Bakalářská práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. V teoretické části se věnuje etice a morálce. Dále sociálním sítím a rizikům, které mohou vzniknout v důsledku jejich používání. V poslední kapitole teoretické části se zabývá definováním pojmu adolescence a nezletilost. V praktické části je zprvu vysvětlena metodologie jak výzkum probíhal, a co je cílem výzkumu. Hlavním těžištěm výzkumu je zmapování etických a morálních přístupů k adolescentům na sociálních sítích, které je prováděno pomocí vytvoření falešných profilů dívky a chlapce na sociálních sítích. Výzkum spočívá v získání dat ze vzniklých konverzací s vytvořenými profily na sociálních sítích.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part deals with ethics and morality. Furthermore, social networks and the risks that may arise as a result of their use. The last chapter of the theoretical part deals with defining the concept of adolescence and infancy. In the practical part, the methodology of how the research was conducted and what the aim of the research is. The main focus of the research is to map the ethical and moral attitudes towards adolescents on social media, which is done by creating fake profiles of girl and boy on social media. The research consists of collecting data from the conversations with the created social networking profiles.
Klíčová slova
Etika, morálka, netika, internet, sociální sítě, internetová seznamka, Instagram, Badoo, Tinder, adolescence, rizika sociálních sítí
Klíčová slova v angličtině
Ethics, morality, netiquette, social media, dating site, Instagram, Badoo, Tinder, adolescence, risk of social media
Rozsah průvodní práce
55 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. V teoretické části se věnuje etice a morálce. Dále sociálním sítím a rizikům, které mohou vzniknout v důsledku jejich používání. V poslední kapitole teoretické části se zabývá definováním pojmu adolescence a nezletilost. V praktické části je zprvu vysvětlena metodologie jak výzkum probíhal, a co je cílem výzkumu. Hlavním těžištěm výzkumu je zmapování etických a morálních přístupů k adolescentům na sociálních sítích, které je prováděno pomocí vytvoření falešných profilů dívky a chlapce na sociálních sítích. Výzkum spočívá v získání dat ze vzniklých konverzací s vytvořenými profily na sociálních sítích.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part deals with ethics and morality. Furthermore, social networks and the risks that may arise as a result of their use. The last chapter of the theoretical part deals with defining the concept of adolescence and infancy. In the practical part, the methodology of how the research was conducted and what the aim of the research is. The main focus of the research is to map the ethical and moral attitudes towards adolescents on social media, which is done by creating fake profiles of girl and boy on social media. The research consists of collecting data from the conversations with the created social networking profiles.
Klíčová slova
Etika, morálka, netika, internet, sociální sítě, internetová seznamka, Instagram, Badoo, Tinder, adolescence, rizika sociálních sítí
Klíčová slova v angličtině
Ethics, morality, netiquette, social media, dating site, Instagram, Badoo, Tinder, adolescence, risk of social media
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury a výzkumů.
Tvorba teoretické části dle předem stanovených parametrů.
Zpracování teoretické části.
Sběr dat etických a morálních přístupů.
Popis a porovnání dat.
Zpracování praktické části.
Závěr.
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury a výzkumů.
Tvorba teoretické části dle předem stanovených parametrů.
Zpracování teoretické části.
Sběr dat etických a morálních přístupů.
Popis a porovnání dat.
Zpracování praktické části.
Závěr.
Seznam doporučené literatury
KOPECKÝ, Kamil a Centrum prevence rizikové virtuální komunikace. Rizika internetové komunikace v teorii a praxi. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3571-8.
MCCARTHY, Linda a WELDON-SIVIY, Denise. Buď pánem svého prostoru: jak chránit sebe a své věci, když jste online. Praha: CZ.NIC, 2013. ISBN 978-80-904248-6-9.
SMEJKAL, Vladimír. Kybernetická kriminalita. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o., 2018. ISBN 978-80-7380-720-7.
ZAVRŠNIK, Aleš. Kyberkriminalita. Praha: Wolters Kluwer, 2017. ISBN 978-80-7552-758-5.
MYERS, David G., VAĎUROVÁ, Helena, PASEKOVÁ, Zuzana a BILDOVÁ, Milena. Sociální psychologie. Brno: Edika, 2016. ISBN 978-80-266-0871-4.
BUCHTÍK, Martin a Live On Line (projekt). O lidech na blízko i na dálku: vzdělávací a zážitkový projekt o Internetu : metodika projektu LiveOnLine. Praha: Powerprint, 2010. ISBN 978-80-87415-01-6.
PAVLÍČEK, Antonín a Fakulta informatiky a statistiky. Nová média a sociální sítě. Praha: Oeconomica, 2010. ISBN 978-80-245-1742-1.
KOPECKÝ, Kamil. Moderní trendy v e-komunikaci. Olomouc: Hanex, 2007. ISBN 978-80-85783-78-0.
JANDOVÁ, Eva. Konverzace na WWW chatu. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, 2007 [i.e. 2006]. ISBN 80-7368-254-0.
VANĚK, Jiří. Obecná, ekonomická a informační etika. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2010. ISBN 978-80-7357-504-5.
FINKEL, Eli J., Paul W. EASTWICK, Benjamin R. KARNEY, Harry T. REIS a Susan SPRECHER. Online Dating. Psychological Science in the Public Interest [online]. 2012, 13(1), 3-66 [cit. 2021-01-02]. ISSN 1529-1006. Dostupné z: doi:10.1177/1529100612436522
Smahel, D., Machackova, H., Mascheroni, G., Dedkova, L., Staksrud, E., Ólafsson, K., Livingstone, S., and Hasebrink, U. (2020). EU Kids Online 2020: Survey results from 19 countries. EU Kids Online. https://doi.org/10.21953/lse.47fdeqj01ofo
Seznam doporučené literatury
KOPECKÝ, Kamil a Centrum prevence rizikové virtuální komunikace. Rizika internetové komunikace v teorii a praxi. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3571-8.
MCCARTHY, Linda a WELDON-SIVIY, Denise. Buď pánem svého prostoru: jak chránit sebe a své věci, když jste online. Praha: CZ.NIC, 2013. ISBN 978-80-904248-6-9.
SMEJKAL, Vladimír. Kybernetická kriminalita. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o., 2018. ISBN 978-80-7380-720-7.
ZAVRŠNIK, Aleš. Kyberkriminalita. Praha: Wolters Kluwer, 2017. ISBN 978-80-7552-758-5.
MYERS, David G., VAĎUROVÁ, Helena, PASEKOVÁ, Zuzana a BILDOVÁ, Milena. Sociální psychologie. Brno: Edika, 2016. ISBN 978-80-266-0871-4.
BUCHTÍK, Martin a Live On Line (projekt). O lidech na blízko i na dálku: vzdělávací a zážitkový projekt o Internetu : metodika projektu LiveOnLine. Praha: Powerprint, 2010. ISBN 978-80-87415-01-6.
PAVLÍČEK, Antonín a Fakulta informatiky a statistiky. Nová média a sociální sítě. Praha: Oeconomica, 2010. ISBN 978-80-245-1742-1.
KOPECKÝ, Kamil. Moderní trendy v e-komunikaci. Olomouc: Hanex, 2007. ISBN 978-80-85783-78-0.
JANDOVÁ, Eva. Konverzace na WWW chatu. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, 2007 [i.e. 2006]. ISBN 80-7368-254-0.
VANĚK, Jiří. Obecná, ekonomická a informační etika. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2010. ISBN 978-80-7357-504-5.
FINKEL, Eli J., Paul W. EASTWICK, Benjamin R. KARNEY, Harry T. REIS a Susan SPRECHER. Online Dating. Psychological Science in the Public Interest [online]. 2012, 13(1), 3-66 [cit. 2021-01-02]. ISSN 1529-1006. Dostupné z: doi:10.1177/1529100612436522
Smahel, D., Machackova, H., Mascheroni, G., Dedkova, L., Staksrud, E., Ólafsson, K., Livingstone, S., and Hasebrink, U. (2020). EU Kids Online 2020: Survey results from 19 countries. EU Kids Online. https://doi.org/10.21953/lse.47fdeqj01ofo