Tato práce se zabývá vztahem mezi školním neúspěchem žáků staršího školního věku a následným výskytem rizikového chování. V teoretické části byla provedena analýza dokumentů vztahujících se k dané problematice. V rámci práce byly provedeny rozhovory se školními psychology. Na základě těchto rozhovorů byly v práci rozebrány podobné znaky výpovědí psychologů. Práce se dále zabývá postavením psychologa v současném světě, dalšími příčinami rizikového chování, postupy eliminace výskytu a prevencí rizikového chování a rekcí žáků na školní neúspěch.
Anotace v angličtině
This work deals with the relationship between school failure of pupils during early adolescence and the subsequent occurrence of risky behavior. In the theoretical part, an analysis of documents related to the issue was carried out. As part of the work, interviews were conducted with school psychologists. Based on these interviews, similar features of psychologists' statements were analyzed in the work. The work also deals with the position of the psychologist in the contemporary world, other causes of risky behavior, procedures for eliminating the occurrence and prevention of risky behavior, and pupils' reactions to school failure.
Klíčová slova
rizikové chování, školní neúspěch, školní psycholog, prevence, postupy, eliminace, starší školní věk
Klíčová slova v angličtině
risky behaviour, school failure, school psychologist, prevention, procedures, elimination, pupils during early adolescence
Rozsah průvodní práce
43 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá vztahem mezi školním neúspěchem žáků staršího školního věku a následným výskytem rizikového chování. V teoretické části byla provedena analýza dokumentů vztahujících se k dané problematice. V rámci práce byly provedeny rozhovory se školními psychology. Na základě těchto rozhovorů byly v práci rozebrány podobné znaky výpovědí psychologů. Práce se dále zabývá postavením psychologa v současném světě, dalšími příčinami rizikového chování, postupy eliminace výskytu a prevencí rizikového chování a rekcí žáků na školní neúspěch.
Anotace v angličtině
This work deals with the relationship between school failure of pupils during early adolescence and the subsequent occurrence of risky behavior. In the theoretical part, an analysis of documents related to the issue was carried out. As part of the work, interviews were conducted with school psychologists. Based on these interviews, similar features of psychologists' statements were analyzed in the work. The work also deals with the position of the psychologist in the contemporary world, other causes of risky behavior, procedures for eliminating the occurrence and prevention of risky behavior, and pupils' reactions to school failure.
Klíčová slova
rizikové chování, školní neúspěch, školní psycholog, prevence, postupy, eliminace, starší školní věk
Klíčová slova v angličtině
risky behaviour, school failure, school psychologist, prevention, procedures, elimination, pupils during early adolescence
Zásady pro vypracování
Cílem této bakalářské práce je snaha o nalezení společných znaků při práci školních psychologů v oblasti řešení rizikového chování u žáků staršího školního věku. Autorka práce provede rozhovory s vybranými školními psychology, bude-li to možné, prostuduje si dostupnou dokumentaci školy, popř. dokumentaci vybraných žáků. Následně autorka práce popíše společné a rozdílné vztahy, postupy prevence, eliminace apod. u rizikového chování žáků staršího školního věku vázaného na školní neúspěch.
Zásady pro vypracování
Cílem této bakalářské práce je snaha o nalezení společných znaků při práci školních psychologů v oblasti řešení rizikového chování u žáků staršího školního věku. Autorka práce provede rozhovory s vybranými školními psychology, bude-li to možné, prostuduje si dostupnou dokumentaci školy, popř. dokumentaci vybraných žáků. Následně autorka práce popíše společné a rozdílné vztahy, postupy prevence, eliminace apod. u rizikového chování žáků staršího školního věku vázaného na školní neúspěch.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan. Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1993. 415 s. ISBN 80-7066-534-3.
HELUS, Zdeněk. Psychologie školní úspěšnosti žáků. 1.vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1979. 263 s. Psychologická literatura.
KOHOUTEK, Rudolf. Základy pedagogické psychologie. Brno : Akademické nakladatelství CERM, 1996. 184 s. ISBN 80-85867-94-X.
KOLÁŘ, Zdeněk a Renata ŠIKULOVÁ. Hodnocení žáků. 2., dopl. vyd. Praha : Grada, 2009. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2834-6.
NEJEDLÁ, Jindřiška. Emocionální aspekty kauzálních atribucí úspěchu a neúspěchu u žáků základních škol [online]. Brno, 2008 [cit. 2016-02-06]. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií.
TIHELKOVÁ, Adéla. Školní neúspěch dětí v mladším školním věku a postoj učitele ke školnímu neúspěchu [online]. Zlín, 2015 [cit. 2016-02-06]. Diplomová práce. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan. Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1993. 415 s. ISBN 80-7066-534-3.
HELUS, Zdeněk. Psychologie školní úspěšnosti žáků. 1.vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1979. 263 s. Psychologická literatura.
KOHOUTEK, Rudolf. Základy pedagogické psychologie. Brno : Akademické nakladatelství CERM, 1996. 184 s. ISBN 80-85867-94-X.
KOLÁŘ, Zdeněk a Renata ŠIKULOVÁ. Hodnocení žáků. 2., dopl. vyd. Praha : Grada, 2009. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2834-6.
NEJEDLÁ, Jindřiška. Emocionální aspekty kauzálních atribucí úspěchu a neúspěchu u žáků základních škol [online]. Brno, 2008 [cit. 2016-02-06]. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií.
TIHELKOVÁ, Adéla. Školní neúspěch dětí v mladším školním věku a postoj učitele ke školnímu neúspěchu [online]. Zlín, 2015 [cit. 2016-02-06]. Diplomová práce. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií.