Cílem diplomové práce je zopakovat výzkum, který byl proveden na Přírodovědecké fakultě v 70. letech 20. století, výsledky statisticky zpracovat a porovnat výsledky tehdejších a dnešních žáků. Dalším cílem bylo na základě získaných výsledků vytyčit některé oblasti tohoto tématu, které činí žákům problémy. Srovnávány jsou rozdíly ve výsledcích mezi pohlavími a rozdíly ve formě výuky (zda výuku STR absolvovala celá třída, nebo si žáci zapsali volitelný seminář z fyziky). V teoretické části je také uveden podobný výzkum z Austrálie.
Anotace v angličtině
The aim of my thesis is to repeat a research, which was conducted at the Faculty of Science in the 70s of the 20th century, to statistically process obtained data and compare the results of past generation pupils to contemporary students. A further aim is to outline areas which are difficult for the students to deal with. Variations of test results based on gender and the form of teaching (i.e. whether special theory of relativity was a mandatory or optional subject) are also presented. Furthermore, a research from Australia is included in the theoretical part of my thesis.
Klíčová slova
Speciální teorie relativity, výzkum
Klíčová slova v angličtině
Theory of special relativity, research
Rozsah průvodní práce
98 s. (129 256 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je zopakovat výzkum, který byl proveden na Přírodovědecké fakultě v 70. letech 20. století, výsledky statisticky zpracovat a porovnat výsledky tehdejších a dnešních žáků. Dalším cílem bylo na základě získaných výsledků vytyčit některé oblasti tohoto tématu, které činí žákům problémy. Srovnávány jsou rozdíly ve výsledcích mezi pohlavími a rozdíly ve formě výuky (zda výuku STR absolvovala celá třída, nebo si žáci zapsali volitelný seminář z fyziky). V teoretické části je také uveden podobný výzkum z Austrálie.
Anotace v angličtině
The aim of my thesis is to repeat a research, which was conducted at the Faculty of Science in the 70s of the 20th century, to statistically process obtained data and compare the results of past generation pupils to contemporary students. A further aim is to outline areas which are difficult for the students to deal with. Variations of test results based on gender and the form of teaching (i.e. whether special theory of relativity was a mandatory or optional subject) are also presented. Furthermore, a research from Australia is included in the theoretical part of my thesis.
Klíčová slova
Speciální teorie relativity, výzkum
Klíčová slova v angličtině
Theory of special relativity, research
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zopakovat výzkum realizovaný na UP ve druhé polovině 70. let 20. století, statisticky zpracovat a porovnat výsledky tehdejších a dnešních žáků. V teoretické části porovnat výsledky s případnými jinými výzkumy u nás i v zahraničí v této oblasti. Na základě výsledků pak vytipovat nejproblematičtější oblasti středoškolské látky z této oblasti, na než by bylo vhodné se ve výuce zaměřit.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zopakovat výzkum realizovaný na UP ve druhé polovině 70. let 20. století, statisticky zpracovat a porovnat výsledky tehdejších a dnešních žáků. V teoretické části porovnat výsledky s případnými jinými výzkumy u nás i v zahraničí v této oblasti. Na základě výsledků pak vytipovat nejproblematičtější oblasti středoškolské látky z této oblasti, na než by bylo vhodné se ve výuce zaměřit.
Seznam doporučené literatury
Aslanides, J. S. & Savage, C. M. (2013). The Relativity Concept Inventory: development, analysis and results. Physical Review Special Topics - Physics Education Research. 9(1), 010118. DOI:10.1103/PhysRevSTPER.9.010118.
Bartuška, K. (2010). Fyzika pro gymnázia \textendash Speciální teorie relativity. Praha: Prometheus.
Ding, L., Chabay, R., Sherwood, B., & Beichner, R. (2006). Evaluating an electricity and magnetism assessment tool: Brief electricity and magnetism assessment. Physical Review Special Topics - Physics Education Research, 2(1), 010105. DOI: doi.org/10.1103/PhysRevSTPER.2.010105.
Fuka, J. (1973). Základní poznatky teorie relativity. Praha: SPN.
Fuka, J., & Široká, M. (1979). Výzkum efektivity nového metodického přístupu k výuce základních poznatků speciální teorie relativity na gymnáziu. In Acta Universitatis Palackianae Olomucensis Facultas Rerum Naturalium 61. Olomouc: UP, s. 319\textendash345.
Chráska, M. (2016). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada Publishing, a.s.
Jeřábek, O. & Bílek., M. (2010). Teorie a praxe tvorby didaktických testů. Olomouc: UP.
PhysPort: Supporting physics teaching with research-based resources. Dostupné z: https://www.physport.org.
Dále časopisecká literatura (např. Matematika\textendashFyzika\textendashInformatika, Československý časopis pro fyziku, American Journal of Physics, Physics Education, Physics Teacher), učebnice, manuály k obsluze potřebných programů a další zdroje podle vlastního výběru a uvážení.
Seznam doporučené literatury
Aslanides, J. S. & Savage, C. M. (2013). The Relativity Concept Inventory: development, analysis and results. Physical Review Special Topics - Physics Education Research. 9(1), 010118. DOI:10.1103/PhysRevSTPER.9.010118.
Bartuška, K. (2010). Fyzika pro gymnázia \textendash Speciální teorie relativity. Praha: Prometheus.
Ding, L., Chabay, R., Sherwood, B., & Beichner, R. (2006). Evaluating an electricity and magnetism assessment tool: Brief electricity and magnetism assessment. Physical Review Special Topics - Physics Education Research, 2(1), 010105. DOI: doi.org/10.1103/PhysRevSTPER.2.010105.
Fuka, J. (1973). Základní poznatky teorie relativity. Praha: SPN.
Fuka, J., & Široká, M. (1979). Výzkum efektivity nového metodického přístupu k výuce základních poznatků speciální teorie relativity na gymnáziu. In Acta Universitatis Palackianae Olomucensis Facultas Rerum Naturalium 61. Olomouc: UP, s. 319\textendash345.
Chráska, M. (2016). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada Publishing, a.s.
Jeřábek, O. & Bílek., M. (2010). Teorie a praxe tvorby didaktických testů. Olomouc: UP.
PhysPort: Supporting physics teaching with research-based resources. Dostupné z: https://www.physport.org.
Dále časopisecká literatura (např. Matematika\textendashFyzika\textendashInformatika, Československý časopis pro fyziku, American Journal of Physics, Physics Education, Physics Teacher), učebnice, manuály k obsluze potřebných programů a další zdroje podle vlastního výběru a uvážení.