Diplomová práce se zabývá spoluprací speciálně pedagogických center s rodinami dětí s poruchou autistického spektra a mentálním postižením, konkrétně faktory, které mají na spolupráci vliv. První kapitola teoretické části je zaměřena na činnost speciálně pedagogických center, představení pracovního týmu
a přiblížení průběhu poradenské služby. Druhá kapitola
je věnována rodině, fázím vyrovnávání se s postižením
a vztahům uvnitř rodiny. Empirická část je založena
na datech získaných z ohniskových skupin, kdy respondenti popisovali spolupráci s rodinami a faktory, které podle nich spolupráci ovlivňují. Výsledkem je vytvoření kategorií
a následně zakotvené teorie.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the cooperation of special education centers with families of children with autism spectrum disorder and mental disabilities, more specifically dealing with the factors that have influence on such cooperation.
The first chapter of the theoretical part focuses
on the activities of special education centres, introducing
the working team and on presenting the process
of counselling services. The second chapter is devoted to the family, the stages of coping with disability and to relationships within the family. The empirical part is based on data obtained from focus groups, where respondents described their cooperation with families and the factors that, in their opinion, influence cooperation. The result is
the development of categories and subsequent grounded theory.
Special pedagogical centre, family, cooperation, factors, Autist Spectrum Disorders, mental disability
Rozsah průvodní práce
78 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá spoluprací speciálně pedagogických center s rodinami dětí s poruchou autistického spektra a mentálním postižením, konkrétně faktory, které mají na spolupráci vliv. První kapitola teoretické části je zaměřena na činnost speciálně pedagogických center, představení pracovního týmu
a přiblížení průběhu poradenské služby. Druhá kapitola
je věnována rodině, fázím vyrovnávání se s postižením
a vztahům uvnitř rodiny. Empirická část je založena
na datech získaných z ohniskových skupin, kdy respondenti popisovali spolupráci s rodinami a faktory, které podle nich spolupráci ovlivňují. Výsledkem je vytvoření kategorií
a následně zakotvené teorie.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the cooperation of special education centers with families of children with autism spectrum disorder and mental disabilities, more specifically dealing with the factors that have influence on such cooperation.
The first chapter of the theoretical part focuses
on the activities of special education centres, introducing
the working team and on presenting the process
of counselling services. The second chapter is devoted to the family, the stages of coping with disability and to relationships within the family. The empirical part is based on data obtained from focus groups, where respondents described their cooperation with families and the factors that, in their opinion, influence cooperation. The result is
the development of categories and subsequent grounded theory.
Special pedagogical centre, family, cooperation, factors, Autist Spectrum Disorders, mental disability
Zásady pro vypracování
Konzultace s vedoucím práce
Vypracování osnovy práce
Sběr vhodné literatury a dat
Samotné vypracování diplomové práce
Sepsání teoretické části práce
Vytvoření praktické části práce
Stanovení závěrů práce
Zásady pro vypracování
Konzultace s vedoucím práce
Vypracování osnovy práce
Sběr vhodné literatury a dat
Samotné vypracování diplomové práce
Sepsání teoretické části práce
Vytvoření praktické části práce
Stanovení závěrů práce
Seznam doporučené literatury
MICHALÍK, J.; BASLEROVÁ, P. ; FELCMANOVÁ, L. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění: obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4654-7.
MICHALÍK, J. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-859-3.
MICHALÍK, J. Speciálněpedagogické centrum: informační brožura o činnosti speciálněpedagogických center. 2., rozš. a dopl. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3487-2.
NOVOSAD, L. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním: základy a předpoklady dobré poradenské praxe. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-509-7.
FITZNEROVÁ, I. Máme dítě s handicapem. Praha: Portál, 2010. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 978-80-7367-663-6.
MICHALÍK, J.; BASLEROVÁ, P. ; FELCMANOVÁ, L. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění: obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4654-7.
MICHALÍK, J. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-859-3.
MICHALÍK, J. Speciálněpedagogické centrum: informační brožura o činnosti speciálněpedagogických center. 2., rozš. a dopl. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3487-2.
NOVOSAD, L. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním: základy a předpoklady dobré poradenské praxe. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-509-7.
FITZNEROVÁ, I. Máme dítě s handicapem. Praha: Portál, 2010. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 978-80-7367-663-6.