Předmětem zkoumání bakalářské práce je distanční vzdělávání žáků s mentálním postižením. Hlavním cílem je zjištění možností a způsobů vzdělávání žáků s mentálním postižením. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. Teoretická část je zaměřena na definici mentálního, vymezení problematiky doprovázející edukaci těchto osob a pojednává o fenoménu distančního vzdělávání. Praktická část obsahuje metodologii výzkumného šetření spolu s analýzou a interpretací dat. Využíván je kvalitativní výzkum, který jako metodu sběru dat využil polostrukturovaných rozhovorů. Rozhovory jsou vedeny s pěti zástupci soukromých i státních škol. Následná analýza a interpretace dat byly zrealizovány pomocí otevřeného kódování a metodou vyložení karet. Práce pojednává o formách a průběhu distančního vzdělávání.
Anotace v angličtině
The subject of the bachelor thesis is distance education of pupils with mental disabilities. The main aim is to find out the possibilities and methods of education of pupils with intellectual disabilities. The thesis is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part focuses on the definition of mental, defining the issues accompanying the education of these people and discusses the phenomenon of distance education. The practical part contains the methodology of the research investigation along with the analysis and interpretation of the data. Qualitative research is employed, using semi-structured interviews as the method of data collection. Interviews are conducted with five representatives of private and public schools. Subsequent data analysis and interpretation were carried out using open coding and card layout method. The paper discusses the forms and process of distance education.
Klíčová slova
mentální postižení, edukace, distanční vzdělávání, základní vzdělávání, žák
Předmětem zkoumání bakalářské práce je distanční vzdělávání žáků s mentálním postižením. Hlavním cílem je zjištění možností a způsobů vzdělávání žáků s mentálním postižením. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. Teoretická část je zaměřena na definici mentálního, vymezení problematiky doprovázející edukaci těchto osob a pojednává o fenoménu distančního vzdělávání. Praktická část obsahuje metodologii výzkumného šetření spolu s analýzou a interpretací dat. Využíván je kvalitativní výzkum, který jako metodu sběru dat využil polostrukturovaných rozhovorů. Rozhovory jsou vedeny s pěti zástupci soukromých i státních škol. Následná analýza a interpretace dat byly zrealizovány pomocí otevřeného kódování a metodou vyložení karet. Práce pojednává o formách a průběhu distančního vzdělávání.
Anotace v angličtině
The subject of the bachelor thesis is distance education of pupils with mental disabilities. The main aim is to find out the possibilities and methods of education of pupils with intellectual disabilities. The thesis is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part focuses on the definition of mental, defining the issues accompanying the education of these people and discusses the phenomenon of distance education. The practical part contains the methodology of the research investigation along with the analysis and interpretation of the data. Qualitative research is employed, using semi-structured interviews as the method of data collection. Interviews are conducted with five representatives of private and public schools. Subsequent data analysis and interpretation were carried out using open coding and card layout method. The paper discusses the forms and process of distance education.
Klíčová slova
mentální postižení, edukace, distanční vzdělávání, základní vzdělávání, žák
VALENTA, Milan, Jan MICHALÍK a Martin LEČBYCH. Mentální postižení. 2., přepracované a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2018. Psyché (Grada). ISBN 978-80-271-0378-2.
KOZÁKOVÁ, Zdeňka, Lucia PASTIERIKOVÁ a Olga KREJČÍŘOVÁ. Výchova a vzdělávání osob s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3714-9.
RŮŽIČKOVÁ, Veronika. Speciální pedagog jako profese. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2018. ISBN 978-80-244-5468-9.
ČERNÝ, Michal, Dagmar CHYTKOVÁ, Pavlína MAZÁČOVÁ a Gabriela ŠIMKOVÁ. Distanční vzdělávání pro učitele. Brno: Flow, 2015. ISBN 978-80-905480-7-7.
BENDOVÁ, Petra a Pavel ZIKL. Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3854-3.
Seznam doporučené literatury
VALENTA, Milan, Jan MICHALÍK a Martin LEČBYCH. Mentální postižení. 2., přepracované a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2018. Psyché (Grada). ISBN 978-80-271-0378-2.
KOZÁKOVÁ, Zdeňka, Lucia PASTIERIKOVÁ a Olga KREJČÍŘOVÁ. Výchova a vzdělávání osob s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3714-9.
RŮŽIČKOVÁ, Veronika. Speciální pedagog jako profese. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2018. ISBN 978-80-244-5468-9.
ČERNÝ, Michal, Dagmar CHYTKOVÁ, Pavlína MAZÁČOVÁ a Gabriela ŠIMKOVÁ. Distanční vzdělávání pro učitele. Brno: Flow, 2015. ISBN 978-80-905480-7-7.
BENDOVÁ, Petra a Pavel ZIKL. Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3854-3.