Bakalářská práce se zaměřuje členství dětí z dětského domova v organizaci Junák - český skaut, z. s. Práce se je rozdělena do dvou částí, teoretické a praktické. Tato práce je rozřazena do tří kapitol. První kapitola charakterizuje ústavní výchovu, popisuje dětský domov z hlediska legislativního i výchovného a poukazuje na specifické projevy dětí v ústavní výchově a věnuje se volbě volnočasových aktivit dětí z dětského domova. Druhá kapitola je zaměřena na organizaci Junák - český skaut, z. s. Která popisuje vnik organizace, její zásady, metody výchovy a část organizace, která se věnuje dětem se specifickými potřebami. Třetí kapitola je věnována výzkumu, který má formu případové studie, data byla získána rozhovory od šesti respondentů, dvou dětí z dětského domova, dvou pracovníků dětského domova a dvou skautských vedoucích.
Hlavním cílem práce je zjistit, zda může mít, na základě teoretických východisek, členství dětí z dětských domovů v organizaci Junák - český skaut, z. s. pozitivní vliv na jejich rozvoj. Nalézt, jaké oblasti považují zúčastnění participanti za důležité v souvislosti s členstvím dětí z dětského domova v Junáku.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on the membership of children from children's houses in organisation Junák - český skaut, z.s. The thesis consists of two parts, theoretical and practical. This thesis is divided into three chapters. The first chapter characterises the institutional upbringing, describes children's house from the perspective of the legislation and upbringing, points to specific manifestation of children from institutional upbringing and deals with the choices of leisure. The second chapter focuses on organisation Junák - český skaut, z. s. The chapter describes formation, principles, Scout method and part of organisation which focuses on children with specific needs. Third chapter is devoted to the research conducted as case study, data has been gained in interviews with 6 respondents, two kids form children's house, two educational workers working in children's house and two scout leaders.
The main objectives of the thesis are to find out if the membership in organisation Junák - český skaut, z. s. of children form children's houses can cause positive development, based on theory. Find out which fields do the participants consider as important speaking of membership children's from children's house in Junák.
Klíčová slova
Dětský domov, volný čas, skaut, skautská metoda, výchova.
Bakalářská práce se zaměřuje členství dětí z dětského domova v organizaci Junák - český skaut, z. s. Práce se je rozdělena do dvou částí, teoretické a praktické. Tato práce je rozřazena do tří kapitol. První kapitola charakterizuje ústavní výchovu, popisuje dětský domov z hlediska legislativního i výchovného a poukazuje na specifické projevy dětí v ústavní výchově a věnuje se volbě volnočasových aktivit dětí z dětského domova. Druhá kapitola je zaměřena na organizaci Junák - český skaut, z. s. Která popisuje vnik organizace, její zásady, metody výchovy a část organizace, která se věnuje dětem se specifickými potřebami. Třetí kapitola je věnována výzkumu, který má formu případové studie, data byla získána rozhovory od šesti respondentů, dvou dětí z dětského domova, dvou pracovníků dětského domova a dvou skautských vedoucích.
Hlavním cílem práce je zjistit, zda může mít, na základě teoretických východisek, členství dětí z dětských domovů v organizaci Junák - český skaut, z. s. pozitivní vliv na jejich rozvoj. Nalézt, jaké oblasti považují zúčastnění participanti za důležité v souvislosti s členstvím dětí z dětského domova v Junáku.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on the membership of children from children's houses in organisation Junák - český skaut, z.s. The thesis consists of two parts, theoretical and practical. This thesis is divided into three chapters. The first chapter characterises the institutional upbringing, describes children's house from the perspective of the legislation and upbringing, points to specific manifestation of children from institutional upbringing and deals with the choices of leisure. The second chapter focuses on organisation Junák - český skaut, z. s. The chapter describes formation, principles, Scout method and part of organisation which focuses on children with specific needs. Third chapter is devoted to the research conducted as case study, data has been gained in interviews with 6 respondents, two kids form children's house, two educational workers working in children's house and two scout leaders.
The main objectives of the thesis are to find out if the membership in organisation Junák - český skaut, z. s. of children form children's houses can cause positive development, based on theory. Find out which fields do the participants consider as important speaking of membership children's from children's house in Junák.
Klíčová slova
Dětský domov, volný čas, skaut, skautská metoda, výchova.
1. Studium teoretické báze dané oblasti. 2. Navržení metodiky výzkumu. 3. Sběr a analýza dat. 4. Pravidelné konzultace s vedoucím práce. 5. Formulace závěrů.
Zásady pro vypracování
1. Studium teoretické báze dané oblasti. 2. Navržení metodiky výzkumu. 3. Sběr a analýza dat. 4. Pravidelné konzultace s vedoucím práce. 5. Formulace závěrů.
Seznam doporučené literatury
BADEN - POWELL, Robert. Scouting for Boys: A Handbook for Intruction in Good Citizenskip. Springville (utah): Cedar Fort, 1922. 338 s. ISBN 978-1-4621-0534-2
ZAJÍC, Jiří. Myšlenkové základy skautingu. Praha: Junák, 2000. Vůdcovská zkouška. ISBN 80-861-0940-2.
KAPLÁNEK, Michal. Čas volnosti - čas výchovy: pedagogické úvahy o volném čase. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0450-3.
MATĚJČEK, Zdeněk. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní: pedagogické úvahy o volném čase. Praha: Portál, 1994. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-852-8283-6.
PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času: [teorie, praxe a perspektivy výchovy mimo vyučování a zařízení volného času]. Vyd. 4. Praha: Portál, 2008. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 978-80-7367-423-6.
Seznam doporučené literatury
BADEN - POWELL, Robert. Scouting for Boys: A Handbook for Intruction in Good Citizenskip. Springville (utah): Cedar Fort, 1922. 338 s. ISBN 978-1-4621-0534-2
ZAJÍC, Jiří. Myšlenkové základy skautingu. Praha: Junák, 2000. Vůdcovská zkouška. ISBN 80-861-0940-2.
KAPLÁNEK, Michal. Čas volnosti - čas výchovy: pedagogické úvahy o volném čase. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0450-3.
MATĚJČEK, Zdeněk. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní: pedagogické úvahy o volném čase. Praha: Portál, 1994. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-852-8283-6.
PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času: [teorie, praxe a perspektivy výchovy mimo vyučování a zařízení volného času]. Vyd. 4. Praha: Portál, 2008. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 978-80-7367-423-6.