Tato bakalářská práce popisuje videohry a jejich potenciální vliv na učení se Anglického jazyka z české perspektivy, zaměřujíc se specificky na učení se jazyka pomocí hraní videoher, se záměrem obohatit svými poznatky tuto oblast bádání. První část práce je teoretická a objasňuje definici videoher, videoherní formáty a elementy, žánry videoher a úskalí, která může zakomponování videoher do učení jazyka přinášet. Druhá část je praktická a skládá se z vyhodnocení odpovědí, získaných pomocí dotazníku, a z porovnání získaných výsledků s poznatky jiných výzkumů, prováděných dalšími badateli v oblasti videoher.
Anotace v angličtině
This Bachelor's thesis describes videogames and their potential influence on English language learning in the Czech context, further focusing on digital game-enhanced language learning with the intention of enriching the field of videogame study. The first part consists of theoretical background that clarifies the definition of videogames, formats and elements of videogames, videogame genres, digital games and language learning, the importance of subtitles in videogames, and the limitations that incorporating digital games into language learning might have. The empirical part consists of analysis of the results achieved by a questionnaire, and comparison of the results with the knowledge and data found by other researchers via their studies, to date.
Klíčová slova
Videohry, učení se pomocí videoher, definice videoher, videoherní formáty, elementy videoher, žánry videoher, videohry a učení se jazyka.
Klíčová slova v angličtině
Videogames, digital game-enhanced learning, definition of videogame, videogame formats, elements of videogames, videogame genres, digital games and language learning.
Rozsah průvodní práce
52 s. (84 970 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Tato bakalářská práce popisuje videohry a jejich potenciální vliv na učení se Anglického jazyka z české perspektivy, zaměřujíc se specificky na učení se jazyka pomocí hraní videoher, se záměrem obohatit svými poznatky tuto oblast bádání. První část práce je teoretická a objasňuje definici videoher, videoherní formáty a elementy, žánry videoher a úskalí, která může zakomponování videoher do učení jazyka přinášet. Druhá část je praktická a skládá se z vyhodnocení odpovědí, získaných pomocí dotazníku, a z porovnání získaných výsledků s poznatky jiných výzkumů, prováděných dalšími badateli v oblasti videoher.
Anotace v angličtině
This Bachelor's thesis describes videogames and their potential influence on English language learning in the Czech context, further focusing on digital game-enhanced language learning with the intention of enriching the field of videogame study. The first part consists of theoretical background that clarifies the definition of videogames, formats and elements of videogames, videogame genres, digital games and language learning, the importance of subtitles in videogames, and the limitations that incorporating digital games into language learning might have. The empirical part consists of analysis of the results achieved by a questionnaire, and comparison of the results with the knowledge and data found by other researchers via their studies, to date.
Klíčová slova
Videohry, učení se pomocí videoher, definice videoher, videoherní formáty, elementy videoher, žánry videoher, videohry a učení se jazyka.
Klíčová slova v angličtině
Videogames, digital game-enhanced learning, definition of videogame, videogame formats, elements of videogames, videogame genres, digital games and language learning.
Zásady pro vypracování
Postup práce:
Studium literatury a její analýza a zpracování
Vypracování dotazníkového šetření
Vyhodnocení dotazníkového šetření
Závěrečné vyhodnocení
Zásady pro vypracování
Postup práce:
Studium literatury a její analýza a zpracování
Vypracování dotazníkového šetření
Vyhodnocení dotazníkového šetření
Závěrečné vyhodnocení
Seznam doporučené literatury
VÄISÄNEN, Ari-Pekka. Learning English through video games: Finnish learners' experiences. 2018.
PARSAYI, Farzad; SOYOOF, Ali. Video games: The interface between langugae learning and storytelling. International Journal of Pedagogies & Learning, 2018, 13.2: 103-118.
DEHAAN, Jonathan. Learning language through video games: A Theoretical Framework, an Evaluation of Game Genres and questions for Future Research. SP Schaffer & ML Price (Eds), 2005, 229-239.
LIU, Tsung-Yu; CHU, Yu-Ling. Using ubiquitous games in an English listening and speaking course: Impact on learning outcomes and motivation. Computers & Education, 2010, 55.2: 630-643.
MITCHELL, Alice; SAVILL-SMITH, Carol. The use of computer and video games for learning. A review of the literature, 2004.
KALLUNKI, Kari-Pekka. Learning English in World of Warcraft: Perspectives from the players. Unpublished Master’s Thesis (2016). English Philology, University of Oulu, 2016.
GRIFFITHS, M. D. Videogames: advice for parents and teachers. Education and Health, 2003, 21.3: 48-49.
Seznam doporučené literatury
VÄISÄNEN, Ari-Pekka. Learning English through video games: Finnish learners' experiences. 2018.
PARSAYI, Farzad; SOYOOF, Ali. Video games: The interface between langugae learning and storytelling. International Journal of Pedagogies & Learning, 2018, 13.2: 103-118.
DEHAAN, Jonathan. Learning language through video games: A Theoretical Framework, an Evaluation of Game Genres and questions for Future Research. SP Schaffer & ML Price (Eds), 2005, 229-239.
LIU, Tsung-Yu; CHU, Yu-Ling. Using ubiquitous games in an English listening and speaking course: Impact on learning outcomes and motivation. Computers & Education, 2010, 55.2: 630-643.
MITCHELL, Alice; SAVILL-SMITH, Carol. The use of computer and video games for learning. A review of the literature, 2004.
KALLUNKI, Kari-Pekka. Learning English in World of Warcraft: Perspectives from the players. Unpublished Master’s Thesis (2016). English Philology, University of Oulu, 2016.
GRIFFITHS, M. D. Videogames: advice for parents and teachers. Education and Health, 2003, 21.3: 48-49.