Diplomová práce se věnuje problematice výchovných problémů u dětí v předškolním věku, tedy potížím vzniklým nevhodným působením výchovných stylů v rodině. Smyslem práce je upozornit na fakt, že se výchovné problémy objevují již v předškolním věku a je důležité se jim věnovat co nejdříve. Cílem diplomové práce je zjistit a popsat zkušenosti pedagogů v běžných mateřských školách s dětmi předškolního věku s výchovnými problémy a také zjistit, jakým způsobem pedagogové v mateřských školách efektivně pracují s touto cílovou skupinou.
Teoretický rámec diplomové práce se zabývá charakteristikou předškolního věku, rodinou a výchovnými styly, pedagogům v mateřské škole a v neposlední řadě výchovným problémům, terminologii v oblasti chování, přístupu a poradenství pro děti s výchovnými problémy, jejich rodinám a pedagogickým pracovníkům.
Empirická část diplomové práce je zpracována v podobě kvalitativního výzkumu. Stanovené cíle práce jsou naplňovány pomocí rozhovorů s pedagogy mateřských škol a s pracovníky školského poradenského zařízení. Jejich výpovědi byly podpořeny zúčastněným pozorováním běžného dne v prostředí třídy mateřské školy a analýzou podpůrných opatření, doporučených školským poradenským zařízením.
Anotace v angličtině
This thesis approaches the issue of educational challenges of pre-school children, i.e. the problems caused by negative effects of developmental approaches in the family. The purpose of this work is to draw attention to the fact that educational challenges appear at a pre-school age and the importance of addressing them as soon as possible. The purpose of this thesis is to determine and describe the experiences of teachers in ordinary kindergartens with pre-school children who have educational difficulties and also to find out how teachers in kindergartens work effectively with this demographic.
The theoretical framework of this thesis focuses on the characteristics of pre-school age, family and developmental approaches, pre-school teachers and educational challenges, terminology in the field of behavior, approach and counseling for children with educational challenges, their families and pedagogical staff.
The empirical part of this thesis is processed in the form of qualitative research. The objectives of this work are fulfilled through interviews with pre-school teachers and with the staff of the school counseling facility. Their statements were supported by participatory observation of a normal day in the pre-school classroom environment, and by analysis of support measures recommended by the school counseling facility.
Diplomová práce se věnuje problematice výchovných problémů u dětí v předškolním věku, tedy potížím vzniklým nevhodným působením výchovných stylů v rodině. Smyslem práce je upozornit na fakt, že se výchovné problémy objevují již v předškolním věku a je důležité se jim věnovat co nejdříve. Cílem diplomové práce je zjistit a popsat zkušenosti pedagogů v běžných mateřských školách s dětmi předškolního věku s výchovnými problémy a také zjistit, jakým způsobem pedagogové v mateřských školách efektivně pracují s touto cílovou skupinou.
Teoretický rámec diplomové práce se zabývá charakteristikou předškolního věku, rodinou a výchovnými styly, pedagogům v mateřské škole a v neposlední řadě výchovným problémům, terminologii v oblasti chování, přístupu a poradenství pro děti s výchovnými problémy, jejich rodinám a pedagogickým pracovníkům.
Empirická část diplomové práce je zpracována v podobě kvalitativního výzkumu. Stanovené cíle práce jsou naplňovány pomocí rozhovorů s pedagogy mateřských škol a s pracovníky školského poradenského zařízení. Jejich výpovědi byly podpořeny zúčastněným pozorováním běžného dne v prostředí třídy mateřské školy a analýzou podpůrných opatření, doporučených školským poradenským zařízením.
Anotace v angličtině
This thesis approaches the issue of educational challenges of pre-school children, i.e. the problems caused by negative effects of developmental approaches in the family. The purpose of this work is to draw attention to the fact that educational challenges appear at a pre-school age and the importance of addressing them as soon as possible. The purpose of this thesis is to determine and describe the experiences of teachers in ordinary kindergartens with pre-school children who have educational difficulties and also to find out how teachers in kindergartens work effectively with this demographic.
The theoretical framework of this thesis focuses on the characteristics of pre-school age, family and developmental approaches, pre-school teachers and educational challenges, terminology in the field of behavior, approach and counseling for children with educational challenges, their families and pedagogical staff.
The empirical part of this thesis is processed in the form of qualitative research. The objectives of this work are fulfilled through interviews with pre-school teachers and with the staff of the school counseling facility. Their statements were supported by participatory observation of a normal day in the pre-school classroom environment, and by analysis of support measures recommended by the school counseling facility.
Vymezení problematiky výzkumu, výzkumných otázek a hypotéz
Zpracování teoretické části diplomové práce
Realizace kvalitativního výzkumu – sběr dat a jejich vyhodnocení
Závěry a výstupy práce pro praxi
Zásady pro vypracování
Stanovení výzkumného cíle
Studium odborné literatury
Vymezení problematiky výzkumu, výzkumných otázek a hypotéz
Zpracování teoretické části diplomové práce
Realizace kvalitativního výzkumu – sběr dat a jejich vyhodnocení
Závěry a výstupy práce pro praxi
Seznam doporučené literatury
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9.
MATĚJČEK, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Vyd. 6. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0519-7.
MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte: normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa : základní duševní potřeby dítěte : dítě a lidský svět. Praha: Grada, 2005. Pro rodiče. ISBN 80-247-0870-1.
PÖTHE, Petr. Emoční poruchy v dětství a dospívání. 3., doplněné a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2020. Psyché (Grada). ISBN 978-80-271-1038-4.
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5107-8.
ROGGE, Jan-Uwe. Děti potřebují hranice. Vydání šesté. Přeložil Alžběta SIROVÁTKOVÁ. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1152-5.
ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, Jitka. Přehled vývojové psychologie. 3., upr. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2433-0.
Seznam doporučené literatury
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9.
MATĚJČEK, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Vyd. 6. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0519-7.
MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte: normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa : základní duševní potřeby dítěte : dítě a lidský svět. Praha: Grada, 2005. Pro rodiče. ISBN 80-247-0870-1.
PÖTHE, Petr. Emoční poruchy v dětství a dospívání. 3., doplněné a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2020. Psyché (Grada). ISBN 978-80-271-1038-4.
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5107-8.
ROGGE, Jan-Uwe. Děti potřebují hranice. Vydání šesté. Přeložil Alžběta SIROVÁTKOVÁ. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1152-5.
ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, Jitka. Přehled vývojové psychologie. 3., upr. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2433-0.