Práce se zabývá využitím videoanalýzy ve výuce sjezdového lyžování. Cílem je zjistit, zda a jakým způsobem tento nástroj využívají vybrané lyžařské školy v České Republice. Sběr dat kvalitativního výzkumu proběhl prostřednictvím rozhovoru a dotazníkového šetření s 54 vybranými lyžařskými školami v obdoví 15. 1. - 15. 2. 2021. Zpracování a analýza dat probíhala v multimediálním programu ATLAS.ti prostřednictvím metody tvorba trsů. Z analýzy dat vyplývají pozitiva a negativa videoanalýzy. Mezi hlavní pozitiva patří bezprostřední zpětná vazba skrze videoanalýzu. Výrazným negativem je časová náročnost ve využití analýzy pohybu pomocí videa. Hlavním zjištěním bylo, že vybrané lyžařské školy videoanalýzu využívají, a to za pomoci moderních technologií, jako je telefon, tablet, GoPro či videokamera. Vybrané lyžařské školy videoanalýzu hodnotí jako účinný nástroj ve výuce. Z výzkumu vyplývá, že videoanalýza je přínosem pro výuku sjezdového lyžování, ať už u běžných klientů či instruktorů. Vede ke zlepšení výkonu v lyžařském sportu.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the use of video analysis in teaching dowhnill skiing. The aim is to find out whether and how this tool is used by selected ski schools in the Czech Republic. The data collection of qualitative research took place through interviews and a questionnaire survey with 54 selected ski schools during the period between 15th January 2021 to 15th February 2021. Processing and data analysis take place in the multimedia program ATLAS.ti through the so-called bunch formation method. The data analysis shows positive and negatives of video analysis. The main positives include immediate feedback through video analysis. A significant negative aspect is the time consumption when using this analysis. The main finding was that selected ski schools use the video analysis with the help of modern technologies such as mobile phone, tablet, GoPro or video camera. Selected ski schools evaluate the video analysis as an effective tool in teaching. Research shows that video analysis is beneficial for teaching downhill skiing, whether for regular client or instructors. Moreover, it leads to improved performance in skiing.
feedback, biofeedback, motor learning, biomechanics of downhill skiing, ski schools
Rozsah průvodní práce
40 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá využitím videoanalýzy ve výuce sjezdového lyžování. Cílem je zjistit, zda a jakým způsobem tento nástroj využívají vybrané lyžařské školy v České Republice. Sběr dat kvalitativního výzkumu proběhl prostřednictvím rozhovoru a dotazníkového šetření s 54 vybranými lyžařskými školami v obdoví 15. 1. - 15. 2. 2021. Zpracování a analýza dat probíhala v multimediálním programu ATLAS.ti prostřednictvím metody tvorba trsů. Z analýzy dat vyplývají pozitiva a negativa videoanalýzy. Mezi hlavní pozitiva patří bezprostřední zpětná vazba skrze videoanalýzu. Výrazným negativem je časová náročnost ve využití analýzy pohybu pomocí videa. Hlavním zjištěním bylo, že vybrané lyžařské školy videoanalýzu využívají, a to za pomoci moderních technologií, jako je telefon, tablet, GoPro či videokamera. Vybrané lyžařské školy videoanalýzu hodnotí jako účinný nástroj ve výuce. Z výzkumu vyplývá, že videoanalýza je přínosem pro výuku sjezdového lyžování, ať už u běžných klientů či instruktorů. Vede ke zlepšení výkonu v lyžařském sportu.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the use of video analysis in teaching dowhnill skiing. The aim is to find out whether and how this tool is used by selected ski schools in the Czech Republic. The data collection of qualitative research took place through interviews and a questionnaire survey with 54 selected ski schools during the period between 15th January 2021 to 15th February 2021. Processing and data analysis take place in the multimedia program ATLAS.ti through the so-called bunch formation method. The data analysis shows positive and negatives of video analysis. The main positives include immediate feedback through video analysis. A significant negative aspect is the time consumption when using this analysis. The main finding was that selected ski schools use the video analysis with the help of modern technologies such as mobile phone, tablet, GoPro or video camera. Selected ski schools evaluate the video analysis as an effective tool in teaching. Research shows that video analysis is beneficial for teaching downhill skiing, whether for regular client or instructors. Moreover, it leads to improved performance in skiing.