Bakalářská práce se věnuje rozvoji multikulturní výchovy ve školní družině vybrané základní školy v Kroměříži. Hlavním cílem práce je vytvořit třídenní projekt pro žáky 1. a 3. ročníků ZŠ. Teoretická část je tvořena pěti kapitolami. Popisuje multikulturní výchovu, pojmy, které se k ní vztahují, vybrané skupiny cizinců v České republice, školní družinu a výukové metody, které jsou používány při realizaci projektu. Praktická část obsahuje podrobný popis jednotlivých částí projektu a metodický plán činností.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the developmet of Multicultural education at after-school club of the selected primary school in Kroměříž. The main aim of the thesis is to create a three-day project for pupils of the first and third year of primary school. The theoretical part consists of five chapters. It describes multicultural education, the terms that apply to it, selected groups of foreigners in the Czech Repubic, the after-school club and teaching methods that are used in the implementation of the project. The practical part contains detailed description of the individual parts of the proect and methodical plan of activities.
Klíčová slova
Multikulturní výchova, školní družina, projekt, komunikace, odlišnosti, kultura, výukové metody, Vietnam, Ukrajina, metodický plán, aktivity
Bakalářská práce se věnuje rozvoji multikulturní výchovy ve školní družině vybrané základní školy v Kroměříži. Hlavním cílem práce je vytvořit třídenní projekt pro žáky 1. a 3. ročníků ZŠ. Teoretická část je tvořena pěti kapitolami. Popisuje multikulturní výchovu, pojmy, které se k ní vztahují, vybrané skupiny cizinců v České republice, školní družinu a výukové metody, které jsou používány při realizaci projektu. Praktická část obsahuje podrobný popis jednotlivých částí projektu a metodický plán činností.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the developmet of Multicultural education at after-school club of the selected primary school in Kroměříž. The main aim of the thesis is to create a three-day project for pupils of the first and third year of primary school. The theoretical part consists of five chapters. It describes multicultural education, the terms that apply to it, selected groups of foreigners in the Czech Repubic, the after-school club and teaching methods that are used in the implementation of the project. The practical part contains detailed description of the individual parts of the proect and methodical plan of activities.
Klíčová slova
Multikulturní výchova, školní družina, projekt, komunikace, odlišnosti, kultura, výukové metody, Vietnam, Ukrajina, metodický plán, aktivity
Četba základní odborné literatury k vypracování teoretické části práce
Vymezení hlavní a dílčích výzkumných otázek
Studium Školních vzdělávacích programů na školách na Kroměřížsku.
Vymezit pojmy – školní družina, multikulturní výchova, národnosti, etnické skupiny, rasismus, xenofobie, postoj, stereotyp
Tvorba týdenního projektu v rámci praktické části, na téma Multikulturní výchova ve vybraných školních družinách na Kroměřížsku (každý den v týdnu věnován jiné činnosti spojené s poznáváním odlišných kultur)
Pravidelná konzultace s vedoucím práce
Zásady pro vypracování
Četba základní odborné literatury k vypracování teoretické části práce
Vymezení hlavní a dílčích výzkumných otázek
Studium Školních vzdělávacích programů na školách na Kroměřížsku.
Vymezit pojmy – školní družina, multikulturní výchova, národnosti, etnické skupiny, rasismus, xenofobie, postoj, stereotyp
Tvorba týdenního projektu v rámci praktické části, na téma Multikulturní výchova ve vybraných školních družinách na Kroměřížsku (každý den v týdnu věnován jiné činnosti spojené s poznáváním odlišných kultur)
Pravidelná konzultace s vedoucím práce
Seznam doporučené literatury
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: teorie – praxe – výzkum. Praha: ISV, 2001. Pedagogika (ISV). ISBN 80-85866-72-2.
TOLLAROVÁ, Blanka, Marie HRADEČNÁ a Andrea ŠPIRKOVÁ. Jsme lidé jedné Země: program prevence xenofobie a rasismu. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0376-6.
PÁVKOVÁ, Jiřina a Bedřich HÁJEK. Školní družina. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 154 s. ISBN 80-7178-751-5
PELCOVÁ, Naděžda. Multikulturalismus a multikulturní výchova. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2009. ISBN 978-80-7290-392-4.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Triton, 2011, 167 s.
ŠIŠKOVÁ, Tatjana, ed. Výchova k toleranci a proti rasismu: [multikulturní výchova v praxi]. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-182-2.
Seznam doporučené literatury
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: teorie – praxe – výzkum. Praha: ISV, 2001. Pedagogika (ISV). ISBN 80-85866-72-2.
TOLLAROVÁ, Blanka, Marie HRADEČNÁ a Andrea ŠPIRKOVÁ. Jsme lidé jedné Země: program prevence xenofobie a rasismu. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0376-6.
PÁVKOVÁ, Jiřina a Bedřich HÁJEK. Školní družina. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 154 s. ISBN 80-7178-751-5
PELCOVÁ, Naděžda. Multikulturalismus a multikulturní výchova. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2009. ISBN 978-80-7290-392-4.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Triton, 2011, 167 s.
ŠIŠKOVÁ, Tatjana, ed. Výchova k toleranci a proti rasismu: [multikulturní výchova v praxi]. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-182-2.