Diplomová práce se zaměřuje na zkušenosti speciálních pedagogů s výukou dětí se zbytky zraku, mapuje jejich názory na inkluzivní vzdělávání. Práce je rozdělena do dvou částí - teoretické a praktické, která je doplněna o kazuistiku. Teoretická část se věnuje popisu problematiky v kontextu vzdělávání. V praktické části jsme se zaměřili na zjišťování zkušeností speciálních pedagogů, získali jsme charakteristiky dětí se zbytky zraku, či progresivním onemocněním zraku a zhodnotili jsme klíčové postupy vhodné k výuce prvopočátečního čtení a psaní.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on the experience of special education teachers with the teaching children with remnants of sight and maps their views on inclusive education. The disquisition is divided into two parts - theoretical and practical which are supplemented by a case study. The theoretical one dedicates to describing an issue in the context of education. In the practical part, we concentrated on finding the experience of special education teachers, we got characteristics of children with remnants of sight or with progressive visual impairment. We reviewed the key procedures suitable for lessons of initial reading and writing.
Klíčová slova
Zrakové postižení, žák se zbytky zraku, dítě s progresivní vadou zraku, inkluzivní vzdělávání, dvojmetoda, prvopočáteční čtení, prvopočáteční psaní
Klíčová slova v angličtině
Visual impairment, pupil with remnants of sight, child with progressive visual impairment, inclusive education, two-method, initial reading and writing
Rozsah průvodní práce
107 s. (196 886 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na zkušenosti speciálních pedagogů s výukou dětí se zbytky zraku, mapuje jejich názory na inkluzivní vzdělávání. Práce je rozdělena do dvou částí - teoretické a praktické, která je doplněna o kazuistiku. Teoretická část se věnuje popisu problematiky v kontextu vzdělávání. V praktické části jsme se zaměřili na zjišťování zkušeností speciálních pedagogů, získali jsme charakteristiky dětí se zbytky zraku, či progresivním onemocněním zraku a zhodnotili jsme klíčové postupy vhodné k výuce prvopočátečního čtení a psaní.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on the experience of special education teachers with the teaching children with remnants of sight and maps their views on inclusive education. The disquisition is divided into two parts - theoretical and practical which are supplemented by a case study. The theoretical one dedicates to describing an issue in the context of education. In the practical part, we concentrated on finding the experience of special education teachers, we got characteristics of children with remnants of sight or with progressive visual impairment. We reviewed the key procedures suitable for lessons of initial reading and writing.
Klíčová slova
Zrakové postižení, žák se zbytky zraku, dítě s progresivní vadou zraku, inkluzivní vzdělávání, dvojmetoda, prvopočáteční čtení, prvopočáteční psaní
Klíčová slova v angličtině
Visual impairment, pupil with remnants of sight, child with progressive visual impairment, inclusive education, two-method, initial reading and writing
Zásady pro vypracování
1. Práce s odbornou literaturou.
2. Koncepce práce a design výzkumné části.
3. Vypracování teoretické části práce na základě komparace a analýzy odborné literatury.
4. Konkretizace metod sběru a analýzy dat.
5. Sběr dat potřebných k vypracování praktické části práce.
6. Analýza a interpretace dat.
7. Vyvození závěrů a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
1. Práce s odbornou literaturou.
2. Koncepce práce a design výzkumné části.
3. Vypracování teoretické části práce na základě komparace a analýzy odborné literatury.
4. Konkretizace metod sběru a analýzy dat.
5. Sběr dat potřebných k vypracování praktické části práce.
6. Analýza a interpretace dat.
7. Vyvození závěrů a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Oftalmopedie. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-84-2.
FINKOVÁ, D., LUDÍKOVÁ, L., RŮŽIČKOVÁ, V. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc : VUP, 2007. ISBN 978-80-244-1857-5.
LOPÚCHOVÁ, J. Pedagogika zrakovo postihnutých (Vybrané kapitoly). 1. vyd. Bratislava : MABAG, spol. s.r. o., 2008. ISBN 978-80-89113-53-8.
LECHTA, V. (ed.) Základy inkluzivní pedagogiky : dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.
RŮŽIČKOVÁ, V. Integrace zrakově postiženého žáka na základní školu. Olomouc : Vydavatelství UP, 2006. ISBN 80-244-1540-2.
RŮŽIČKOVÁ, K. Rehabilitace zraku slabozrakých a rozvíjení čtenářské výkonnosti. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015. 352 s. ISBN 978-80-7435-383-3
Seznam doporučené literatury
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Oftalmopedie. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-84-2.
FINKOVÁ, D., LUDÍKOVÁ, L., RŮŽIČKOVÁ, V. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc : VUP, 2007. ISBN 978-80-244-1857-5.
LOPÚCHOVÁ, J. Pedagogika zrakovo postihnutých (Vybrané kapitoly). 1. vyd. Bratislava : MABAG, spol. s.r. o., 2008. ISBN 978-80-89113-53-8.
LECHTA, V. (ed.) Základy inkluzivní pedagogiky : dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.
RŮŽIČKOVÁ, V. Integrace zrakově postiženého žáka na základní školu. Olomouc : Vydavatelství UP, 2006. ISBN 80-244-1540-2.
RŮŽIČKOVÁ, K. Rehabilitace zraku slabozrakých a rozvíjení čtenářské výkonnosti. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015. 352 s. ISBN 978-80-7435-383-3