Teoretická diplomová práce se zabývá standardy a očekávanými výstupy kompetencí sociálně-emočního učení ve středním dětství. Cílem práce bylo identifikovat a popsat indikátory kompetencí u žáků 1. stupně ZŠ na konkrétním případu ze zahraničí (stát Illinois) a předložit je českému čtenáři. Dále také posoudit vývojový aspekt očekávaných výstupů a navrhnout varianty dalšího výzkumu. V práci předkládám také analýzu "Rámcového vzdělávacího programu základního vzdělávání" v souvislosti s kompetencemi sociálně-emočního učení.
Anotace v angličtině
My diploma thesis is theoretical. The thesis deals with standards and benchmarks of social and emotional competencies in the middle childhood. The aim of the thesis is to identify and describe the standards and benchmarks used in early and late elementary in Illinois State in USA. Attention has been payed to the developmental aspects of the benchmarks. Furthermore, I have suggested research designs. The emphasis is given to the analysis of the framework of educational program of elementary education in the Czech Republic, in the context of social and emotional competencies.
Klíčová slova
střední dětství, sociálně-emoční kompetence, sociálně-emoční učení, očekávané výstupy, rámec standardů státu Illinois, RVP ZV ČR, sebeuvědomování, sebeřízení, sociální cítění, vztahové dovednosti, zodpovědné jednání, klíčové kompetence
Klíčová slova v angličtině
middle childhood, social and emotional competencies, social-emotional learning (SEL), benchmarks, framework of standards in Illinois, framework of educational program for elementary education in the Czech Republic, self-awareness, self-management, social awareness, relationship skills, responsible decision-making, core competencies
Rozsah průvodní práce
107
Jazyk
CZ
Anotace
Teoretická diplomová práce se zabývá standardy a očekávanými výstupy kompetencí sociálně-emočního učení ve středním dětství. Cílem práce bylo identifikovat a popsat indikátory kompetencí u žáků 1. stupně ZŠ na konkrétním případu ze zahraničí (stát Illinois) a předložit je českému čtenáři. Dále také posoudit vývojový aspekt očekávaných výstupů a navrhnout varianty dalšího výzkumu. V práci předkládám také analýzu "Rámcového vzdělávacího programu základního vzdělávání" v souvislosti s kompetencemi sociálně-emočního učení.
Anotace v angličtině
My diploma thesis is theoretical. The thesis deals with standards and benchmarks of social and emotional competencies in the middle childhood. The aim of the thesis is to identify and describe the standards and benchmarks used in early and late elementary in Illinois State in USA. Attention has been payed to the developmental aspects of the benchmarks. Furthermore, I have suggested research designs. The emphasis is given to the analysis of the framework of educational program of elementary education in the Czech Republic, in the context of social and emotional competencies.
Klíčová slova
střední dětství, sociálně-emoční kompetence, sociálně-emoční učení, očekávané výstupy, rámec standardů státu Illinois, RVP ZV ČR, sebeuvědomování, sebeřízení, sociální cítění, vztahové dovednosti, zodpovědné jednání, klíčové kompetence
Klíčová slova v angličtině
middle childhood, social and emotional competencies, social-emotional learning (SEL), benchmarks, framework of standards in Illinois, framework of educational program for elementary education in the Czech Republic, self-awareness, self-management, social awareness, relationship skills, responsible decision-making, core competencies
Zásady pro vypracování
Ve své diplomové práci se věnuji vývojovým aspektům sociálně \textendash emocionálních kompetencí. Postup práce: 1. Seznámení se s manuálem pro psaní diplomových prací, zejména specifiky teoretické práce, na Katedře psychologie FF UP v Olomouci. 2. Rešerše převážně zahraniční literatury zaměřené na sociální rozvoj a emocionální rozvoj dětí mladšího školního věku a sociálně - emocionální učení. Dále rešerše odborných publikací především z oblasti pedagogické a vývojové psychologie. 3. Zpracování přehledu a komparace dosavadního vědeckého poznání tématu, které není v českém prostředí dostatečně zmapováno. 4. Jedná se o teoretickou práci \textendash přehledová studie. Hlavním cílem je identifikovat a popsat standardy (očekávané výstupy) kompetencí a předložit je českému čtenáři. Prezentovat argumenty o možnostech a limitech sociálně \textendash emocionálních kompetencí v středním dětství. Druhým cílem je vytvořit metodickou oporu pro sledování dosaženého pokroku žáků v sociálně \textendash emocionálních kompetencích. Třetím cílem je navrhnout možné varianty výzkumného designu. Očekávám přínos mj. v získání originálních poznatků v dané oblasti.
Zásady pro vypracování
Ve své diplomové práci se věnuji vývojovým aspektům sociálně \textendash emocionálních kompetencí. Postup práce: 1. Seznámení se s manuálem pro psaní diplomových prací, zejména specifiky teoretické práce, na Katedře psychologie FF UP v Olomouci. 2. Rešerše převážně zahraniční literatury zaměřené na sociální rozvoj a emocionální rozvoj dětí mladšího školního věku a sociálně - emocionální učení. Dále rešerše odborných publikací především z oblasti pedagogické a vývojové psychologie. 3. Zpracování přehledu a komparace dosavadního vědeckého poznání tématu, které není v českém prostředí dostatečně zmapováno. 4. Jedná se o teoretickou práci \textendash přehledová studie. Hlavním cílem je identifikovat a popsat standardy (očekávané výstupy) kompetencí a předložit je českému čtenáři. Prezentovat argumenty o možnostech a limitech sociálně \textendash emocionálních kompetencí v středním dětství. Druhým cílem je vytvořit metodickou oporu pro sledování dosaženého pokroku žáků v sociálně \textendash emocionálních kompetencích. Třetím cílem je navrhnout možné varianty výzkumného designu. Očekávám přínos mj. v získání originálních poznatků v dané oblasti.
Seznam doporučené literatury
Blyth, D. A., Jones, S., & Borowski, T. (2018). SEL Frameworks-What Are They and Why Are They Important? https://measuringsel.casel.org/wp-content/uploads/2018/09/Frameworks-A.1.pdf
CASEL. (2013). CASEL Guide: Effective Social and Emotional Learning Programs - Preschool and Elementary School Edition. http://casel.org/wp-content/uploads/2016/01/2013-casel-guide-1.pdf
Durlak, J. A. Domitrovich, C. E. , Weissberg, R. P. & Gullotta T. P. (Eds.), Handbook of Social and Emotional Learning: Research and Practice.
Gesell, A., & Ilg, F. L. (1946). The Child from five to ten. Harper.
Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Portál.
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání (Vyd. 2., dopl. a přeprac). Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum.
Seznam doporučené literatury
Blyth, D. A., Jones, S., & Borowski, T. (2018). SEL Frameworks-What Are They and Why Are They Important? https://measuringsel.casel.org/wp-content/uploads/2018/09/Frameworks-A.1.pdf
CASEL. (2013). CASEL Guide: Effective Social and Emotional Learning Programs - Preschool and Elementary School Edition. http://casel.org/wp-content/uploads/2016/01/2013-casel-guide-1.pdf
Durlak, J. A. Domitrovich, C. E. , Weissberg, R. P. & Gullotta T. P. (Eds.), Handbook of Social and Emotional Learning: Research and Practice.
Gesell, A., & Ilg, F. L. (1946). The Child from five to ten. Harper.
Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Portál.
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání (Vyd. 2., dopl. a přeprac). Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum.