Předložená bakalářská práce se zabývá podpůrnými opatřeními využívanými v inkluzivním vzdělávání na základní škole. Zaměřuje se na práci asistenta pedagoga s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Bakalářská práce je tvořena ze dvou hlavních částí - teoretických východisek a praktické části. V rámci teoretických východisek vymezuje na podkladě odborných zdrojů a školské legislativy koncept inkluze, systém podpůrných opatření, poradenských pracovišť a povolání asistenta pedagoga. Specifikuje asistenta pedagoga z hlediska jeho pozice na základní škole. V empirické části jsou stanoveny výzkumné otázky a proveden kvalitativní výzkum na běžné základní škole pomocí polostrukturovaných rozhovorů s asistenty pedagoga. Cílem výzkumu je popis funkce asistenta pedagoga jako základního podpůrného opatření v inkluzivním vzdělávání na základní škole.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis deals with support measures used in inclusive education at elementary schools. The main focus of the thesis is on the work of the assistant teacher with students with special educational needs. The thesis consists of two parts, the theoretical background and the practical part. The theoretical background defines the concept of inclusion, system of support measures, counselling institutions and the profession of the assistant teacher on the basis of expert sources and education legislation. We specify the assistant teacher from the perspective of his position at elementary schools. Within the practical part we outline the research questions and conduct qualitative research by partially structured interviews with assistant teachers at an elementary school. The goal of the research is to describe the function of the teacher assistant as a fundamental support measure in inclusive education at elementary schools.
Klíčová slova
inkluzivní vzdělávání, podpůrná opatření, asistent pedagoga, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, poradenská pracoviště, školská legislativa, základní škola
Klíčová slova v angličtině
inclusive education, support measures, assistant teacher, student with special educational needs, counselling institutions, educational legislation, elementary school
Rozsah průvodní práce
75 s. (118 000 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Předložená bakalářská práce se zabývá podpůrnými opatřeními využívanými v inkluzivním vzdělávání na základní škole. Zaměřuje se na práci asistenta pedagoga s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Bakalářská práce je tvořena ze dvou hlavních částí - teoretických východisek a praktické části. V rámci teoretických východisek vymezuje na podkladě odborných zdrojů a školské legislativy koncept inkluze, systém podpůrných opatření, poradenských pracovišť a povolání asistenta pedagoga. Specifikuje asistenta pedagoga z hlediska jeho pozice na základní škole. V empirické části jsou stanoveny výzkumné otázky a proveden kvalitativní výzkum na běžné základní škole pomocí polostrukturovaných rozhovorů s asistenty pedagoga. Cílem výzkumu je popis funkce asistenta pedagoga jako základního podpůrného opatření v inkluzivním vzdělávání na základní škole.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis deals with support measures used in inclusive education at elementary schools. The main focus of the thesis is on the work of the assistant teacher with students with special educational needs. The thesis consists of two parts, the theoretical background and the practical part. The theoretical background defines the concept of inclusion, system of support measures, counselling institutions and the profession of the assistant teacher on the basis of expert sources and education legislation. We specify the assistant teacher from the perspective of his position at elementary schools. Within the practical part we outline the research questions and conduct qualitative research by partially structured interviews with assistant teachers at an elementary school. The goal of the research is to describe the function of the teacher assistant as a fundamental support measure in inclusive education at elementary schools.
Klíčová slova
inkluzivní vzdělávání, podpůrná opatření, asistent pedagoga, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, poradenská pracoviště, školská legislativa, základní škola
Klíčová slova v angličtině
inclusive education, support measures, assistant teacher, student with special educational needs, counselling institutions, educational legislation, elementary school
Zásady pro vypracování
Pravidelné konzultace s vedoucí práce.
Studium literatury, rešerše a tvorba teoretické části práce.
Stanovení cíle empirické části a metodologického postupu.
Sběr empirických dat a podkladů, zpracování získaných dat.
Stanovení závěrů a doporučení do praxe.
Zásady pro vypracování
Pravidelné konzultace s vedoucí práce.
Studium literatury, rešerše a tvorba teoretické části práce.
Stanovení cíle empirické části a metodologického postupu.
Sběr empirických dat a podkladů, zpracování získaných dat.
LECHTA, Viktor. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80- 7367-679-7
MICHALÍK, Jan, BASLEROVÁ Pavlína a FELCMANOVÁ Lenka. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění: obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978- 80-244-4654-7.
PRŮCHA, Jan, WALTEROVÁ Eliška a MAREŠ Jiří. Pedagogický slovník( 7. aktualizované a rozšířené vydání) Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. (2 aktualizované vydání) Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8
ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: nástroje pro prevenci, nápravu a integraci. Vyd. 3. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0044-4.
LECHTA, Viktor. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80- 7367-679-7
MICHALÍK, Jan, BASLEROVÁ Pavlína a FELCMANOVÁ Lenka. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění: obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978- 80-244-4654-7.
PRŮCHA, Jan, WALTEROVÁ Eliška a MAREŠ Jiří. Pedagogický slovník( 7. aktualizované a rozšířené vydání) Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. (2 aktualizované vydání) Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8
ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: nástroje pro prevenci, nápravu a integraci. Vyd. 3. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0044-4.