Přehledová bakalářská práce se zabývá problematikou umírání a smrti z pohledu dítěte. Cílem práce bylo sumarizovat dohledané aktuální publikované poznatky o umírání a smrti z pohledu dítěte. Prezentovaná teoretická východiska byla dohledána ve výzkumných studiích z databází EBSCO, PUBMED, Google Scholar a ProQuest a rozdělena do dvou dílčích cílů. Prvním cílem práce bylo sumarizovat dohledané aktuální publikované poznatky o vnímání umírání a smrti dětmi. Děti jsou schopny určitým způsobem vnímat smrt již od tří let. Zpočátku se jedná pouze o abstraktní pojem, který se s narůstajícím věkem mění v reálnou představu vedoucí k pochopení konceptu smrti se všemi dílčími složkami. Druhým dílčím cílem práce bylo sumarizovat dohledané aktuální publikované poznatky o komunikaci v paliativní péči o pediatrického pacienta z pozice všeobecné sestry. Komunikace o smrti a umírání vyžaduje od všeobecné sestry znalost komunikačních strategií, postupů a zásad. Je založena především na vzájemné důvěře, pravdivých informacích a empatii. Způsob a forma komunikace s pediatrickým pacientem závisí na jeho věku a mentální vyspělosti. Všeobecné sestry využívají komunikační dovednosti při péči o pacienta a v plánování na konci života. Efektivní komunikace má pozitivní dopad na pacientův psychický i fyzický stav. Stejně jako komunikace s pacientem a jeho blízkými je pro poskytování kvalitní paliativní péče důležitá komunikace mezi jednotlivými členy zdravotnického týmu. Schopnost správně komunikovat všeobecné sestry získávají postupně spolu se zkušenostmi a praxí. Tato bakalářská přehledová práce může sloužit jak pro odbornou zdravotnickou, tak i laickou veřejnost, studenty ošetřovatelských oborů nebo management zdravotnických zařízení.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the issue of dying and death from the perspective of a child. The aim of the work was to summarize current published knowledge about dying and death from the perspective of a child. The presented theoretical background was found in research studies from the databases EBSCO, PUBMED, Google Scholar and ProQuest and divided into two subgoals. The first goal of the work was to summarize current published knowledge about how children perceive dying and death. Children are able to perceive death in a certain way from the early age of three. Initially, it is only an abstract concept, which changes with age into a real idea, leading to a complete understanding of the concept of death in all its complexity. The second partial goal of the work was to summarize current published knowledge about communication with a pediatric patient in palliative care from the position of a general nurse. Communication about death and dying requires the general nurse to know communication strategies, procedures and principles. It is based primarily on mutual trust, truthful information and empathy. The manner and form of communication with a pediatric patient depends on his age and mental maturity. General nurses use communication skills in patient care and in planning a good end of life. Effective communication has a positive impact on the patient's mental and physical condition. For the provision of quality palliative care, communication between individual members of the medical team is as important as communication with the patient and his loved ones. General nurses acquire the ability to properly communicate gradually, along with experience and practice. The thesis can serve both the professional medical staff and the lay public, students of nursing programs or managers of medical facilities.
Klíčová slova
prožívání, vnímání, umírání, smrt, paliativní péče, pediatrie, dítě, mladiství, dospívající, komunikace, všeobecná sestra, pediatrický pacient, plánování konce života
Klíčová slova v angličtině
perception, death, dying, palliative care, end of life, pediatrics, child, youth, adolescent, communication, talking about death, nurse, pediatric patient, advance care planning
Rozsah průvodní práce
31 s. (61 958 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Přehledová bakalářská práce se zabývá problematikou umírání a smrti z pohledu dítěte. Cílem práce bylo sumarizovat dohledané aktuální publikované poznatky o umírání a smrti z pohledu dítěte. Prezentovaná teoretická východiska byla dohledána ve výzkumných studiích z databází EBSCO, PUBMED, Google Scholar a ProQuest a rozdělena do dvou dílčích cílů. Prvním cílem práce bylo sumarizovat dohledané aktuální publikované poznatky o vnímání umírání a smrti dětmi. Děti jsou schopny určitým způsobem vnímat smrt již od tří let. Zpočátku se jedná pouze o abstraktní pojem, který se s narůstajícím věkem mění v reálnou představu vedoucí k pochopení konceptu smrti se všemi dílčími složkami. Druhým dílčím cílem práce bylo sumarizovat dohledané aktuální publikované poznatky o komunikaci v paliativní péči o pediatrického pacienta z pozice všeobecné sestry. Komunikace o smrti a umírání vyžaduje od všeobecné sestry znalost komunikačních strategií, postupů a zásad. Je založena především na vzájemné důvěře, pravdivých informacích a empatii. Způsob a forma komunikace s pediatrickým pacientem závisí na jeho věku a mentální vyspělosti. Všeobecné sestry využívají komunikační dovednosti při péči o pacienta a v plánování na konci života. Efektivní komunikace má pozitivní dopad na pacientův psychický i fyzický stav. Stejně jako komunikace s pacientem a jeho blízkými je pro poskytování kvalitní paliativní péče důležitá komunikace mezi jednotlivými členy zdravotnického týmu. Schopnost správně komunikovat všeobecné sestry získávají postupně spolu se zkušenostmi a praxí. Tato bakalářská přehledová práce může sloužit jak pro odbornou zdravotnickou, tak i laickou veřejnost, studenty ošetřovatelských oborů nebo management zdravotnických zařízení.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the issue of dying and death from the perspective of a child. The aim of the work was to summarize current published knowledge about dying and death from the perspective of a child. The presented theoretical background was found in research studies from the databases EBSCO, PUBMED, Google Scholar and ProQuest and divided into two subgoals. The first goal of the work was to summarize current published knowledge about how children perceive dying and death. Children are able to perceive death in a certain way from the early age of three. Initially, it is only an abstract concept, which changes with age into a real idea, leading to a complete understanding of the concept of death in all its complexity. The second partial goal of the work was to summarize current published knowledge about communication with a pediatric patient in palliative care from the position of a general nurse. Communication about death and dying requires the general nurse to know communication strategies, procedures and principles. It is based primarily on mutual trust, truthful information and empathy. The manner and form of communication with a pediatric patient depends on his age and mental maturity. General nurses use communication skills in patient care and in planning a good end of life. Effective communication has a positive impact on the patient's mental and physical condition. For the provision of quality palliative care, communication between individual members of the medical team is as important as communication with the patient and his loved ones. General nurses acquire the ability to properly communicate gradually, along with experience and practice. The thesis can serve both the professional medical staff and the lay public, students of nursing programs or managers of medical facilities.
Klíčová slova
prožívání, vnímání, umírání, smrt, paliativní péče, pediatrie, dítě, mladiství, dospívající, komunikace, všeobecná sestra, pediatrický pacient, plánování konce života
Klíčová slova v angličtině
perception, death, dying, palliative care, end of life, pediatrics, child, youth, adolescent, communication, talking about death, nurse, pediatric patient, advance care planning
Zásady pro vypracování
1. Rozhodování o tématu, konzultace, zadání tématu
2. Konkretizace tématu, stanovení cíle a dílčích cílů práce
3. Rešeršní činnost
4. Tvorba přehledu dohledaných publikovaných poznatků
5. Tvorba ostatních částí struktury bakalářské práce, zapracování připomínek vedoucího práce
6. Kompletizace dle struktury bakalářské práce - editace
7. Zapracování připomínek vedoucího bakalářské práce, finální úprava, tisk, vazba
8. Odevzdání bakalářské práce
Zásady pro vypracování
1. Rozhodování o tématu, konzultace, zadání tématu
2. Konkretizace tématu, stanovení cíle a dílčích cílů práce
3. Rešeršní činnost
4. Tvorba přehledu dohledaných publikovaných poznatků
5. Tvorba ostatních částí struktury bakalářské práce, zapracování připomínek vedoucího práce
6. Kompletizace dle struktury bakalářské práce - editace
7. Zapracování připomínek vedoucího bakalářské práce, finální úprava, tisk, vazba
8. Odevzdání bakalářské práce
Seznam doporučené literatury
BUŽGOVÁ, Radka, SIKOROVÁ, Lucie. Dětská paliativní péče. Praha: Grada Publishing, 2019, 237 s. Sestra. ISBN 978-80-271-0584-7.
KÜBLER-ROSS, Elisabeth. O dětech a smrti. Přeložil Jiří KRÁLOVEC. Praha: ERMAT, 2003, 311 s. ISBN 8090308619.
PLEVOVÁ, Ilona, SLOWIK, Regina. Komunikace s dětským pacientem. Grada, 2010, 1 online zdroj (256 stran). ISBN 978-80-247-7303-2.
PTÁČEK, Radek, BARTŮNĚK, Petr. Etika a komunikace v medicíně. Grada, 2011, 1 online zdroj (528 stran). ISBN 978-80-247-7267-7.
Seznam doporučené literatury
BUŽGOVÁ, Radka, SIKOROVÁ, Lucie. Dětská paliativní péče. Praha: Grada Publishing, 2019, 237 s. Sestra. ISBN 978-80-271-0584-7.
KÜBLER-ROSS, Elisabeth. O dětech a smrti. Přeložil Jiří KRÁLOVEC. Praha: ERMAT, 2003, 311 s. ISBN 8090308619.
PLEVOVÁ, Ilona, SLOWIK, Regina. Komunikace s dětským pacientem. Grada, 2010, 1 online zdroj (256 stran). ISBN 978-80-247-7303-2.
PTÁČEK, Radek, BARTŮNĚK, Petr. Etika a komunikace v medicíně. Grada, 2011, 1 online zdroj (528 stran). ISBN 978-80-247-7267-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Název práce: Umírání a smrt z pohledu dítěte
Studentka prezentovala svou práci a závěry z ní vyplývající.
Odpověděla na otázky vedoucího a oponenta práce:
Jakým způsobem udržují paliativní specialisté své duševní zdraví?
V čem vidíte největší limity paliativní péče v ČR?