Diplomová práce se zaměřuje na racionální stravování romských dětí. Vysvětluje zásady racionálního stravování, a jak jsou děti
romského etnika ovlivněny výchovou v rodinném prostředí, která vychází z historických tradic. Metodologie diplomové práce je
založena na kvalitativním výzkumu. Zvoleným typem výzkumu
je polostrukturovaný rozhovor a pozorování, který zkoumá
stravovací návyky v romských rodinách a současně jak většinová společnost mění tradici stravování v romské rodině.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the rational eating of Romani children.
It explains the principles of healthy eating and how children of Roma ethnicity are influenced by their upbringing in a family
environment that comes out of historical traditions. The
methodology of the thesis is a based on qualitative research. The chosen type of research is semi-structured conversation and ob-servation, which examines the dietary habits of Romani families and at the same time how the majority communion changes the tradition of eating in the Romani family.
Klíčová slova
Racionální strava, stravovací návyky Romů, alternativní
stravování, změny ve stravování, rodina, rodiče, tradice,
školní stravování
Klíčová slova v angličtině
Rational diets, romani eating habits, alternative diets,
dietary changes, family, parents, traditions, school meals
Rozsah průvodní práce
94 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na racionální stravování romských dětí. Vysvětluje zásady racionálního stravování, a jak jsou děti
romského etnika ovlivněny výchovou v rodinném prostředí, která vychází z historických tradic. Metodologie diplomové práce je
založena na kvalitativním výzkumu. Zvoleným typem výzkumu
je polostrukturovaný rozhovor a pozorování, který zkoumá
stravovací návyky v romských rodinách a současně jak většinová společnost mění tradici stravování v romské rodině.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the rational eating of Romani children.
It explains the principles of healthy eating and how children of Roma ethnicity are influenced by their upbringing in a family
environment that comes out of historical traditions. The
methodology of the thesis is a based on qualitative research. The chosen type of research is semi-structured conversation and ob-servation, which examines the dietary habits of Romani families and at the same time how the majority communion changes the tradition of eating in the Romani family.
Klíčová slova
Racionální strava, stravovací návyky Romů, alternativní
stravování, změny ve stravování, rodina, rodiče, tradice,
školní stravování
Klíčová slova v angličtině
Rational diets, romani eating habits, alternative diets,
dietary changes, family, parents, traditions, school meals
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je zjistit a podat přehled o stravování romských dětí v prostředí rodinném i školním. Jejich stravování je ovlivněno faktory sociálními a kulturními, a to v historickém slova smyslu i v současnosti. Dalším významným faktorem, ovlivňujícím stravování Romů je jejich finanční gramotnost.
Na základě popisu cíle diplomové práce byly stanoveny dvě výzkumné otázky: Jaké jsou stravovací návyky romských dětí? Vychází jejich strava spíše z romských tradic nebo podléhá novodobým trendům?
Teoretická část diplomové práce: bude zaměřena na seznámení s tématem na základě studia odborné literatury. Bude obsahovat informace a poznatky o racionální stravě dětí, jak se změnily stravovací návyky v romských rodinách a jak Romové přistupují k rozvoji správných stravovacích návyků dítěte. Budeme se zabývat tím, jak se trend alternativního stravování dotýká romské populace. Abychom pochopili všechny podstatné souvislosti, je nutné nahlédnout do historie Romů. Budeme se snažit odpovědět na otázku, jaké změny proběhly v romských rodinách v poslední době, v souvislosti se socioekonomickými vlivy, působícími na romské komunity, a jak se změnil jejich životní styl, což je pro stravování zásadní.
Výzkumná část diplomové práce: teoretické informace budou sloužit k analýze stravování romských dětí. Metodologie diplomové práce bude založena na kvalitativním výzkumu. Zvolený typ výzkumu: polostrukturovaný rozhovor, který bude obsahovat soubor předem připravených otázek na dané téma. K rozhovoru bude použito záznamové nahrávací zařízení, následně bude zpracován protokol rozhovoru \textendash zaznamenány budou všechny důležité a užitečné okolnosti rozhovoru. Souběžně budou dokumentovány všechny další průběžné výsledky pozorování relevantní pro výzkum. Díky přímé interakci s oslovenými respondenty \textendash v pěti romských rodinách, budou získány odpovědi, sloužící k analýze současných stravovacích návyků romských dětí. Opomenut nebude ani současný vliv školního stravování na výživový stav dětí.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je zjistit a podat přehled o stravování romských dětí v prostředí rodinném i školním. Jejich stravování je ovlivněno faktory sociálními a kulturními, a to v historickém slova smyslu i v současnosti. Dalším významným faktorem, ovlivňujícím stravování Romů je jejich finanční gramotnost.
Na základě popisu cíle diplomové práce byly stanoveny dvě výzkumné otázky: Jaké jsou stravovací návyky romských dětí? Vychází jejich strava spíše z romských tradic nebo podléhá novodobým trendům?
Teoretická část diplomové práce: bude zaměřena na seznámení s tématem na základě studia odborné literatury. Bude obsahovat informace a poznatky o racionální stravě dětí, jak se změnily stravovací návyky v romských rodinách a jak Romové přistupují k rozvoji správných stravovacích návyků dítěte. Budeme se zabývat tím, jak se trend alternativního stravování dotýká romské populace. Abychom pochopili všechny podstatné souvislosti, je nutné nahlédnout do historie Romů. Budeme se snažit odpovědět na otázku, jaké změny proběhly v romských rodinách v poslední době, v souvislosti se socioekonomickými vlivy, působícími na romské komunity, a jak se změnil jejich životní styl, což je pro stravování zásadní.
Výzkumná část diplomové práce: teoretické informace budou sloužit k analýze stravování romských dětí. Metodologie diplomové práce bude založena na kvalitativním výzkumu. Zvolený typ výzkumu: polostrukturovaný rozhovor, který bude obsahovat soubor předem připravených otázek na dané téma. K rozhovoru bude použito záznamové nahrávací zařízení, následně bude zpracován protokol rozhovoru \textendash zaznamenány budou všechny důležité a užitečné okolnosti rozhovoru. Souběžně budou dokumentovány všechny další průběžné výsledky pozorování relevantní pro výzkum. Díky přímé interakci s oslovenými respondenty \textendash v pěti romských rodinách, budou získány odpovědi, sloužící k analýze současných stravovacích návyků romských dětí. Opomenut nebude ani současný vliv školního stravování na výživový stav dětí.
Seznam doporučené literatury
1. Průcha, Jan.Interkulturní psychologie. Sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů. Praha : Portál s.r.o., 2010. 80-7367-709-1.
2. MURPHY, Robert Francis.Úvod do kulturní a sociální antropologie. Praha : Sociologické nakladatelství, 2004. 9788086429250.
4. Šatava, Leoš.Jazyk a identita etnických menšin. Možnosti zachování a revitalizace. Praha : Sociologické nakladatelství SLON, 2009. 9788086429830.
5. Eriksen, Thomas Hylland.Antropologie multikulturních společností - Rozumět identitě. Praha : Nakladatelství Triton s.r.o., 2007. 978-80-7254-925-2.
6. Soukup, Václav.Antropologie \textendash Teorie Člověka A Kultury. Praha : Portál s.r.o., 2011. 9788073674328.
7. Derlon, Pierre.Okultní tradice Cikánů. Staré Město pod Landštejnem : Nakladatelství Dauphin Daniela Podhradskéh, 2020. 978-80-7272-498-7.
8. Oláhová.Nejen romská kuchařka. Praha : Nakladatelství Fortuna, 2010. 80-7168-741-3.
9. Fourová, Karolína.Nejez blbě. Praha : Nakladatelství Esence, 2020. 80-7168-741-3.
10. autorů, kolektiv.Devla, Devla! - Básně a povídky o Romech - Básně a povídky o Romech. Staré Město pod Landštejnem : Nakladatelství Dauphin Daniela Podhradského, 2008. 978-80-7272-135-6.
11. Justoň, Zdeněk.Ekonomie přírodních národů. Staré Město pod Landštejnem : Nakladatelství Dauphin Daniela Podhradského, 2012. 978-80-7272-419-2.
12. Kaleja, Martin.Romové a škola versus rodiče a žáci. Ostrava : Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2011. 978-80-7368-943-8.
13. Šišková, Tatiana.Menšiny a migranti v České republice. Praha : Nakladatelství Portál, 2002. 80-7178-648-9.
14. Nečas, Ctibor.Romové v České republice včera a dnes. Olomouc : Vydavatelství Univerzity Palackého, 2002. 8070679522.
15. Šotolová, Eva.Vzdělávání Romů . Praha : Nakladatelství Karolinum, 2011. 978-80-246-1909-5.
16. Noveský, Ivan.Slabikář finanční gramotnosti. Praha : Nakladatelství COFET, 2009. 978-80-254-4207-4.
17. Hodgkinson, Tom.Líný rodič. Brno : Nakladatelství Jota, 2009. 978-80-7217-665-6.
18. Košťálová, Alexandra. Zdravá školní jídelna. [Online] Státní zdravotní ústav, 2015. [Citace: 31. říjen 2020.] https://www.zdravaskolnijidelna.cz/o-projektu/kontakt.
19. Prekopová, Jiřina.I rodiče by měli dělat chyby. Praha : Nakladatelství Portál, 2010. 978-80-7367-766-4.
20. Budil, Ivo T.Mýtus, jazyk a kulturní antropologie. Praha : Nakladatelství Triton, 2003. 80-7254-321-0.
Seznam doporučené literatury
1. Průcha, Jan.Interkulturní psychologie. Sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů. Praha : Portál s.r.o., 2010. 80-7367-709-1.
2. MURPHY, Robert Francis.Úvod do kulturní a sociální antropologie. Praha : Sociologické nakladatelství, 2004. 9788086429250.
4. Šatava, Leoš.Jazyk a identita etnických menšin. Možnosti zachování a revitalizace. Praha : Sociologické nakladatelství SLON, 2009. 9788086429830.
5. Eriksen, Thomas Hylland.Antropologie multikulturních společností - Rozumět identitě. Praha : Nakladatelství Triton s.r.o., 2007. 978-80-7254-925-2.
6. Soukup, Václav.Antropologie \textendash Teorie Člověka A Kultury. Praha : Portál s.r.o., 2011. 9788073674328.
7. Derlon, Pierre.Okultní tradice Cikánů. Staré Město pod Landštejnem : Nakladatelství Dauphin Daniela Podhradskéh, 2020. 978-80-7272-498-7.
8. Oláhová.Nejen romská kuchařka. Praha : Nakladatelství Fortuna, 2010. 80-7168-741-3.
9. Fourová, Karolína.Nejez blbě. Praha : Nakladatelství Esence, 2020. 80-7168-741-3.
10. autorů, kolektiv.Devla, Devla! - Básně a povídky o Romech - Básně a povídky o Romech. Staré Město pod Landštejnem : Nakladatelství Dauphin Daniela Podhradského, 2008. 978-80-7272-135-6.
11. Justoň, Zdeněk.Ekonomie přírodních národů. Staré Město pod Landštejnem : Nakladatelství Dauphin Daniela Podhradského, 2012. 978-80-7272-419-2.
12. Kaleja, Martin.Romové a škola versus rodiče a žáci. Ostrava : Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2011. 978-80-7368-943-8.
13. Šišková, Tatiana.Menšiny a migranti v České republice. Praha : Nakladatelství Portál, 2002. 80-7178-648-9.
14. Nečas, Ctibor.Romové v České republice včera a dnes. Olomouc : Vydavatelství Univerzity Palackého, 2002. 8070679522.
15. Šotolová, Eva.Vzdělávání Romů . Praha : Nakladatelství Karolinum, 2011. 978-80-246-1909-5.
16. Noveský, Ivan.Slabikář finanční gramotnosti. Praha : Nakladatelství COFET, 2009. 978-80-254-4207-4.
17. Hodgkinson, Tom.Líný rodič. Brno : Nakladatelství Jota, 2009. 978-80-7217-665-6.
18. Košťálová, Alexandra. Zdravá školní jídelna. [Online] Státní zdravotní ústav, 2015. [Citace: 31. říjen 2020.] https://www.zdravaskolnijidelna.cz/o-projektu/kontakt.
19. Prekopová, Jiřina.I rodiče by měli dělat chyby. Praha : Nakladatelství Portál, 2010. 978-80-7367-766-4.
20. Budil, Ivo T.Mýtus, jazyk a kulturní antropologie. Praha : Nakladatelství Triton, 2003. 80-7254-321-0.