Termínem obrazotvornost označujeme fenomén mentálních reprezentací a schopnosti tvořit vizuální představy. Tato schopnost se u různých jedinců liší svou kvalitou (čili detailností). Cílem diplomové práce bylo zjistit, zda vyšší detailnost představ způsobí u participantů silnější emoční reakci. K měření jsme použili metodu elektrodermální aktivity (EDA) a sebehodnotící dotazník Four-Factor Imagination Scale (FFIS). Účastníkům jsme v experimentálních podmínkách pouštěli podnětový materiál, v němž jsme prezentovali stimuly s valencí neutrální, pozitivní a negativní, a zároveň jsme měnili formu prezentace (fantazijní představu, vjem a pamětní představu). Výzkumný soubor činil 28 participantů. Cíl výzkumu se nám nepodařilo prokázat, avšak trend naznačuje, že jedinci s vyšší detailností představ více emočně reagují na vizuální podněty a na pamětní představy než jedinci, u kterých byla detailní představivost na nižší úrovni.
Annotation in English
The term imagery refers to the phenomenon of mental representations and the ability to form visual images. This ability varies in quality (or detail) in different individuals. The aim of this thesis was to investigate whether a higher level of detail in imagery causes a stronger emotional response in participants. We used the electrodermal activity (EDA) method and the self-report questionnaire Four-Factor Imagery Scale (FFIS) to measure this. We presented participants with stimuli with valence neutral, positive, and negative in experimental conditions, while varying the form of presentation (fantasy imagery, perception and memory imagery). The research population consisted of 28 participants. We were unable to prove the research objective, but the trend suggests that individuals with higher imagery detail responded more emotionally to visual stimuli and memory imagery than individuals whose imagery detail was at a lower level.
Termínem obrazotvornost označujeme fenomén mentálních reprezentací a schopnosti tvořit vizuální představy. Tato schopnost se u různých jedinců liší svou kvalitou (čili detailností). Cílem diplomové práce bylo zjistit, zda vyšší detailnost představ způsobí u participantů silnější emoční reakci. K měření jsme použili metodu elektrodermální aktivity (EDA) a sebehodnotící dotazník Four-Factor Imagination Scale (FFIS). Účastníkům jsme v experimentálních podmínkách pouštěli podnětový materiál, v němž jsme prezentovali stimuly s valencí neutrální, pozitivní a negativní, a zároveň jsme měnili formu prezentace (fantazijní představu, vjem a pamětní představu). Výzkumný soubor činil 28 participantů. Cíl výzkumu se nám nepodařilo prokázat, avšak trend naznačuje, že jedinci s vyšší detailností představ více emočně reagují na vizuální podněty a na pamětní představy než jedinci, u kterých byla detailní představivost na nižší úrovni.
Annotation in English
The term imagery refers to the phenomenon of mental representations and the ability to form visual images. This ability varies in quality (or detail) in different individuals. The aim of this thesis was to investigate whether a higher level of detail in imagery causes a stronger emotional response in participants. We used the electrodermal activity (EDA) method and the self-report questionnaire Four-Factor Imagery Scale (FFIS) to measure this. We presented participants with stimuli with valence neutral, positive, and negative in experimental conditions, while varying the form of presentation (fantasy imagery, perception and memory imagery). The research population consisted of 28 participants. We were unable to prove the research objective, but the trend suggests that individuals with higher imagery detail responded more emotionally to visual stimuli and memory imagery than individuals whose imagery detail was at a lower level.
1) Rešerše a studium odborné literatury zaměřené na tématiku obrazotvornosti, její historie a dosavadních výzkumů na toto téma 2) Definování problematiky a vymezení teoretických východisek pro dané téma 3) Příprava metodiky výzkumné oblasti 4) Vytvoření metody měření obrazotvornosti 5) Pilotní studie 6) Sběr dat získaných prostřednictvím experimentu 7) Online sběr dat z populace pro novou metodu měření obrazotvornosti 8) Zpracování dat a vytvoření výzkumného závěru 9) Kritické vyhodnocení dosažených výsledků
Research Plan
1) Rešerše a studium odborné literatury zaměřené na tématiku obrazotvornosti, její historie a dosavadních výzkumů na toto téma 2) Definování problematiky a vymezení teoretických východisek pro dané téma 3) Příprava metodiky výzkumné oblasti 4) Vytvoření metody měření obrazotvornosti 5) Pilotní studie 6) Sběr dat získaných prostřednictvím experimentu 7) Online sběr dat z populace pro novou metodu měření obrazotvornosti 8) Zpracování dat a vytvoření výzkumného závěru 9) Kritické vyhodnocení dosažených výsledků
Recommended resources
Dennett, D. C. (1995). Review of Damasio, Descartes' Error. Times Literary Supplement, 3-4.Psychedelic optical illusion background
Intraub, H. (1997). The representation of visual scenes. Trends in cognitive sciences, 1(6), 217-222.
Boucsein, W. (2012). Electrodermal activity. Springer Science & Business Media.Grayscale paint abstract background
Damasio, A. R. (2000). Descartesův omyl: emoce, rozum a lidský mozek (přeložil Lucie BANKOVSKÁ MOTLOVÁ, přeložil Alžběta HESOVÁ). Mladá fronta.
Morag, T. (2016). Emotion, imagination, and the limits of reason. Routledge.
Morton, A. (2013). Emotion and imagination. John Wiley & Sons.
Recommended resources
Dennett, D. C. (1995). Review of Damasio, Descartes' Error. Times Literary Supplement, 3-4.Psychedelic optical illusion background
Intraub, H. (1997). The representation of visual scenes. Trends in cognitive sciences, 1(6), 217-222.
Boucsein, W. (2012). Electrodermal activity. Springer Science & Business Media.Grayscale paint abstract background
Damasio, A. R. (2000). Descartesův omyl: emoce, rozum a lidský mozek (přeložil Lucie BANKOVSKÁ MOTLOVÁ, přeložil Alžběta HESOVÁ). Mladá fronta.
Morag, T. (2016). Emotion, imagination, and the limits of reason. Routledge.
Morton, A. (2013). Emotion and imagination. John Wiley & Sons.