Magisterská diplomová práce s názvem "Rizika online prostředí pro děti předškolního a mladšího školního věku a možnosti eliminování těchto rizik v rodině" pojednává o rizicích, která na děti číhají v digitálním světě. Co mohou v tomto směru udělat rodiče, aby pomohli svým dětem v online světě žít, jít, být a neprožít žádné trauma, které digitální džungle může způsobit. Cílem této teoreticko - empirické práce je vysvětlit a popsat funkce technologií v období dětí předškolního a mladšího školního věku. Popisuje rizika těchto technologií, ale také se zabývá hlavními prostředky k eliminování těchto rizikových faktorů na internetu: prevence a edukace. Teoretická část je zpracována na základě dostupné české i cizojazyčné odborné literatury. V empirické části je nejprve popsána zvolená výzkumná metoda, jejíž součástí je mimo jiné i stanovení výzkumné otázky, cíle výzkumu a výzkumné hypotézy. Na tuto část plynule navazují výsledky dotazníku a prezentace získaných dat, která vedla k uskutečnění semináře pro rodiče na téma dané téma diplomové práce.
Anotace v angličtině
The master's thesis entitled "Risks of the online environment for children of preschool and early school age and the possibilities of eliminating these risks in the family" deals with the risks that lie in wait in the digital world for children. What parents can do to hepl their children live, go, be and not experience the trauma that the digital jungle can cause in the online world. The aim of this theoretical - empirical work is to explain and describe the functions of technology in the period of children of preschol and early school age. It describes the risks of these technologies, but also discusses the main means of eliminating these risk factors on the internet: prevention and education. The theoretical part id based on available Czech and forein language professional literature. The empirical part first describes the chosen research method, which includes, among other things, determining the research objectives and research questions. This part is continuously followed by the results of the questionnaire and the use of the obtained data, which led to the seminar for parents on the topic of the thesis.
Klíčová slova
Dítě v předškolním a mladším školním věku, rizika v online prostředí, prevence a edukace, rodičovská mediace
Klíčová slova v angličtině
Child in preschool and younger school age, risks in the online environment, prevention and education, parental mediation
Rozsah průvodní práce
90 s. (125 346)
Jazyk
CZ
Anotace
Magisterská diplomová práce s názvem "Rizika online prostředí pro děti předškolního a mladšího školního věku a možnosti eliminování těchto rizik v rodině" pojednává o rizicích, která na děti číhají v digitálním světě. Co mohou v tomto směru udělat rodiče, aby pomohli svým dětem v online světě žít, jít, být a neprožít žádné trauma, které digitální džungle může způsobit. Cílem této teoreticko - empirické práce je vysvětlit a popsat funkce technologií v období dětí předškolního a mladšího školního věku. Popisuje rizika těchto technologií, ale také se zabývá hlavními prostředky k eliminování těchto rizikových faktorů na internetu: prevence a edukace. Teoretická část je zpracována na základě dostupné české i cizojazyčné odborné literatury. V empirické části je nejprve popsána zvolená výzkumná metoda, jejíž součástí je mimo jiné i stanovení výzkumné otázky, cíle výzkumu a výzkumné hypotézy. Na tuto část plynule navazují výsledky dotazníku a prezentace získaných dat, která vedla k uskutečnění semináře pro rodiče na téma dané téma diplomové práce.
Anotace v angličtině
The master's thesis entitled "Risks of the online environment for children of preschool and early school age and the possibilities of eliminating these risks in the family" deals with the risks that lie in wait in the digital world for children. What parents can do to hepl their children live, go, be and not experience the trauma that the digital jungle can cause in the online world. The aim of this theoretical - empirical work is to explain and describe the functions of technology in the period of children of preschol and early school age. It describes the risks of these technologies, but also discusses the main means of eliminating these risk factors on the internet: prevention and education. The theoretical part id based on available Czech and forein language professional literature. The empirical part first describes the chosen research method, which includes, among other things, determining the research objectives and research questions. This part is continuously followed by the results of the questionnaire and the use of the obtained data, which led to the seminar for parents on the topic of the thesis.
Klíčová slova
Dítě v předškolním a mladším školním věku, rizika v online prostředí, prevence a edukace, rodičovská mediace
Klíčová slova v angličtině
Child in preschool and younger school age, risks in the online environment, prevention and education, parental mediation
Zásady pro vypracování
čerpání teor. poznatků z domácí i zahraniční literatury
dodržení platných citačních norem a citační etiky
dodržení stanoveného rámce práce
konzultace a odevzdání práce ve stanovených termínech
Zásady pro vypracování
čerpání teor. poznatků z domácí i zahraniční literatury
dodržení platných citačních norem a citační etiky
dodržení stanoveného rámce práce
konzultace a odevzdání práce ve stanovených termínech
Seznam doporučené literatury
VANĚK, Jiří, Jiří NOVÁK a David KALIKA. Jak na Internet. Praha: CZ.NIC, z.s.p.o., 2017? CZ.NIC. ISBN 978-80-905802-8-2.
KRČMÁŘOVÁ, Barbora, Jiří NOVÁK a David KALIKA. Děti a online rizika: sborník studií. Praha: Sdružení Linka bezpečí, 2012. CZ.NIC. ISBN 978-80-904920-2-8.
ŠEVČÍKOVÁ, Anna, Jiří NOVÁK a David KALIKA. Děti a dospívající online: vybraná rizika používání internetu. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5010-1.
ECKERTOVÁ, Lenka, Daniel DOČEKAL a David KALIKA. Bezpečnost dětí na internetu: rádce zodpovědného rodiče. Brno: Computer Press, 2013. Psyché (Grada). ISBN 978-80-251-3804-5.
DOČEKAL, Daniel, Jan MÜLLER, Anastázie HARRIS a Luboš HEGER. Dítě v síti. Praha: Mladá fronta, 2019. Flowee. ISBN 978-80-204-5145-3.
DOČEKAL, Daniel, Jan MÜLLER, Anastázie HARRIS a Luboš HEGER. Dítě v síti: manuál pro rodiče a učitele, kteří chtějí rozumět digitálnímu světu mladé generace. Praha: Mladá fronta, 2019. Flowee. ISBN 978-80-204-5145-3.
SIEBERG, Daniel, Jan MÜLLER, Anastázie HARRIS a Luboš HEGER. Digitální dieta: čtyři kroky k překonání závislosti na moderních technologiích a znovunalezení rovnováhy v životě. [Praha]: Synergie, c2014. Profesionál (Synergie). ISBN 978-80-7370-315-8.
BLINKA, Lukáš, Jan MÜLLER, Anastázie HARRIS a Luboš HEGER. Online závislosti: jednání jako droga? : online hry, sex a sociální sítě : diagnostika závislosti na internetu : prevence a léčba. Praha: Grada, 2015. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5311-9.
Seznam doporučené literatury
VANĚK, Jiří, Jiří NOVÁK a David KALIKA. Jak na Internet. Praha: CZ.NIC, z.s.p.o., 2017? CZ.NIC. ISBN 978-80-905802-8-2.
KRČMÁŘOVÁ, Barbora, Jiří NOVÁK a David KALIKA. Děti a online rizika: sborník studií. Praha: Sdružení Linka bezpečí, 2012. CZ.NIC. ISBN 978-80-904920-2-8.
ŠEVČÍKOVÁ, Anna, Jiří NOVÁK a David KALIKA. Děti a dospívající online: vybraná rizika používání internetu. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5010-1.
ECKERTOVÁ, Lenka, Daniel DOČEKAL a David KALIKA. Bezpečnost dětí na internetu: rádce zodpovědného rodiče. Brno: Computer Press, 2013. Psyché (Grada). ISBN 978-80-251-3804-5.
DOČEKAL, Daniel, Jan MÜLLER, Anastázie HARRIS a Luboš HEGER. Dítě v síti. Praha: Mladá fronta, 2019. Flowee. ISBN 978-80-204-5145-3.
DOČEKAL, Daniel, Jan MÜLLER, Anastázie HARRIS a Luboš HEGER. Dítě v síti: manuál pro rodiče a učitele, kteří chtějí rozumět digitálnímu světu mladé generace. Praha: Mladá fronta, 2019. Flowee. ISBN 978-80-204-5145-3.
SIEBERG, Daniel, Jan MÜLLER, Anastázie HARRIS a Luboš HEGER. Digitální dieta: čtyři kroky k překonání závislosti na moderních technologiích a znovunalezení rovnováhy v životě. [Praha]: Synergie, c2014. Profesionál (Synergie). ISBN 978-80-7370-315-8.
BLINKA, Lukáš, Jan MÜLLER, Anastázie HARRIS a Luboš HEGER. Online závislosti: jednání jako droga? : online hry, sex a sociální sítě : diagnostika závislosti na internetu : prevence a léčba. Praha: Grada, 2015. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5311-9.