Přehledová bakalářská práce se zabývá problematikou strachu a úzkosti
u hospitalizovaných dětí. Cílem práce bylo sumarizovat aktuální dohledané publikované poznatky o prožívání a zmírnění strachu a úzkosti u hospitalizovaných dětí. Teoretická východiska byla zpracována z dohledaných výzkumných studií z databází EBSCO, Google Scholar, PubMed a Science Direct. Děti prožívají hospitalizaci spíše negativně. Strach a úzkost je typický pro většinu dětí. Prožívání těchto emocí snižuje spolupráci dítěte se zdravotnickým personálem a prodlužuje dobu zotavení. Tyto emoce se stupňují při separaci dítěte od rodičů. Důležitou součásti při hospitalizaci je vhodná komunikace zdravotnického personálu s dítětem, vysvětlení výkonů a především podpora od rodiny. Mezi nejčastější metody zmírnění strachu a úzkosti patří terapeutická hra, nemocniční klauni, muzikoterapie, arteterapie, animoterapie, čtení a poslech obrázkových knih. Použití metod ke zmírnění strachu a úzkosti se liší podle osobnosti a individuálních potřeb dítěte. Práce by mohla být přínosná pro všeobecné sestry pracující s dětmi, ale i pro dětské sestry a lékaře na pediatrickém oddělení. Prospěšná by mohla být i pro rodiče hospitalizovaných dětí a pro absolventy zdravotnických škol.
Anotace v angličtině
The overview bachelor thesis addresses the issue of fear and anxiety in hospitalized children. The goal of the thesis was to summarise the currently available knowledge on experiencing and decreasing fear and anxiety in hospitalized children. Teoretical background was elaborated from available research studies from the databases EBSCO, Google Scholar, PubMed and Science Direct. Children experience hospitalisation rather negatively. Fear and anxiety are typical at mojority of children. Experiencing these emotions children cooperate less with medical staff and their recovery time prolongs. These emotions escalate when children are separated from their parents. An important component of the hospitalisation is an appropriate communication of medical staff with the child, explanation of the treatment and above all, support from the family. Therapeutic play, hospital clawns, music therapy, art therapy, animotherapy, reading and listening of books are the most common methods of alleviating fear and anxiety. The use of methods to alleviate fear and anxiety varies according to the child's personality and individual needs. The thesis might be beneficial for general nurses working with children as well as for nurses and doctors in the pediatric ward. It could also be beneficial for parents of hospitalized children and for graduates of medical schools.
hospitalized children, fear, reduce of fear, anxiety, clown, therapeutic play, music therapy. animotherapy, art therapy, books
Rozsah průvodní práce
35 s. (69 637)
Jazyk
CZ
Anotace
Přehledová bakalářská práce se zabývá problematikou strachu a úzkosti
u hospitalizovaných dětí. Cílem práce bylo sumarizovat aktuální dohledané publikované poznatky o prožívání a zmírnění strachu a úzkosti u hospitalizovaných dětí. Teoretická východiska byla zpracována z dohledaných výzkumných studií z databází EBSCO, Google Scholar, PubMed a Science Direct. Děti prožívají hospitalizaci spíše negativně. Strach a úzkost je typický pro většinu dětí. Prožívání těchto emocí snižuje spolupráci dítěte se zdravotnickým personálem a prodlužuje dobu zotavení. Tyto emoce se stupňují při separaci dítěte od rodičů. Důležitou součásti při hospitalizaci je vhodná komunikace zdravotnického personálu s dítětem, vysvětlení výkonů a především podpora od rodiny. Mezi nejčastější metody zmírnění strachu a úzkosti patří terapeutická hra, nemocniční klauni, muzikoterapie, arteterapie, animoterapie, čtení a poslech obrázkových knih. Použití metod ke zmírnění strachu a úzkosti se liší podle osobnosti a individuálních potřeb dítěte. Práce by mohla být přínosná pro všeobecné sestry pracující s dětmi, ale i pro dětské sestry a lékaře na pediatrickém oddělení. Prospěšná by mohla být i pro rodiče hospitalizovaných dětí a pro absolventy zdravotnických škol.
Anotace v angličtině
The overview bachelor thesis addresses the issue of fear and anxiety in hospitalized children. The goal of the thesis was to summarise the currently available knowledge on experiencing and decreasing fear and anxiety in hospitalized children. Teoretical background was elaborated from available research studies from the databases EBSCO, Google Scholar, PubMed and Science Direct. Children experience hospitalisation rather negatively. Fear and anxiety are typical at mojority of children. Experiencing these emotions children cooperate less with medical staff and their recovery time prolongs. These emotions escalate when children are separated from their parents. An important component of the hospitalisation is an appropriate communication of medical staff with the child, explanation of the treatment and above all, support from the family. Therapeutic play, hospital clawns, music therapy, art therapy, animotherapy, reading and listening of books are the most common methods of alleviating fear and anxiety. The use of methods to alleviate fear and anxiety varies according to the child's personality and individual needs. The thesis might be beneficial for general nurses working with children as well as for nurses and doctors in the pediatric ward. It could also be beneficial for parents of hospitalized children and for graduates of medical schools.
hospitalized children, fear, reduce of fear, anxiety, clown, therapeutic play, music therapy. animotherapy, art therapy, books
Zásady pro vypracování
Časový harmonogram tvorby bp
1. konzultace ohledně cílů práce: 17-18.8.2020
2. první kapitola (6 stran): 7.9.2020
3. další text (10 stran): 9.10.2020
4. další text (7 stran): 13.11.2020
5. kompletizace bakalářské práce: 2.12.2020
Zásady pro vypracování
Časový harmonogram tvorby bp
1. konzultace ohledně cílů práce: 17-18.8.2020
2. první kapitola (6 stran): 7.9.2020
3. další text (10 stran): 9.10.2020
4. další text (7 stran): 13.11.2020
5. kompletizace bakalářské práce: 2.12.2020
Seznam doporučené literatury
SIKOROVÁ, Lucie. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011. Sestra (Grada). ISBN isbn978-80-247-3593-1.
STUCHLÍKOVÁ, Iva. Základy psychologie emocí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. ISBN isbn978-80-7367-282-9.
HOSKOVCOVÁ, Simona a Lucie SUCHOCHLEBOVÁ RYNTOVÁ, 2009. Výchova k psychické odolnosti dítěte: silní pro život. Praha: Grada. Pro rodiče. ISBN 978-80-247-2206-1.
Seznam doporučené literatury
SIKOROVÁ, Lucie. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011. Sestra (Grada). ISBN isbn978-80-247-3593-1.
STUCHLÍKOVÁ, Iva. Základy psychologie emocí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. ISBN isbn978-80-7367-282-9.
HOSKOVCOVÁ, Simona a Lucie SUCHOCHLEBOVÁ RYNTOVÁ, 2009. Výchova k psychické odolnosti dítěte: silní pro život. Praha: Grada. Pro rodiče. ISBN 978-80-247-2206-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Název práce: Prožívání a metody zmírnění strachu a úzkosti u hospitalizovaných dětí
Studentka prezentovala svou práci a závěry z ní vyplývající.
Odpověděla na otázky vedoucího a oponenta práce:
1. Je efektivní působení herního terapeuta, učitelek mateřké školy a základní školy na Dětských odděleních?
2. Máte vlastní zkušenosti s přítomností zdravotních klaunů na Dětském oddělení?