Bakalářská práce se zabývá knihou, která je využita jako nástroj pro rozvoj čtenářské
pregramotnosti u dětí předškolního věku. Čtenářská pregramotnost je rozvíjena na základě
čtenářských strategií. Teoretická část se zabývá vymezením pojmu předškolní věk a jeho
specifiky vzhledem ke čtenářské pregramotnosti. Práce se zabývá vymezením čtenářské
pregramotnosti, jejími cíli, oblastmi, strategiemi, podmínkami a vzájemnou spoluprací rodiny
a mateřské školy. V kontextu s rozvojem čtenářské pregramotnosti zde nalezneme i kritéria při
výběru knih a inspirační zdroje.
Praktická část se věnuje kvalitativnímu výzkumu. Data jsou sbírána na základě
zúčastněného pozorování a skupinového rozhovoru. Cílem práce je zjistit, jaký základ čtenářské
pregramotnosti má výzkumný soubor dětí Mateřské školy Radiměř. V práci byl vypracován
týdenní metodický materiál, který byl následně v praxi ověřen.
V příloze jsou fotografie vytvořených a v praxi ověřených aktivit či pomůcek.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with a book that is used as a tool for the development of
reading preliteracy in preschool children. Reading preliteracy is developed on the basis of
reading strategies. The theoretical part deals with the definition of the term preschool age and
its specifics with respect to reading preliteracy. The thesis deals with the definition of reading
preliteracy, its goals, areas, strategies of conditions and mutual cooperation of family and
kindergarten. In the context of the development of reading preliteracy, there are also criteria for
the selection of books and sources of inspiration.
The practical part is devoted to qualitative research. The data is collected on the basis
of participating observation and group interview. The aim of the thesis is to find out what the
basis of reading preliteracy has a research set of children of the Radiměř kindergarten. A weekly
methodological program was developed in the thesis, which was subsequently verified in
practice.
Attached are photographs of created and in practice verified activities or aids.
Klíčová slova
kniha, literární texty, čtenářská pregramotnost
Klíčová slova v angličtině
book, literary texts, reading preliteracy
Rozsah průvodní práce
51s. (78 950 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá knihou, která je využita jako nástroj pro rozvoj čtenářské
pregramotnosti u dětí předškolního věku. Čtenářská pregramotnost je rozvíjena na základě
čtenářských strategií. Teoretická část se zabývá vymezením pojmu předškolní věk a jeho
specifiky vzhledem ke čtenářské pregramotnosti. Práce se zabývá vymezením čtenářské
pregramotnosti, jejími cíli, oblastmi, strategiemi, podmínkami a vzájemnou spoluprací rodiny
a mateřské školy. V kontextu s rozvojem čtenářské pregramotnosti zde nalezneme i kritéria při
výběru knih a inspirační zdroje.
Praktická část se věnuje kvalitativnímu výzkumu. Data jsou sbírána na základě
zúčastněného pozorování a skupinového rozhovoru. Cílem práce je zjistit, jaký základ čtenářské
pregramotnosti má výzkumný soubor dětí Mateřské školy Radiměř. V práci byl vypracován
týdenní metodický materiál, který byl následně v praxi ověřen.
V příloze jsou fotografie vytvořených a v praxi ověřených aktivit či pomůcek.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with a book that is used as a tool for the development of
reading preliteracy in preschool children. Reading preliteracy is developed on the basis of
reading strategies. The theoretical part deals with the definition of the term preschool age and
its specifics with respect to reading preliteracy. The thesis deals with the definition of reading
preliteracy, its goals, areas, strategies of conditions and mutual cooperation of family and
kindergarten. In the context of the development of reading preliteracy, there are also criteria for
the selection of books and sources of inspiration.
The practical part is devoted to qualitative research. The data is collected on the basis
of participating observation and group interview. The aim of the thesis is to find out what the
basis of reading preliteracy has a research set of children of the Radiměř kindergarten. A weekly
methodological program was developed in the thesis, which was subsequently verified in
practice.
Attached are photographs of created and in practice verified activities or aids.
Klíčová slova
kniha, literární texty, čtenářská pregramotnost
Klíčová slova v angličtině
book, literary texts, reading preliteracy
Zásady pro vypracování
Konzultace s vedoucím bakalářské práce, volba tématu
Studium odborné literatury týkající se čtenářské pregramostnosti, práce s knihou, příběhem, praktické využití metod při rozvoji čtenářské pregramostnosti
Formulování cílů práce
Vytvoření teoretické části práce
Vytvoření podkladů pro následné výzkumné šetření
Realizace výzkumu
Zpracování dat a jejich analýza
Interpretace výsledků
Diskuze a závěr práce
Zásady pro vypracování
Konzultace s vedoucím bakalářské práce, volba tématu
Studium odborné literatury týkající se čtenářské pregramostnosti, práce s knihou, příběhem, praktické využití metod při rozvoji čtenářské pregramostnosti
Formulování cílů práce
Vytvoření teoretické části práce
Vytvoření podkladů pro následné výzkumné šetření
Realizace výzkumu
Zpracování dat a jejich analýza
Interpretace výsledků
Diskuze a závěr práce
Seznam doporučené literatury
Autorská kniha vytvořená ve spolupráci dětí a rodičů dané mateřské školy
DOLÁKOVÁ S. Umíte to s pohádkou? Portál, 2015
GEBHARTOVÁ V. Jak a co číst dětem v mateřské škole, Portál, 2011
TOMÁŠKOVÁ I. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole, Portál 2015
ZOLLER E. Učíme děti ptát se a přemýšlet, Portál, 2012
VÁCHOVÁ A. Rozvíjíme jazyk a řeč dětí, Raabe, 2015
BEDNÁŘOVÁ J. Diagnostika dítěte předškolního věku, Edika,2015
BEDNÁŘOVÁ J. Všestraná příprava do školy, Edika, 2020
Seznam doporučené literatury
Autorská kniha vytvořená ve spolupráci dětí a rodičů dané mateřské školy
DOLÁKOVÁ S. Umíte to s pohádkou? Portál, 2015
GEBHARTOVÁ V. Jak a co číst dětem v mateřské škole, Portál, 2011
TOMÁŠKOVÁ I. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole, Portál 2015
ZOLLER E. Učíme děti ptát se a přemýšlet, Portál, 2012
VÁCHOVÁ A. Rozvíjíme jazyk a řeč dětí, Raabe, 2015
BEDNÁŘOVÁ J. Diagnostika dítěte předškolního věku, Edika,2015
BEDNÁŘOVÁ J. Všestraná příprava do školy, Edika, 2020