Bakalářská práce se zabývá problematikou rodin, ve kterých se nachází osoba s mentálním postižením v období dospívání, které s sebou přináší změny fyzického a psychického charakteru, se kterými souvisí sexualita jedince. Tato práce se taktéž zabývá sexuální výchovou především v rodinách a dotýká se i tématu sexuálního zneužívání osob s mentálním postižením. Práce je
rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část obsahuje 4
kapitoly věnující se vymezení oblastí mentálního postižení, rodiny, dospívání a sexuální výchovy. Mezi cíle kvalitativního výzkumu v praktické části této práce patří zjistit, jak vnímají rodiče jedinců s mentálním postižením jejich sexualitu. Zjistit, zda rodiče využívají materiály, které slouží jako podpora při komunikaci s jedinci s mentálním postižením v období dospívání a dále zjistit, zda rodiče
řeší s jedinci s mentálním postižením jejich změny při dospívání s předstihem nebo až ve chvíli, kdy nastane problém a také zjistit, zda v rodinách probíhá prevence v ohledu na otázky sexuálního zneužívání osob s mentálním postižením.
Annotation in English
The bachelor's thesis deals with the issue of families in which a person with mental disabilities is in the period of adolescence, which brings changes of physical and psychological nature, which are related to the sexuality of the individual. This thesis also deals with sex education, especially in families, and touches on the topic of sexual abuse of persons with mental disabilities. The work is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part contains 4 chapters devoted to defining the areas of mental disability, family, adolescence and sex education. The aims of the qualitative research in the practical part of this thesis include finding out how parents of individuals with mental disabilities perceive their sexuality. To find out if parents use materials that serve as support in communicating with individuals with mental disabilities during adolescence and to find out if parents address with individuals with mental disabilities their changes during adolescence in advance or only when a problem arises, and to find out if prevention takes place in families with regard to issues of sexual abuse of individuals with mental disabilities.
Keywords
Mentální postižení, rodina, dospívání, sexuální výchova
Keywords in English
Mental disability, family, adolescence, sex education
Length of the covering note
43 s.
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce se zabývá problematikou rodin, ve kterých se nachází osoba s mentálním postižením v období dospívání, které s sebou přináší změny fyzického a psychického charakteru, se kterými souvisí sexualita jedince. Tato práce se taktéž zabývá sexuální výchovou především v rodinách a dotýká se i tématu sexuálního zneužívání osob s mentálním postižením. Práce je
rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část obsahuje 4
kapitoly věnující se vymezení oblastí mentálního postižení, rodiny, dospívání a sexuální výchovy. Mezi cíle kvalitativního výzkumu v praktické části této práce patří zjistit, jak vnímají rodiče jedinců s mentálním postižením jejich sexualitu. Zjistit, zda rodiče využívají materiály, které slouží jako podpora při komunikaci s jedinci s mentálním postižením v období dospívání a dále zjistit, zda rodiče
řeší s jedinci s mentálním postižením jejich změny při dospívání s předstihem nebo až ve chvíli, kdy nastane problém a také zjistit, zda v rodinách probíhá prevence v ohledu na otázky sexuálního zneužívání osob s mentálním postižením.
Annotation in English
The bachelor's thesis deals with the issue of families in which a person with mental disabilities is in the period of adolescence, which brings changes of physical and psychological nature, which are related to the sexuality of the individual. This thesis also deals with sex education, especially in families, and touches on the topic of sexual abuse of persons with mental disabilities. The work is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part contains 4 chapters devoted to defining the areas of mental disability, family, adolescence and sex education. The aims of the qualitative research in the practical part of this thesis include finding out how parents of individuals with mental disabilities perceive their sexuality. To find out if parents use materials that serve as support in communicating with individuals with mental disabilities during adolescence and to find out if parents address with individuals with mental disabilities their changes during adolescence in advance or only when a problem arises, and to find out if prevention takes place in families with regard to issues of sexual abuse of individuals with mental disabilities.
Keywords
Mentální postižení, rodina, dospívání, sexuální výchova
Keywords in English
Mental disability, family, adolescence, sex education
Research Plan
Stanovení cílů práce
Seznámení s literaturou a prameny
Studium zdrojů a třídění materiálů
Tvorba teoretické části
Tvorba praktické části
Průběžné konzultace s vedoucím práce
Formulace závěrů práce
Research Plan
Stanovení cílů práce
Seznámení s literaturou a prameny
Studium zdrojů a třídění materiálů
Tvorba teoretické části
Tvorba praktické části
Průběžné konzultace s vedoucím práce
Formulace závěrů práce
Recommended resources
VÁGNEROVÁ, Marie, 2012. Psychopatologie pro pomáhající profese: Rozšířené a přepracované vydání [online]. 5. vydání. Praha: Portál [cit. 2020-12-29]. ISBN 978-80-262-0274-5.
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva, 2005. Základy pedagogiky. Praha: Vydavatelství VŠCHT. ISBN 80-7080-573-0.
ENGLÁŘOVÁ, Martina a Petr EISNER, 2013. Sexualita Osob S Postižením A Znevýhodněním. 5. vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0373-5.
VALENTA, Milan, Jan MICHALÍK a Martin LEČBYCH, 2018. Mentální postižení: 2., přepracované a aktualizované vydání. 2. Grada. ISBN 978-80-271-0378-2.
EMERSON, Eric, 2008. Problémové chování u lidí s mentální retardací a autismem. Portál. ISBN 978-80-7367-390-1.
VYMAZALOVÁ, Eliška, 2010. Základy speciální pedagogiky. 2. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-2624-2.
Recommended resources
VÁGNEROVÁ, Marie, 2012. Psychopatologie pro pomáhající profese: Rozšířené a přepracované vydání [online]. 5. vydání. Praha: Portál [cit. 2020-12-29]. ISBN 978-80-262-0274-5.
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva, 2005. Základy pedagogiky. Praha: Vydavatelství VŠCHT. ISBN 80-7080-573-0.
ENGLÁŘOVÁ, Martina a Petr EISNER, 2013. Sexualita Osob S Postižením A Znevýhodněním. 5. vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0373-5.
VALENTA, Milan, Jan MICHALÍK a Martin LEČBYCH, 2018. Mentální postižení: 2., přepracované a aktualizované vydání. 2. Grada. ISBN 978-80-271-0378-2.
EMERSON, Eric, 2008. Problémové chování u lidí s mentální retardací a autismem. Portál. ISBN 978-80-7367-390-1.
VYMAZALOVÁ, Eliška, 2010. Základy speciální pedagogiky. 2. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-2624-2.