Bakalářská práce se zabývá fázemi postupné akceptace zdravotního postižení u dětí z pohledu rodinných příslušníků. V práci jsou popsány jednotlivé druhy postižení, funkce rodiny, komplexní služby, faktor kvality života, a především fáze přijímání zdravotního postižení a proces sdělování nepříznivých zpráv. Na základě analýzy rozhovorů s rodiči dětí s postižením, byla stanovena doporučení pro rodinné příslušníky a osoby sdělující dané diagnózy. Pro rodiny byla stanovena doporučení ohledně vyrovnávání se se zdravotním postižením a pro osoby sdělující byla stanovena doporučení ohledně sdělování nepříznivých zpráv.
Annotation in English
This bachelor's thesis deals with the phases of gradual acceptance of children's disability from the point of view of the family members. The topics covered in the thesis are the particular kinds of disability, the role of the family, complex services, the life quality factor, and especially the acceptance phase and the process of delivering the unpleasant news. Based on the interview analysis with parents of children with special needs , recommendations were set up. These recommendations serve as a tool for family members as well as for those delivering the individual diagnosis. For the family members, the recommendations were regarding dealing with the disability itself. For those delivering the news, the recommendations were regarding the way of telling the unwelcome news.
Keywords
Zdravotní postižení, vyrovnávání se se zdravotním postižením, akceptace zdravotního postižení, sdělování nepříznivých zpráv, rodinní příslušníci, dítě se zdravotním postižením
Keywords in English
Disability, coping with disability, acceptance of disability, delivering bad news, family members, child with a disability
Length of the covering note
63 s. (115 712 znaků)
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce se zabývá fázemi postupné akceptace zdravotního postižení u dětí z pohledu rodinných příslušníků. V práci jsou popsány jednotlivé druhy postižení, funkce rodiny, komplexní služby, faktor kvality života, a především fáze přijímání zdravotního postižení a proces sdělování nepříznivých zpráv. Na základě analýzy rozhovorů s rodiči dětí s postižením, byla stanovena doporučení pro rodinné příslušníky a osoby sdělující dané diagnózy. Pro rodiny byla stanovena doporučení ohledně vyrovnávání se se zdravotním postižením a pro osoby sdělující byla stanovena doporučení ohledně sdělování nepříznivých zpráv.
Annotation in English
This bachelor's thesis deals with the phases of gradual acceptance of children's disability from the point of view of the family members. The topics covered in the thesis are the particular kinds of disability, the role of the family, complex services, the life quality factor, and especially the acceptance phase and the process of delivering the unpleasant news. Based on the interview analysis with parents of children with special needs , recommendations were set up. These recommendations serve as a tool for family members as well as for those delivering the individual diagnosis. For the family members, the recommendations were regarding dealing with the disability itself. For those delivering the news, the recommendations were regarding the way of telling the unwelcome news.
Keywords
Zdravotní postižení, vyrovnávání se se zdravotním postižením, akceptace zdravotního postižení, sdělování nepříznivých zpráv, rodinní příslušníci, dítě se zdravotním postižením
Keywords in English
Disability, coping with disability, acceptance of disability, delivering bad news, family members, child with a disability
Research Plan
Práce s odbornou literaturou.
Koncepce práce a design výzkumné části.
Vypracování teoretické části práce na základě komparace a analýzy odborné literatury.
Konkretizace metod sběru a analýzy dat.
Sběr dat potřebných k vypracování praktické části práce.
Analýza a interpretace dat.
Vyvození závěrů a doporučení pro praxi.
Research Plan
Práce s odbornou literaturou.
Koncepce práce a design výzkumné části.
Vypracování teoretické části práce na základě komparace a analýzy odborné literatury.
Konkretizace metod sběru a analýzy dat.
Sběr dat potřebných k vypracování praktické části práce.
Analýza a interpretace dat.
Vyvození závěrů a doporučení pro praxi.
Recommended resources
FITZNROVÁ,I. Máme dítě s handicapem. 1. vyd. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-663-6
VÁGNEROVÁ, M. Náročné mateřství: být matkou postiženého dítěte. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1616-2
SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. 2. vyd. Praha: portál. 2012. ISBN 978-80-262-0217-2
KUNHARTOVÁ, M. Náročné otcovství, Být otcem dítěte s postižením. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2017. ISBN 978-80-246-3600-9
VÁGNEROVÁ, M. Psychologie handicapu. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-929-4
Recommended resources
FITZNROVÁ,I. Máme dítě s handicapem. 1. vyd. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-663-6
VÁGNEROVÁ, M. Náročné mateřství: být matkou postiženého dítěte. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1616-2
SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. 2. vyd. Praha: portál. 2012. ISBN 978-80-262-0217-2
KUNHARTOVÁ, M. Náročné otcovství, Být otcem dítěte s postižením. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2017. ISBN 978-80-246-3600-9
VÁGNEROVÁ, M. Psychologie handicapu. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-929-4