Informace o kvalifikační práci Srovnání metod a postupů slohové a komunikační výchovy v alternativním vzdělávacím systému Marie Montessori a klasické formě školství (terénní výzkum)
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Srovnání metod a postupů slohové a komunikační výchovy v alternativním vzdělávacím systému Montessori a klasické formě školství (terénní výzkum: ověření Montessori metod v praxi)
Hlavní téma v angličtině
Comparation of methods and procedures of stylistic and communication education in the alternative educational system of Montessori and the classical form of education (field research - verification of Montessori methods in practice)
Název dle studenta
Srovnání metod a postupů slohové a komunikační výchovy v alternativním vzdělávacím systému Marie Montessori a klasické formě školství (terénní výzkum)
Název dle studenta v angličtině
Comparison of methods and practices in the alternative education system of Maria Montessori and traditional form of education (field research)
Diplomová práce je zaměřena na výuku slohové a komunikační výchovy v alternativním vzdělávání založeném na principech Marie Montessori. Práce se v teoretické části zabývá vymezením slohové a komunikační výchovy na 2. stupni, jejím zařazením do systému školství. Dále charakterizuje alternativní školy, definuje jejich aspekty a srovnává je se školami tradičními. Podrobně se diplomová práce věnuje výchovnému a vzdělávacímu systému, který vytvořila Maria Montessori. V práci najdeme také klasifikace výukových metod hned od několika autorů.
Praktickou část tvoří výzkum založený na kvalitativním přístupu s využitím případové studie. Cílem výzkumu je komparace výuky slohové a komunikační výchovy klasických a alternativních škol, popsání rozdílností ve výuce, využitých metod.
Anotace v angličtině
Diploma thesis is focused on the stylistic and communication education in the alternative system of education based on principles of Maria Montessori. The theoretical part of the thesis deals with the definition of stylistic and communication education at the lower secondary school, its inclusion in the education system. It also characterizes alternative schools, defines their aspects and compares them with traditional schools. In detail the thesis deals with the educational system created by Maria Montessori. In the work we also find a classification of teaching methods from several authors.
The practical part consists of research based on a qualitative approach using a case study. The aim of the research is to compare the teaching of stylistic and communication education of classical and alternative schools and describing differences in used methods and forms of education.
Klíčová slova
Slohová a komunikační výchova, alternativní vzdělávání, Maria Montessori, montessori pedagogika, metody výuky
Klíčová slova v angličtině
Stylistic and communication education, alternative education, Maria Montessori, montessori pedagogy, methods of education
Rozsah průvodní práce
115 s. (163 229 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na výuku slohové a komunikační výchovy v alternativním vzdělávání založeném na principech Marie Montessori. Práce se v teoretické části zabývá vymezením slohové a komunikační výchovy na 2. stupni, jejím zařazením do systému školství. Dále charakterizuje alternativní školy, definuje jejich aspekty a srovnává je se školami tradičními. Podrobně se diplomová práce věnuje výchovnému a vzdělávacímu systému, který vytvořila Maria Montessori. V práci najdeme také klasifikace výukových metod hned od několika autorů.
Praktickou část tvoří výzkum založený na kvalitativním přístupu s využitím případové studie. Cílem výzkumu je komparace výuky slohové a komunikační výchovy klasických a alternativních škol, popsání rozdílností ve výuce, využitých metod.
Anotace v angličtině
Diploma thesis is focused on the stylistic and communication education in the alternative system of education based on principles of Maria Montessori. The theoretical part of the thesis deals with the definition of stylistic and communication education at the lower secondary school, its inclusion in the education system. It also characterizes alternative schools, defines their aspects and compares them with traditional schools. In detail the thesis deals with the educational system created by Maria Montessori. In the work we also find a classification of teaching methods from several authors.
The practical part consists of research based on a qualitative approach using a case study. The aim of the research is to compare the teaching of stylistic and communication education of classical and alternative schools and describing differences in used methods and forms of education.
Klíčová slova
Slohová a komunikační výchova, alternativní vzdělávání, Maria Montessori, montessori pedagogika, metody výuky
Klíčová slova v angličtině
Stylistic and communication education, alternative education, Maria Montessori, montessori pedagogy, methods of education
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude složena ze dvou částí. Teoretickou část bude tvořit pojednání o slohové a komunikační výchově obecně, o jejích postupech a metodách v běžné výuce. Zároveň bude zaměřena na Montessori vzdělávací systém a jeho metody při výuce slohové výchovy. Praktická část bude obsahovat terénní výzkum při výuce slohové výchovy v Montessori škole. Cílem diplomové práce bude výstup v podobě aplikace sesbíraných Montessori metod na 2. stupni běžné základní školy a jeho zhodnocení.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude složena ze dvou částí. Teoretickou část bude tvořit pojednání o slohové a komunikační výchově obecně, o jejích postupech a metodách v běžné výuce. Zároveň bude zaměřena na Montessori vzdělávací systém a jeho metody při výuce slohové výchovy. Praktická část bude obsahovat terénní výzkum při výuce slohové výchovy v Montessori škole. Cílem diplomové práce bude výstup v podobě aplikace sesbíraných Montessori metod na 2. stupni běžné základní školy a jeho zhodnocení.
Seznam doporučené literatury
ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Praha: ISV, 1998. s. [1a]. ISBN 80-85866-32-3. ČECHOVÁ, Marie. Stylistika současné češtiny. Praha: ISV, 1997. s. [1a]. ISBN 80-85866-21-8. MONTESSORI, Maria. Objevování dítěte. Vydání druhé, v Portále první, revidované. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1234-8. MONTESSORI, Maria. Od dětství k dospívání. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-478-0. RÝDL, Karel. Principy a pojmy pedagogiky Marie Montessori: (učební pomůcka pro veřejnost). Praha: Public History, 1999. s. [2]-3. ISBN 80-902193-7-3. Zelinková, O. Pomoz mi, abych to dokázal: Pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. Praha: Portál, 1997. ISBN: 80-7178-071-5.
Seznam doporučené literatury
ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Praha: ISV, 1998. s. [1a]. ISBN 80-85866-32-3. ČECHOVÁ, Marie. Stylistika současné češtiny. Praha: ISV, 1997. s. [1a]. ISBN 80-85866-21-8. MONTESSORI, Maria. Objevování dítěte. Vydání druhé, v Portále první, revidované. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1234-8. MONTESSORI, Maria. Od dětství k dospívání. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-478-0. RÝDL, Karel. Principy a pojmy pedagogiky Marie Montessori: (učební pomůcka pro veřejnost). Praha: Public History, 1999. s. [2]-3. ISBN 80-902193-7-3. Zelinková, O. Pomoz mi, abych to dokázal: Pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. Praha: Portál, 1997. ISBN: 80-7178-071-5.