Diplomová práce se v teoretické části zabývá specifikací ohroženého dítěte, seznamuje se systémem péče o ohrožené děti v České republice. Hlouběji se zaměřuje na funkci dětského domova. Dále se věnuje transformaci péče o ohrožené děti a seznamuje se stěžejními dokumenty, které celý proces doprovází. V poslední teoretické kapitole popisuje transformační změny ve dvou zemích Evropy. Praktická část diplomové práce si klade za cíl zjistit reakce na dosavadní změny vycházející z procesu transformace dětského domova v Dolní Čermné nejen od vybraných dětí a mladých dospělých, kteří jsou v zařízení umístěni, ale i od vychovatelů, kteří o ně pečují.
Anotace v angličtině
In the theoretical part the thesis deals with the specification of a vulnerable child and it introduces the system of care for vulnerable children in the Czech Republic. It focuses on the function of a children's home in detail. It also deals with the transformation of care for vulnerable children and presents the key documents required through the whole process. In the last theoretical chapter, the transformational changes in two European countries are described. The practical part of the thesis aims at eliciting reactions to the current changes arising from the transformation process of the children's home in Dolni Cermna not only from individual children and young adults living there, but also from educators who care for them.
Klíčová slova
Ohrožené dítě, týrání, zneužívání, zanedbávání, transformace péče, dětský domov,
Klíčová slova v angličtině
vulnerable children, abuse, neglect, transformation of care, children´s home,
Rozsah průvodní práce
70 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se v teoretické části zabývá specifikací ohroženého dítěte, seznamuje se systémem péče o ohrožené děti v České republice. Hlouběji se zaměřuje na funkci dětského domova. Dále se věnuje transformaci péče o ohrožené děti a seznamuje se stěžejními dokumenty, které celý proces doprovází. V poslední teoretické kapitole popisuje transformační změny ve dvou zemích Evropy. Praktická část diplomové práce si klade za cíl zjistit reakce na dosavadní změny vycházející z procesu transformace dětského domova v Dolní Čermné nejen od vybraných dětí a mladých dospělých, kteří jsou v zařízení umístěni, ale i od vychovatelů, kteří o ně pečují.
Anotace v angličtině
In the theoretical part the thesis deals with the specification of a vulnerable child and it introduces the system of care for vulnerable children in the Czech Republic. It focuses on the function of a children's home in detail. It also deals with the transformation of care for vulnerable children and presents the key documents required through the whole process. In the last theoretical chapter, the transformational changes in two European countries are described. The practical part of the thesis aims at eliciting reactions to the current changes arising from the transformation process of the children's home in Dolni Cermna not only from individual children and young adults living there, but also from educators who care for them.
Klíčová slova
Ohrožené dítě, týrání, zneužívání, zanedbávání, transformace péče, dětský domov,
Klíčová slova v angličtině
vulnerable children, abuse, neglect, transformation of care, children´s home,
Zásady pro vypracování
1. Zpracování rešerše a studium odborné literatury vhodné k danému tématu
2. Konzultace s vedoucím diplomové práce
3. Zpracování obsahu diplomové práce a příprava metodiky výzkumné části
4. Realizace výzkumu
5. Zpracování a vyhodnocení získaných dat
6. Prezentace výsledků výzkumu, shrnutí závěrů z výzkumného šetření
Zásady pro vypracování
1. Zpracování rešerše a studium odborné literatury vhodné k danému tématu
2. Konzultace s vedoucím diplomové práce
3. Zpracování obsahu diplomové práce a příprava metodiky výzkumné části
4. Realizace výzkumu
5. Zpracování a vyhodnocení získaných dat
6. Prezentace výsledků výzkumu, shrnutí závěrů z výzkumného šetření
Seznam doporučené literatury
BOŤOVÁ, Antonie. Náhradní rodinná péče a transformace systému péče o ohrožené děti v České republice. Brno: Triada - poradenské centrum, 2008. ISBN 978-80-254-3353-9.
BRISCH, Karl Heinz. Poruchy vztahové vazby: od teorie k terapii. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 311 s. ISBN 9788073678708.
DUNOVSKÝ, Jiří. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada, 1995. ISBN 8071691925.
LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. Vyd. 4., dopl., V nakl. Karolinum 1. Praha: Karolinum, 2011, 399 s. ISBN 9788024619835.
MATOUŠEK, Oldřich a Hana PAZLAROVÁ. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny v kontextu plánování péče. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-739-8.
Náhradní výchova dětí - možnosti a meze: kolokvium I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Právnická fakulta, 2008. ISBN 978-80-87146-05-7.
PANČOCHA, Karel, ed. Životní dráha jedince v inkluzivním prostředí. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN isbn978-80-210-5340-3.
ROGGE, Jan-Uwe. Dětské strachy a úzkosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 211 s. ISBN 8071782378.
Seznam doporučené literatury
BOŤOVÁ, Antonie. Náhradní rodinná péče a transformace systému péče o ohrožené děti v České republice. Brno: Triada - poradenské centrum, 2008. ISBN 978-80-254-3353-9.
BRISCH, Karl Heinz. Poruchy vztahové vazby: od teorie k terapii. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 311 s. ISBN 9788073678708.
DUNOVSKÝ, Jiří. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada, 1995. ISBN 8071691925.
LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. Vyd. 4., dopl., V nakl. Karolinum 1. Praha: Karolinum, 2011, 399 s. ISBN 9788024619835.
MATOUŠEK, Oldřich a Hana PAZLAROVÁ. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny v kontextu plánování péče. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-739-8.
Náhradní výchova dětí - možnosti a meze: kolokvium I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Právnická fakulta, 2008. ISBN 978-80-87146-05-7.
PANČOCHA, Karel, ed. Životní dráha jedince v inkluzivním prostředí. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN isbn978-80-210-5340-3.
ROGGE, Jan-Uwe. Dětské strachy a úzkosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 211 s. ISBN 8071782378.