Bakalářská práce se zaměřuje na školní klima na střední škole poskytující střední vzdělání s výučním listem. V teoretické části se práce zabývá vymezením základních pojmů, jako je prostředí, klima a atmosféra, v kontextu školního klimatu. Definuje typy, determinanty a prvky školního klimatu a rozvíjí témata jako je pozitivní školní klima, možnosti zkvalitnění školního klimatu a problematika výzkumu školního klimatu. Dále se věnuje specifikám učňovského školství v historickém exkurzu, stupňům a cílům středního vzdělávání a soustavě
oborů a zmiňuje charakteristiky učňů. Cílem praktické části je popsat, jak žáci učebních oborů vnímají klima školy ve vybraných oblastech prostřednictvím vybraného strukturovaného dotazníku. Vzorek žáků tvoří učni stavebních oborů na Střední škole polytechnické Brno. Data byla sbírána pomocí elektronického nástroje a vyhodnocena za použití tabulek a deskriptivních metod. Práci zakončuje shrnutí a závěr.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis focuses on the school climate in a secondary school providing secondary education with an apprenticeship certificate. The theoretical part of the thesis deals with the definition of basic concepts such as environment, climate, and atmosphere in the context of school climate. It defines the types, determinants, and elements of school climate and develops topics such as a positive school climate, ways to improve school climate, and
issues in school climate research. It also discusses the specifics of apprenticeship, the levels and goals of secondary education and the system of apprenticeship education, and the characteristics of apprentices. The aim of the practical part is to describe how apprentices perceive the school climate in selected areas through a structured questionnaire. The sample of pupils consists of apprentices of construction disciplines at the Secondary School of Polytechnic Brno. The data were collected using an electronic tool and evaluated using tables and descriptive methods. The bachelor's thesis ends with a summary and conclusion.
Klíčová slova
Školní klima, střední škola, učňovský obor
Klíčová slova v angličtině
School climate, high school, apprenticeship
Rozsah průvodní práce
54 s. (82 330 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na školní klima na střední škole poskytující střední vzdělání s výučním listem. V teoretické části se práce zabývá vymezením základních pojmů, jako je prostředí, klima a atmosféra, v kontextu školního klimatu. Definuje typy, determinanty a prvky školního klimatu a rozvíjí témata jako je pozitivní školní klima, možnosti zkvalitnění školního klimatu a problematika výzkumu školního klimatu. Dále se věnuje specifikám učňovského školství v historickém exkurzu, stupňům a cílům středního vzdělávání a soustavě
oborů a zmiňuje charakteristiky učňů. Cílem praktické části je popsat, jak žáci učebních oborů vnímají klima školy ve vybraných oblastech prostřednictvím vybraného strukturovaného dotazníku. Vzorek žáků tvoří učni stavebních oborů na Střední škole polytechnické Brno. Data byla sbírána pomocí elektronického nástroje a vyhodnocena za použití tabulek a deskriptivních metod. Práci zakončuje shrnutí a závěr.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis focuses on the school climate in a secondary school providing secondary education with an apprenticeship certificate. The theoretical part of the thesis deals with the definition of basic concepts such as environment, climate, and atmosphere in the context of school climate. It defines the types, determinants, and elements of school climate and develops topics such as a positive school climate, ways to improve school climate, and
issues in school climate research. It also discusses the specifics of apprenticeship, the levels and goals of secondary education and the system of apprenticeship education, and the characteristics of apprentices. The aim of the practical part is to describe how apprentices perceive the school climate in selected areas through a structured questionnaire. The sample of pupils consists of apprentices of construction disciplines at the Secondary School of Polytechnic Brno. The data were collected using an electronic tool and evaluated using tables and descriptive methods. The bachelor's thesis ends with a summary and conclusion.
Klíčová slova
Školní klima, střední škola, učňovský obor
Klíčová slova v angličtině
School climate, high school, apprenticeship
Zásady pro vypracování
- studium odborné literatury a zdrojů
- zpracování teoretických podkladů práce
- aplikace dotazníku pro posuzování školního klimatu
- analýza a interpretace zjištěných dat
- zpracování závěrů a doporučení vycházejících ze zjištěných dat
- průběžné konzultace s vedoucí práce
Zásady pro vypracování
- studium odborné literatury a zdrojů
- zpracování teoretických podkladů práce
- aplikace dotazníku pro posuzování školního klimatu
- analýza a interpretace zjištěných dat
- zpracování závěrů a doporučení vycházejících ze zjištěných dat
- průběžné konzultace s vedoucí práce
Seznam doporučené literatury
GRECMANOVÁ, Helena. Klima školy. Olomouc: Hanex. 2008. ISBN 978-80-7409-010-3.
JEŽEK, Stanislav. Psychosociální klima školy I. Brno: MSD Brno. 2003. ISBN 8086633136.
JEŽEK, Stanislav. Psychosociální klima školy II. Brno: MSD Brno. 2004. ISBN 8086633292.
KANTOROVÁ, Jana. Obecná pedagogika I. Olomouc: Agentura Gevak, 2013. ISBN 978-80-86768-59-5.
KANTOROVÁ, Jana. Obecná pedagogika II. Olomouc: Agentura Gevak, 2013. ISBN 978-80-86768-60-1
KANTOROVÁ, Jana. Školní klima na školách poskytujících střední vzdělání s výučním listem. Olomouc: VUP, 2015. ISBN 978-80-244-4799-5.
KAŠPÁRKOVÁ, Jana. Výzkumný nástroj pro evaluaci školního klimatu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 2007. ISBN 978-80244-1852-0
LAŠEK, Jan. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus. 2007. ISBN: 978-80-7041-980-9
PETLÁK, Erich. Klíma školy a klíma triedy. Bratislava: Iris. 2006. ISBN 8089018971
VESELÝ, Arnošt. Kdo a proč končí v učňovských oborech?. in (Ne)rovné šance na vzdělání: vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha: Academia. 2006. ISBN 80-200-1400-4
Seznam doporučené literatury
GRECMANOVÁ, Helena. Klima školy. Olomouc: Hanex. 2008. ISBN 978-80-7409-010-3.
JEŽEK, Stanislav. Psychosociální klima školy I. Brno: MSD Brno. 2003. ISBN 8086633136.
JEŽEK, Stanislav. Psychosociální klima školy II. Brno: MSD Brno. 2004. ISBN 8086633292.
KANTOROVÁ, Jana. Obecná pedagogika I. Olomouc: Agentura Gevak, 2013. ISBN 978-80-86768-59-5.
KANTOROVÁ, Jana. Obecná pedagogika II. Olomouc: Agentura Gevak, 2013. ISBN 978-80-86768-60-1
KANTOROVÁ, Jana. Školní klima na školách poskytujících střední vzdělání s výučním listem. Olomouc: VUP, 2015. ISBN 978-80-244-4799-5.
KAŠPÁRKOVÁ, Jana. Výzkumný nástroj pro evaluaci školního klimatu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 2007. ISBN 978-80244-1852-0
LAŠEK, Jan. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus. 2007. ISBN: 978-80-7041-980-9
PETLÁK, Erich. Klíma školy a klíma triedy. Bratislava: Iris. 2006. ISBN 8089018971
VESELÝ, Arnošt. Kdo a proč končí v učňovských oborech?. in (Ne)rovné šance na vzdělání: vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha: Academia. 2006. ISBN 80-200-1400-4