preschool children of the kindergarten, specifically children of foreigners with a different mother tongue. It includes case studies of these children, a work portfolio and information obtained through interviews and observations.
Child, different mother tongue, inclusion, integration, upbringing, education, training, preschool development
Length of the covering note
77 s.
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce se zabývá tématem "Dítě s odlišným mateřským jazykem a jeho inkluze v běžné mateřské škole".
Tato práce je dělena na dvě části, teoretickou a praktickou část, z nichž druhá je obsahově delší. Teoretická část se zabývá pojmy jako je např. vzdělávání, školský zákon, podpůrná opatření aj. Dále obsahuje kapitolu z vývojové psychologie předškolních dětí a specifika práce s etnickými menšinami.
V praktické části byl proveden výzkum, který je zaměřen na předškolní děti navštěvující mateřskou školu, konkrétně dětí s odlišným mateřským jazykem. Součástí jsou kazuistiky těchto dětí, pracovní portfolio a informace získané na základě rozhovorů a pozorování.
Annotation in English
The bachelor's thesis deals with the topic "A child with a different mother tongue and its integration in a normal kindergarten".
This work is divided into two parts, the theoretical and practical part, which is longer in content. The theoretical part deals with concepts such as education, school law, support measures, etc. It also contains a chapter on the developmental psychology of preschool children and the specifics of minorities.
In the practical part, a research was carried out, which is focused on preschool children of the kindergarten, specifically children of foreigners with a different mother tongue. It includes case studies of these children, a work portfolio and information obtained through interviews and observations.
Child, different mother tongue, inclusion, integration, upbringing, education, training, preschool development
Research Plan
Studium literatury a zdrojů
Studium metodologie a výběr výzkumných strategií
Zpracování teoretické části
Realizace výzkumného šetření
Zpracování praktické části
Kompletace bakalářské práce
Research Plan
Studium literatury a zdrojů
Studium metodologie a výběr výzkumných strategií
Zpracování teoretické části
Realizace výzkumného šetření
Zpracování praktické části
Kompletace bakalářské práce
Recommended resources
LINHARTOVÁ, Tereza a Barbora LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ. Děti s odlišným mateřským jazykem v mateřských školách. Praha: Meta - Společnost pro příležitosti mladých migrantů, 2018. ISBN 978-80-88171-18-8.
RADOSTNÝ, L. a kol. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. Praha: Meta, 2011. 80 s. ISBN 978-80-254-9175-1.
VÁGNEROVÁ, M. Základy psychologie. Praha: Karolinum, 2004. 356 s. ISBN 80-2460841-3
PRŮCHA, J. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele.2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Triton, 2011. 167 s. ISBN 978-80-7387-502-2.
JEŘÁBKOVÁ, B. Mateřská škola jako životní prostor I. Brno: Masarykova univerzita, 1993. 231. s. ISBN 80-210-0830-X.
Recommended resources
LINHARTOVÁ, Tereza a Barbora LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ. Děti s odlišným mateřským jazykem v mateřských školách. Praha: Meta - Společnost pro příležitosti mladých migrantů, 2018. ISBN 978-80-88171-18-8.
RADOSTNÝ, L. a kol. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. Praha: Meta, 2011. 80 s. ISBN 978-80-254-9175-1.
VÁGNEROVÁ, M. Základy psychologie. Praha: Karolinum, 2004. 356 s. ISBN 80-2460841-3
PRŮCHA, J. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele.2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Triton, 2011. 167 s. ISBN 978-80-7387-502-2.
JEŘÁBKOVÁ, B. Mateřská škola jako životní prostor I. Brno: Masarykova univerzita, 1993. 231. s. ISBN 80-210-0830-X.
Enclosed appendices
Příloha č. 1 - Nástin otázek vedené s rodiči a pedagogy v interview
Příloha č. 2 - Souhlas se zpracováním osobních údajů
Příloha č. 3 a 4 - Ukázka vypracovaných pracovních listů
Příloha č. 5 - Fotografie
Příloha č. 6 - Samotná práce s pracovními listy
Příloha č. 7 - Test školní zralosti