Diplomová práce srovnává koncept výuky v České republice a Velké Británii se zaměřením na literární, slohovou a komunikační výchovu na 2. stupni ZŠ a tomu odpovídajícím stupni secondary school. Srovnání se týká zejména oborových didaktik, kurikulárních dokumentů a výukových materiálů. Syntézou zjištěných výsledků jsou dva návrhy výukových materiálů inspirovaných britským konceptem výuky.
Anotace v angličtině
Our diploma thesis brings a concept comparison of teaching in the Czech Republic and Great Britain with a focus on teaching literature, writing and communication at secondary school. Comparison deals specifically with didactics, curricular documents and educational materials. Synthesis of gained results are two drafts of educational materials inspired by the British teaching concept.
Klíčová slova
komparace, vzdělávací systém, Česká republika, Velká Británie, literární výchova, slohová a komunikační výchova, didaktiky, kurikulární dokumenty, výukové materiály, 2. stupeň ZŠ
Klíčová slova v angličtině
comparison, educational system, the Czech Republic, Great Britain, literature, writing, communication, didactics, curricular documents, educational materials, secondary school
Rozsah průvodní práce
101 s. (170 064 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce srovnává koncept výuky v České republice a Velké Británii se zaměřením na literární, slohovou a komunikační výchovu na 2. stupni ZŠ a tomu odpovídajícím stupni secondary school. Srovnání se týká zejména oborových didaktik, kurikulárních dokumentů a výukových materiálů. Syntézou zjištěných výsledků jsou dva návrhy výukových materiálů inspirovaných britským konceptem výuky.
Anotace v angličtině
Our diploma thesis brings a concept comparison of teaching in the Czech Republic and Great Britain with a focus on teaching literature, writing and communication at secondary school. Comparison deals specifically with didactics, curricular documents and educational materials. Synthesis of gained results are two drafts of educational materials inspired by the British teaching concept.
Klíčová slova
komparace, vzdělávací systém, Česká republika, Velká Británie, literární výchova, slohová a komunikační výchova, didaktiky, kurikulární dokumenty, výukové materiály, 2. stupeň ZŠ
Klíčová slova v angličtině
comparison, educational system, the Czech Republic, Great Britain, literature, writing, communication, didactics, curricular documents, educational materials, secondary school
Zásady pro vypracování
Cílem práce je přinést srovnání mezi výukou literatury a slohu v České republice a v zemích Spojeného království Velké Británie a Severního Irska, především na 2. stupni ZŠ a tomu věkově odpovídající Secondary school. Vzhledem k nadprůměrným výsledkům čtenářských dovedností v testování PISA 2018 ve Spojeném království by práce mohla obohatit českou výuku některými zahraničními tendencemi. Práce bude obecně definovat literární výuku a komunikační výchovu a jejich důležitou roli ve vzdělávání žáků. Srovnání bude obsahovat náhled na vzdělávání v České republice a ve Spojeném království, případně i historický vývoj vzdělávání v daných zemích. Srovnání bude probíhat i v konceptu a kurikulu výuky literatury a slohu v obou zemích. Práce se bude dále věnovat analýze literárního kánonu určeného pro danou věkovou kategorii v České republice a ve Spojeném království. Záměrem práce je tedy najít odpověď na otázky: Jaké jsou rozdíly mezi Českou republikou a Spojeným královstvím ve výuce literatury a slohu a čím jsou způsobeny? Je možné aplikovat některé zahraniční metody? Jaké typy knih jsou zvoleny pro české žáky a jaké pro britské žáky?
Zásady pro vypracování
Cílem práce je přinést srovnání mezi výukou literatury a slohu v České republice a v zemích Spojeného království Velké Británie a Severního Irska, především na 2. stupni ZŠ a tomu věkově odpovídající Secondary school. Vzhledem k nadprůměrným výsledkům čtenářských dovedností v testování PISA 2018 ve Spojeném království by práce mohla obohatit českou výuku některými zahraničními tendencemi. Práce bude obecně definovat literární výuku a komunikační výchovu a jejich důležitou roli ve vzdělávání žáků. Srovnání bude obsahovat náhled na vzdělávání v České republice a ve Spojeném království, případně i historický vývoj vzdělávání v daných zemích. Srovnání bude probíhat i v konceptu a kurikulu výuky literatury a slohu v obou zemích. Práce se bude dále věnovat analýze literárního kánonu určeného pro danou věkovou kategorii v České republice a ve Spojeném království. Záměrem práce je tedy najít odpověď na otázky: Jaké jsou rozdíly mezi Českou republikou a Spojeným královstvím ve výuce literatury a slohu a čím jsou způsobeny? Je možné aplikovat některé zahraniční metody? Jaké typy knih jsou zvoleny pro české žáky a jaké pro britské žáky?