Hlavním cílem práce je vytvořit výukovou sadu zeměpisných 3D modelů pro žáky se
zrakovým postižením. Tato sada byla navržena na základně požadavků a doporučení
pedagogů pracujících s žáky se zrakovým postižením. Návrh témat vycházel přímo
z učebních plánů pro výuku zeměpisu. Modely byly vytvořeny převážně v programu
SketchUp a následně byly vytištěny na 3D tiskárnách. Na většinu modelů byla aplikována technologie TouchIt3D, tedy použití dvou materiálů, kdy jeden je vodivý a druhý nevodivý, přičemž modely jsou připojeny k tabletu se speciální aplikací, a tím je docíleno modelu multimediálního. Prvky z vodivého materiálu jsou interaktivní, tudíž je do modelu vměstnáno množství informací, které vedou ke komplexnímu a hlubšímu pochopení a zapamatování učiva.
Důležitou součástí řešení práce je také uživatelské testování. Testování proběhlo v Praze na základní a střední škole, které se zaměřují na vzdělávání žáků se zrakovým postižením. Bylo testováno primárně porozumění modelům a jejich správné použití v edukačním procesu.
Hlavním výsledkem je sada 3D modelů pro výuku zeměpisu. V průběhu řešení vznikla
navíc sada tzv. "kartiček" s dílčími objekty tradičního města, které lze libovolně poskládat, a tím vytvořit nové město podle představ každého žáka. Mezi výsledky práce patří také odborná rešerše a analýza dostupných modelů pro výuku zeměpisu, výstupy uživatelského testování, text práce, poster a webové stránky.
Anotace v angličtině
The main objective of this work is to create a set of 3D geography models for visually impaired students. This set was designed based on the requirements and
recommendations of educators working with visually impaired students. The design of the themes was based directly on the geography curriculum. The models were mostly created in SketchUp and then printed on 3D printers. The TouchIt3D technology, which uses two materials - one conductive and one non-conductive - was applied to most of the models.
The models are connected to a tablet with a special application, achieving a multimedia model. The conductive elements are interactive; thus, a lot of information is embedded in the model resulting in a complex and deeper understanding and memorization of the material.
User testing is also an important part of this work. Testing took place in Prague at a primary and secondary school that focuses on educating visually impaired students. The primary focus of testing was to understand the models and their correct use in the educational process.
The main result is a set of 3D geography models for teaching. Additionally, a set of "cards" with partial objects of a traditional city was created, which can be assembled into a new city according to the imagination of each student. Among the results of the work are also professional research and analysis of available models for geography teaching, outputs from user testing, the text of the thesis, poster, and website.
Klíčová slova
3D modely, zeměpis, geografie, osoby se zrakovým postižením, TouchIt3D
Klíčová slova v angličtině
3D models, geography, visually impaired persons, TouchIt3D
Rozsah průvodní práce
65 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním cílem práce je vytvořit výukovou sadu zeměpisných 3D modelů pro žáky se
zrakovým postižením. Tato sada byla navržena na základně požadavků a doporučení
pedagogů pracujících s žáky se zrakovým postižením. Návrh témat vycházel přímo
z učebních plánů pro výuku zeměpisu. Modely byly vytvořeny převážně v programu
SketchUp a následně byly vytištěny na 3D tiskárnách. Na většinu modelů byla aplikována technologie TouchIt3D, tedy použití dvou materiálů, kdy jeden je vodivý a druhý nevodivý, přičemž modely jsou připojeny k tabletu se speciální aplikací, a tím je docíleno modelu multimediálního. Prvky z vodivého materiálu jsou interaktivní, tudíž je do modelu vměstnáno množství informací, které vedou ke komplexnímu a hlubšímu pochopení a zapamatování učiva.
Důležitou součástí řešení práce je také uživatelské testování. Testování proběhlo v Praze na základní a střední škole, které se zaměřují na vzdělávání žáků se zrakovým postižením. Bylo testováno primárně porozumění modelům a jejich správné použití v edukačním procesu.
Hlavním výsledkem je sada 3D modelů pro výuku zeměpisu. V průběhu řešení vznikla
navíc sada tzv. "kartiček" s dílčími objekty tradičního města, které lze libovolně poskládat, a tím vytvořit nové město podle představ každého žáka. Mezi výsledky práce patří také odborná rešerše a analýza dostupných modelů pro výuku zeměpisu, výstupy uživatelského testování, text práce, poster a webové stránky.
Anotace v angličtině
The main objective of this work is to create a set of 3D geography models for visually impaired students. This set was designed based on the requirements and
recommendations of educators working with visually impaired students. The design of the themes was based directly on the geography curriculum. The models were mostly created in SketchUp and then printed on 3D printers. The TouchIt3D technology, which uses two materials - one conductive and one non-conductive - was applied to most of the models.
The models are connected to a tablet with a special application, achieving a multimedia model. The conductive elements are interactive; thus, a lot of information is embedded in the model resulting in a complex and deeper understanding and memorization of the material.
User testing is also an important part of this work. Testing took place in Prague at a primary and secondary school that focuses on educating visually impaired students. The primary focus of testing was to understand the models and their correct use in the educational process.
The main result is a set of 3D geography models for teaching. Additionally, a set of "cards" with partial objects of a traditional city was created, which can be assembled into a new city according to the imagination of each student. Among the results of the work are also professional research and analysis of available models for geography teaching, outputs from user testing, the text of the thesis, poster, and website.
Klíčová slova
3D modely, zeměpis, geografie, osoby se zrakovým postižením, TouchIt3D
Klíčová slova v angličtině
3D models, geography, visually impaired persons, TouchIt3D
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je vytvořit sadu výukových modelů pro žáky se zrakovým postižením, a to s využitím 3D tisku v laboratoři Katedry geoinformatiky UP a s důrazem na implementaci technologie TouchIt3D. Studentka provede rešerši existujících přístupů a řešení, navrhne vhodná geografická témata pro zpracování modelů a tyto vytvoří nástroji pro 3D modelování a 3D tisk. Zaměří se přitom na návrh řešení pro vhodnou míru abstrakce 3D modelů pro cílovou skupinu uživatelů. Modely prostřednictvím technologie TouchIt3D obohatí i audio-taktilní výukový obsah a provede uživatelské testování. Vyhodnocené uživatelské testování bude studentka reflektovat v podobě zapracování potřebných úprav a vytvoří souhrnné hodnocení testování a návrh doporučení. Výstupem práce bude sada 3D modelů ověřená provedeným uživatelským testováním. Celá práce (text, přílohy, výstupy, zdrojová a vytvořená data) bude odevzdána v digitální podobě na paměťovém nosiči (volitelně CD, DVD, SD karta, flash disk). Odevzdané soubory budou obsahovat kompletní 3D modely ve všech formátech jejich zpracování včetně záložní dokumentace. Text práce s přílohami bude odevzdán ve dvou svázaných výtiscích na sekretariát katedry. O diplomové práci student vytvoří webovou stránku v souladu s pravidly dostupnými na stránkách katedry. Práce bude zpracována podle závazné šablony pro diplomové práce na KGI. Povinnou přílohou práce je poster formátu A2.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je vytvořit sadu výukových modelů pro žáky se zrakovým postižením, a to s využitím 3D tisku v laboratoři Katedry geoinformatiky UP a s důrazem na implementaci technologie TouchIt3D. Studentka provede rešerši existujících přístupů a řešení, navrhne vhodná geografická témata pro zpracování modelů a tyto vytvoří nástroji pro 3D modelování a 3D tisk. Zaměří se přitom na návrh řešení pro vhodnou míru abstrakce 3D modelů pro cílovou skupinu uživatelů. Modely prostřednictvím technologie TouchIt3D obohatí i audio-taktilní výukový obsah a provede uživatelské testování. Vyhodnocené uživatelské testování bude studentka reflektovat v podobě zapracování potřebných úprav a vytvoří souhrnné hodnocení testování a návrh doporučení. Výstupem práce bude sada 3D modelů ověřená provedeným uživatelským testováním. Celá práce (text, přílohy, výstupy, zdrojová a vytvořená data) bude odevzdána v digitální podobě na paměťovém nosiči (volitelně CD, DVD, SD karta, flash disk). Odevzdané soubory budou obsahovat kompletní 3D modely ve všech formátech jejich zpracování včetně záložní dokumentace. Text práce s přílohami bude odevzdán ve dvou svázaných výtiscích na sekretariát katedry. O diplomové práci student vytvoří webovou stránku v souladu s pravidly dostupnými na stránkách katedry. Práce bude zpracována podle závazné šablony pro diplomové práce na KGI. Povinnou přílohou práce je poster formátu A2.
Seznam doporučené literatury
VONDRÁKOVÁ, A. a kol. (2020). Tyflomapy–Tyflografika–Tyflokartografie: Percepce prostoru prostřednictvím 3D audio-taktilních map. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-5788-8.
RŮŽIČKOVÁ, V.; KROUPOVÁ, K. (2020). Tyflografika: reliéfní grafika a její role v životě osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-5732-1.
BARVÍŘ, R., LICZKA, T., VONDRÁKOVÁ, A. Tvorba hmatových map TouchIt3D. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. ISBN 978-80-244-5790-1.
VONDRÁKOVÁ, A., RŮŽIČKOVÁ, V., KROUPOVÁ, K., BARVÍŘ, R. Didaktika práce s TouchIt3D mapami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. ISBN 978-80-244-5789-5.
Odborné české i zahraniční příspěvky a publikace z online dostupných databází a knihoven.
Seznam doporučené literatury
VONDRÁKOVÁ, A. a kol. (2020). Tyflomapy–Tyflografika–Tyflokartografie: Percepce prostoru prostřednictvím 3D audio-taktilních map. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-5788-8.
RŮŽIČKOVÁ, V.; KROUPOVÁ, K. (2020). Tyflografika: reliéfní grafika a její role v životě osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-5732-1.
BARVÍŘ, R., LICZKA, T., VONDRÁKOVÁ, A. Tvorba hmatových map TouchIt3D. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. ISBN 978-80-244-5790-1.
VONDRÁKOVÁ, A., RŮŽIČKOVÁ, V., KROUPOVÁ, K., BARVÍŘ, R. Didaktika práce s TouchIt3D mapami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. ISBN 978-80-244-5789-5.
Odborné české i zahraniční příspěvky a publikace z online dostupných databází a knihoven.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
V úvodu obhajoby studentka seznámila komisi s cíli, metodami a výsledky své diplomové práce.
Následně přednesli své posudky vedoucí práce a oponent.
V diskusi byla řešena témata:
Konzultace s učiteli zeměpisu o výsledných modelech.