Bakalářská práce řeší problematiku rozvoje grafomotoriky v předškolním období. Charakterizuje děti předškolního věku z pohledu vývojové psychologie a představuje grafomotoriku jako soubor pohybových dovedností, psychických schopností i pracovních návyků. Uvádí faktory, které ovlivňují úspěšný rozvoj grafomotoriky i příčiny grafomotorických obtíží a přibližuje význam i vývoj dětské kresby se zaměřením na kresbu lidské postavy. Představuje také možnosti cíleného rozvoje grafomotoriky.
Praktická část obsahuje kresby lidských postav dětí předškolního věku. Jsou zde zpracovány kresebné kazuistiky, kresby jsou následně vyhodnoceny a porovnány s cílem zjistit, jaké úrovně kresebného projevu děti dosahují a jaké náměty ve svých kresbách zobrazují.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis focuses on the topic of developing graphomotor skills in preschoolers. First, it presents the characteristics of children of preschool age from the point of view of developmental psychology, and graphomotor skills as a complex of motor skills, mental abilities and work habits. Then, it describes various factors affecting successful development of graphomotor skills, and possible causes of graphomotor dysfunctions. It also relates the significance and the various developmental stages of drawing. Finally, it puts forward several possibilities of purposeful development of graphomotor skills in children.
The second part of the bachelor's thesis deals with figure drawings made by children of preschool age. It presents analyses of several drawings, and the drawings are then interpreted and compared to one another with the aim of establishing developmental stages and subjects of children's drawings.
Klíčová slova
grafomotorika, dětská kresba, kresba lidské postavy, předškolní věk, kresebná kazuistika
Bakalářská práce řeší problematiku rozvoje grafomotoriky v předškolním období. Charakterizuje děti předškolního věku z pohledu vývojové psychologie a představuje grafomotoriku jako soubor pohybových dovedností, psychických schopností i pracovních návyků. Uvádí faktory, které ovlivňují úspěšný rozvoj grafomotoriky i příčiny grafomotorických obtíží a přibližuje význam i vývoj dětské kresby se zaměřením na kresbu lidské postavy. Představuje také možnosti cíleného rozvoje grafomotoriky.
Praktická část obsahuje kresby lidských postav dětí předškolního věku. Jsou zde zpracovány kresebné kazuistiky, kresby jsou následně vyhodnoceny a porovnány s cílem zjistit, jaké úrovně kresebného projevu děti dosahují a jaké náměty ve svých kresbách zobrazují.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis focuses on the topic of developing graphomotor skills in preschoolers. First, it presents the characteristics of children of preschool age from the point of view of developmental psychology, and graphomotor skills as a complex of motor skills, mental abilities and work habits. Then, it describes various factors affecting successful development of graphomotor skills, and possible causes of graphomotor dysfunctions. It also relates the significance and the various developmental stages of drawing. Finally, it puts forward several possibilities of purposeful development of graphomotor skills in children.
The second part of the bachelor's thesis deals with figure drawings made by children of preschool age. It presents analyses of several drawings, and the drawings are then interpreted and compared to one another with the aim of establishing developmental stages and subjects of children's drawings.
Klíčová slova
grafomotorika, dětská kresba, kresba lidské postavy, předškolní věk, kresebná kazuistika
– ujasnění struktury práce (teoretická/praktická část) – studium literatury – ujasnění náplně teoretické části – náplň a design praktické části (kazuistika) – volba metodiky a instrukcí k nim – průběžné konzultace s vedoucím bakalářské práce
Zásady pro vypracování
– ujasnění struktury práce (teoretická/praktická část) – studium literatury – ujasnění náplně teoretické části – náplň a design praktické části (kazuistika) – volba metodiky a instrukcí k nim – průběžné konzultace s vedoucím bakalářské práce
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. 2. vydání. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0793-9.
LIPNICKÁ, Milena. Rozvoj grafomotoriky a podpora psaní: preventivní program, který pomáhá předcházet vzniku dysgrafie. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-244-7.
PUGNEROVÁ, Michaela a Ivana DUŠKOVÁ. Z předškoláka školákem. Ilustroval Martina VAŇKOVÁ. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-0573-1.
ROMAN GOLDZIEHER, Klara. Rukopis - klíč k osobnosti. Praha: Argo, 2012. ISBN 978-80-257-0513-1.
SVOBODA, Mojmír, Dana KREJČÍŘOVÁ a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-566-0.
ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, Jitka. Přehled vývojové psychologie. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. ISBN 978-80-2442-141-4.
UŽDIL, Jaromír. Čáry, klikyháky, paňáci a auta: výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-599-7.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 978-80-246-0956-0.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. 2. vydání. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0793-9.
LIPNICKÁ, Milena. Rozvoj grafomotoriky a podpora psaní: preventivní program, který pomáhá předcházet vzniku dysgrafie. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-244-7.
PUGNEROVÁ, Michaela a Ivana DUŠKOVÁ. Z předškoláka školákem. Ilustroval Martina VAŇKOVÁ. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-0573-1.
ROMAN GOLDZIEHER, Klara. Rukopis - klíč k osobnosti. Praha: Argo, 2012. ISBN 978-80-257-0513-1.
SVOBODA, Mojmír, Dana KREJČÍŘOVÁ a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-566-0.
ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, Jitka. Přehled vývojové psychologie. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. ISBN 978-80-2442-141-4.
UŽDIL, Jaromír. Čáry, klikyháky, paňáci a auta: výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-599-7.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 978-80-246-0956-0.