Generativita je podle Eriksonovy teorie psychosociálního vývoje vývojovým úkolem pro období střední dospělosti. V jeho pojetí se jedná o prokreativní mezigenerační jednání, které se projevuje plodností a péčí o další generaci. Přirozeně tak člověk činí v rámci výchovy vlastních dětí, která tvoří náplň jeho času a určuje směřování sil. Zároveň je splněn další důležitý aspekt, a to přesahování vlastního života. Vlastní děti umožní pokračování rodu, ponesou rodové hodnoty a zůstanou zde po naší smrti. Tato studie chce odpovědět na otázky, jakou formu generativity rozvíjí ženy ve střední dospělosti, které o vlastní děti nepečují.
Sledovanou oblastí studie je prožívání bezdětnosti a generativní jednání bezdětných žen. Cílem studie je zjistit, jakou formu generativity rozvíjí převážně nedobrovolně bezdětné ženy, které věkem dosahují střední dospělosti. Jaké generativní činnosti jim odpovídají na otázku po smyslu života a přináší jeho naplnění. Výzkum zjišťuje emoce, postoje a jednání vedoucí k vyrovnání se s bezdětností, se u nich vyskytují. Výzkum je zaměřen také na to, jak bezdětné ženy uvažují o smyslu života, jak vnímají potřebu přesahu vlastního života a jakou formou generativního chování tuto potřebu uspokojují. Metodou analýzy dat je tematická analýza. Výzkumu se zúčastnilo 14 převážně nedobrovolně bezdětných žen.
Anotace v angličtině
According to Erikson's theory of psychosocial development, generativity is a developmental task for middle adulthood. In his conception, it is a procreative intergenerational act that manifests itself in fertility and care for the next generation. Naturally, people do so in the context of raising his own children, which constitutes the filling of his time and determines the direction of his forces. At the same time, another important aspect is fulfilled, namely the transcendence of one's own life. One's own children will enable the continuation of the lineage, carry on the family values and remain here after our death. This study seeks to answer questions about what form of generativity women develop in middle adulthood who do not care for their own children.
The area of study is the experience of childlessness and the generative actions of childless women. The aim of the study is to find out what form of generativity is developed by mostly involuntarily childless women who reach middle adulthood. What generative activities answer their question for the meaning of life and bring it fulfillment. The research finds out the emotions, attitudes and actions leading to coping with childlessness occur in them. The research also focuses on how childless women think about the meaning of life, how they perceive the need for transcendence in their own lives, and what form of generative behavior satisfies this need. The method of data analysis is thematic analysis. Fourteen mostly involuntarily childless women participated in the research.
Klíčová slova
Generativita, bezdětnost, střední dospělost
Klíčová slova v angličtině
Generativity, childlessness, middle adulthood
Rozsah průvodní práce
64 stran, 125 465 znaků
Jazyk
CZ
Anotace
Generativita je podle Eriksonovy teorie psychosociálního vývoje vývojovým úkolem pro období střední dospělosti. V jeho pojetí se jedná o prokreativní mezigenerační jednání, které se projevuje plodností a péčí o další generaci. Přirozeně tak člověk činí v rámci výchovy vlastních dětí, která tvoří náplň jeho času a určuje směřování sil. Zároveň je splněn další důležitý aspekt, a to přesahování vlastního života. Vlastní děti umožní pokračování rodu, ponesou rodové hodnoty a zůstanou zde po naší smrti. Tato studie chce odpovědět na otázky, jakou formu generativity rozvíjí ženy ve střední dospělosti, které o vlastní děti nepečují.
Sledovanou oblastí studie je prožívání bezdětnosti a generativní jednání bezdětných žen. Cílem studie je zjistit, jakou formu generativity rozvíjí převážně nedobrovolně bezdětné ženy, které věkem dosahují střední dospělosti. Jaké generativní činnosti jim odpovídají na otázku po smyslu života a přináší jeho naplnění. Výzkum zjišťuje emoce, postoje a jednání vedoucí k vyrovnání se s bezdětností, se u nich vyskytují. Výzkum je zaměřen také na to, jak bezdětné ženy uvažují o smyslu života, jak vnímají potřebu přesahu vlastního života a jakou formou generativního chování tuto potřebu uspokojují. Metodou analýzy dat je tematická analýza. Výzkumu se zúčastnilo 14 převážně nedobrovolně bezdětných žen.
Anotace v angličtině
According to Erikson's theory of psychosocial development, generativity is a developmental task for middle adulthood. In his conception, it is a procreative intergenerational act that manifests itself in fertility and care for the next generation. Naturally, people do so in the context of raising his own children, which constitutes the filling of his time and determines the direction of his forces. At the same time, another important aspect is fulfilled, namely the transcendence of one's own life. One's own children will enable the continuation of the lineage, carry on the family values and remain here after our death. This study seeks to answer questions about what form of generativity women develop in middle adulthood who do not care for their own children.
The area of study is the experience of childlessness and the generative actions of childless women. The aim of the study is to find out what form of generativity is developed by mostly involuntarily childless women who reach middle adulthood. What generative activities answer their question for the meaning of life and bring it fulfillment. The research finds out the emotions, attitudes and actions leading to coping with childlessness occur in them. The research also focuses on how childless women think about the meaning of life, how they perceive the need for transcendence in their own lives, and what form of generative behavior satisfies this need. The method of data analysis is thematic analysis. Fourteen mostly involuntarily childless women participated in the research.
Klíčová slova
Generativita, bezdětnost, střední dospělost
Klíčová slova v angličtině
Generativity, childlessness, middle adulthood
Zásady pro vypracování
1. Seznámení se s manuálem pro psaní diplomových prací na Katedře psychologie FF UP v Olomouci a citačních norem Americké psychologické asociace. 2. Studium odborné literatury z oblasti vývojové psychologie, analytické psychologie, psychologie osobnosti, krizové intervence. 3. V teoretické části vysvětlím pojmy a východiska a uvedu již poznané skutečnosti z oblasti bezdětnosti, forem generativity, vnímání smyslu života. Budu využívat odbornou literaturu a aktuální výzkumy a studie. 4. Rámcová osnova teoretické části:
Bezdětnost: dobrovolná a nedobrovolná (obsah pojmu, pojetí dobrovolnosti a nedobrovolnosti, výzkumy).
Generativita: rodičovství a jiné formy (vysvětlení pojmu, starší a novější pojetí, formy a stadia generativity).
5. Cílem práce je zjistit, jak rozvíjí (převážně nedobrovolně) bezdětné ženy ve střední dospělosti svou generativitu. Otázky: Jak obtížné je pro (nedobrovolně) bezdětné ženy najít a rozvinout jinou formu generativity, jaké pocity v souvislosti s (pravděpodobně trvalou) bezdětností se u nich objevují? Jak bezdětné ženy tvořivě naplňují svůj čas, jak vnímají saturaci potřeby přesahu vlastního života a jeho smyslu? Jak subjektivně hodnotí svou životní spokojenost? 6. Výzkumný soubor bude tvořit min. deset převážně nedobrovolně bezdětných žen ve věku 40 až 65 let. Vybrány budou metodou sněhovou koule. 7. Výsledky výzkumu budou získány pomocí fenomenologické interpretativní analýzy polostrukturovaných rozhovorů se ženami.
Zásady pro vypracování
1. Seznámení se s manuálem pro psaní diplomových prací na Katedře psychologie FF UP v Olomouci a citačních norem Americké psychologické asociace. 2. Studium odborné literatury z oblasti vývojové psychologie, analytické psychologie, psychologie osobnosti, krizové intervence. 3. V teoretické části vysvětlím pojmy a východiska a uvedu již poznané skutečnosti z oblasti bezdětnosti, forem generativity, vnímání smyslu života. Budu využívat odbornou literaturu a aktuální výzkumy a studie. 4. Rámcová osnova teoretické části:
Bezdětnost: dobrovolná a nedobrovolná (obsah pojmu, pojetí dobrovolnosti a nedobrovolnosti, výzkumy).
Generativita: rodičovství a jiné formy (vysvětlení pojmu, starší a novější pojetí, formy a stadia generativity).
5. Cílem práce je zjistit, jak rozvíjí (převážně nedobrovolně) bezdětné ženy ve střední dospělosti svou generativitu. Otázky: Jak obtížné je pro (nedobrovolně) bezdětné ženy najít a rozvinout jinou formu generativity, jaké pocity v souvislosti s (pravděpodobně trvalou) bezdětností se u nich objevují? Jak bezdětné ženy tvořivě naplňují svůj čas, jak vnímají saturaci potřeby přesahu vlastního života a jeho smyslu? Jak subjektivně hodnotí svou životní spokojenost? 6. Výzkumný soubor bude tvořit min. deset převážně nedobrovolně bezdětných žen ve věku 40 až 65 let. Vybrány budou metodou sněhovou koule. 7. Výsledky výzkumu budou získány pomocí fenomenologické interpretativní analýzy polostrukturovaných rozhovorů se ženami.
Seznam doporučené literatury
Bradley, C. L., & Marcia, J. E. (1998). Generativity‐stagnation: A model of five categories. Personality Magazine, 66 (1), 39-64.Cruz, G. T., & Cabaraban, M. K. S. I. (2019). Generativity, Attitudes, and Beliefs. Erikson, H., E. (1999): Životní cyklus rozšířený a dokončený. Praha: Nakladatelství Lidové noviny. Frankl. V. E. (2006): Vůle ke smyslu. Brno: Cesta. Hašková, H. ( 2009): Fenomén bezdětnosti. Praha: Sociologické nakladatelství SLON. Jung, C.G. (1994): Duše moderního člověka. Praha: Atlantis. Kastová, V. (2000): Krize a tvořivý přístup k ní. Praha. Portál. Kübler- Ross, E. & Kessler, D. (2013): O tajemstvích lidského bytí. Brno: Jota. Kübler- Ross, E. (2015). O smrti a umírání. Praha. Portál. McAdams, D. P. & E.de St. Aubin (1998): Generativity and adult development: How and why we care for the next generation. Washington, D.C.: APA Press. McAdams, D. &T. Kim (2004): The generative society: Caring for future generations. Washington, D.C.: American Psychological Association. Poněšický, J. (2000). Fenomén ženství a mužství. Praha: Triton. Říčan, P. (2014): Cesta životem. Praha: Portál. Slater, C. L. (2003). Generativity versus stagnation: Processing Erikson's adult stage of human development. Adult Development Journal, 10(1), 53-65.
Seznam doporučené literatury
Bradley, C. L., & Marcia, J. E. (1998). Generativity‐stagnation: A model of five categories. Personality Magazine, 66 (1), 39-64.Cruz, G. T., & Cabaraban, M. K. S. I. (2019). Generativity, Attitudes, and Beliefs. Erikson, H., E. (1999): Životní cyklus rozšířený a dokončený. Praha: Nakladatelství Lidové noviny. Frankl. V. E. (2006): Vůle ke smyslu. Brno: Cesta. Hašková, H. ( 2009): Fenomén bezdětnosti. Praha: Sociologické nakladatelství SLON. Jung, C.G. (1994): Duše moderního člověka. Praha: Atlantis. Kastová, V. (2000): Krize a tvořivý přístup k ní. Praha. Portál. Kübler- Ross, E. & Kessler, D. (2013): O tajemstvích lidského bytí. Brno: Jota. Kübler- Ross, E. (2015). O smrti a umírání. Praha. Portál. McAdams, D. P. & E.de St. Aubin (1998): Generativity and adult development: How and why we care for the next generation. Washington, D.C.: APA Press. McAdams, D. &T. Kim (2004): The generative society: Caring for future generations. Washington, D.C.: American Psychological Association. Poněšický, J. (2000). Fenomén ženství a mužství. Praha: Triton. Říčan, P. (2014): Cesta životem. Praha: Portál. Slater, C. L. (2003). Generativity versus stagnation: Processing Erikson's adult stage of human development. Adult Development Journal, 10(1), 53-65.