Bakalářská práce se zabývá časoprostorovou analýzou automobilové dopravy na území města Olomouce a hlavních dopravních tazích vedoucích z okolních sídel.
Dopravní situace je posuzována na základě dat společnosti Here, která jsou získávána na Katedru geoinformatiky z API Traffic Here od května 2020. Práce má za cíl zhodnotit stav dopravy v různých časových úsecích od hodin po týdny. Srovnat a zhodnotit rozdíly mezi hustotou dopravy v různých částech roku, a to jak pravidelný průběh, tak zvláštní události a situaci související s omezeními v důsledku pandemie Covid-19.
V teoretické části práce jsou popsány přístupy ke sběru dopravních dat, metody jejich získávání a případné výhody nebo omezení jednotlivých způsobů. Součástí jsou jak in-situ metody sběru dat, tak metody založené na crowdsourcingu. Popsán je i význam dopravních dat pro mapování aktuální dopravní situace. Na závěr je zde krátce popsán komunikační systém města Olomouce a dopravní chování místních obyvatel.
Praktická část se zabývá statistickým vyhodnocením automobilové dopravy v různých časových úsecích a grafickou vizualizací vybraných situací. Data o hustotě dopravy nejsou jediným zdrojem pro analýzu dopravní situace v Olomouci, analyzována jsou i data ze sčítání dopravy z roku 2016 a data o distribuci dopravních nehod od Policie ČR.
Na základě dílčích částí práce jsou definovány dopravní špičky a dlouhodobé průměry jam faktoru v rámci města. Vytipovány problematické úseky dopravní sítě, které jsou příliš zatíženy dopravou. A tyto výsledky jsou srovnány s výsledky analýz publikovaných v rámci Plánu udržitelné městské mobility. Součástí hodnocení je i stručné zhodnocení vlivu dopravy na životní prostředí a kvalitu života ve městě.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the spatiotemporal analysis of automobile traffic in the city of Olomouc and the main transport routes leading from the surrounding settlements.
The traffic situation assessment is based on data from the company Here, which are being obtained via the Department of Geoinformatics from the API Traffic Here since May 2020. The work aims to evaluate the traffic situation in different time periods from hours to weeks. To compare and evaluate the differences between the traffic density in different parts of the year, both the regular daily course and the special events and situations related to the restrictions due to the Covid-19 pandemic. The theoretical part of the thesis describes the approaches to the collection of traffic data, methods of obtaining them and the possible advantages or limitations of individual methods. Both in-situ data collection methods and methods based on crowdsourcing are included. The importance of traffic data for mapping the current traffic situation is also described. Finally, a transportation system of the city of Olomouc and the traffic behaviour of local residents is shortly introduced.
The practical part deals with the statistical evaluation of car traffic in different time periods and graphical visualization of selected situations. Data on traffic density are not the only source for the analysis of the traffic situation in Olomouc, data from the 2016 traffic census and data on the distribution of traffic accidents from the Police of the Czech Republic are also analyzed.
Based on the sub-parts of the work, traffic peaks and long-term averages of the jam factor within the city are defined. Problem sections of the transport network that are often prone to congestion have been identified. And these results are comparable to the results of the analysis published under the Sustainable Urban Mobility Plan. The evaluation also includes a brief assessment of the impact of transport on the environment and the quality of life in the city.
Klíčová slova
časoprostorová data, dopravní tok, intenzita dopravy, dopravní zácpy, Olomouc
Bakalářská práce se zabývá časoprostorovou analýzou automobilové dopravy na území města Olomouce a hlavních dopravních tazích vedoucích z okolních sídel.
Dopravní situace je posuzována na základě dat společnosti Here, která jsou získávána na Katedru geoinformatiky z API Traffic Here od května 2020. Práce má za cíl zhodnotit stav dopravy v různých časových úsecích od hodin po týdny. Srovnat a zhodnotit rozdíly mezi hustotou dopravy v různých částech roku, a to jak pravidelný průběh, tak zvláštní události a situaci související s omezeními v důsledku pandemie Covid-19.
V teoretické části práce jsou popsány přístupy ke sběru dopravních dat, metody jejich získávání a případné výhody nebo omezení jednotlivých způsobů. Součástí jsou jak in-situ metody sběru dat, tak metody založené na crowdsourcingu. Popsán je i význam dopravních dat pro mapování aktuální dopravní situace. Na závěr je zde krátce popsán komunikační systém města Olomouce a dopravní chování místních obyvatel.
Praktická část se zabývá statistickým vyhodnocením automobilové dopravy v různých časových úsecích a grafickou vizualizací vybraných situací. Data o hustotě dopravy nejsou jediným zdrojem pro analýzu dopravní situace v Olomouci, analyzována jsou i data ze sčítání dopravy z roku 2016 a data o distribuci dopravních nehod od Policie ČR.
Na základě dílčích částí práce jsou definovány dopravní špičky a dlouhodobé průměry jam faktoru v rámci města. Vytipovány problematické úseky dopravní sítě, které jsou příliš zatíženy dopravou. A tyto výsledky jsou srovnány s výsledky analýz publikovaných v rámci Plánu udržitelné městské mobility. Součástí hodnocení je i stručné zhodnocení vlivu dopravy na životní prostředí a kvalitu života ve městě.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the spatiotemporal analysis of automobile traffic in the city of Olomouc and the main transport routes leading from the surrounding settlements.
The traffic situation assessment is based on data from the company Here, which are being obtained via the Department of Geoinformatics from the API Traffic Here since May 2020. The work aims to evaluate the traffic situation in different time periods from hours to weeks. To compare and evaluate the differences between the traffic density in different parts of the year, both the regular daily course and the special events and situations related to the restrictions due to the Covid-19 pandemic. The theoretical part of the thesis describes the approaches to the collection of traffic data, methods of obtaining them and the possible advantages or limitations of individual methods. Both in-situ data collection methods and methods based on crowdsourcing are included. The importance of traffic data for mapping the current traffic situation is also described. Finally, a transportation system of the city of Olomouc and the traffic behaviour of local residents is shortly introduced.
The practical part deals with the statistical evaluation of car traffic in different time periods and graphical visualization of selected situations. Data on traffic density are not the only source for the analysis of the traffic situation in Olomouc, data from the 2016 traffic census and data on the distribution of traffic accidents from the Police of the Czech Republic are also analyzed.
Based on the sub-parts of the work, traffic peaks and long-term averages of the jam factor within the city are defined. Problem sections of the transport network that are often prone to congestion have been identified. And these results are comparable to the results of the analysis published under the Sustainable Urban Mobility Plan. The evaluation also includes a brief assessment of the impact of transport on the environment and the quality of life in the city.
Klíčová slova
časoprostorová data, dopravní tok, intenzita dopravy, dopravní zácpy, Olomouc
Cílem práce je vyhodnotit automobilovou dopravu Olomouce a okolí pomocí časoprostorové analýzy dat API Traffic od společnosti Here. Kromě tohoto hlavního zdroje budou v případě potřeby využity také další dostupná data (např. z celostátního Sčítání dopravy, Plánu udržitelné městské mobility, atd.). Analýza bude zaměřená jak na pravidelný vývoj dopravy (v průběhu dne, týdne, roku), tak na změny související s konkrétními dopravními situacemi (např. významné sportovní a kulturní akce). Výsledky analýzy budou vhodným způsobem vizualizovány a interpretovány. Důležitou součástí práce bude identifikace problematických lokalit. Celá práce (text, přílohy, výstupy, zdrojová a vytvořená data) se odevzdá v digitální podobě na paměťovém nosiči (CD, DVD, SD karta, flash disk). Text práce s vybranými přílohami bude odevzdán ve dvou svázaných výtiscích na sekretariát katedry. O diplomové práci student vytvoří webovou stránku v souladu s pravidly dostupnými na stránkách katedry. Práce bude zpracována podle zásad dle Voženílek (2002) a závazné šablony pro diplomové práce na KGI. Povinnou přílohou práce bude poster formátu A2.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je vyhodnotit automobilovou dopravu Olomouce a okolí pomocí časoprostorové analýzy dat API Traffic od společnosti Here. Kromě tohoto hlavního zdroje budou v případě potřeby využity také další dostupná data (např. z celostátního Sčítání dopravy, Plánu udržitelné městské mobility, atd.). Analýza bude zaměřená jak na pravidelný vývoj dopravy (v průběhu dne, týdne, roku), tak na změny související s konkrétními dopravními situacemi (např. významné sportovní a kulturní akce). Výsledky analýzy budou vhodným způsobem vizualizovány a interpretovány. Důležitou součástí práce bude identifikace problematických lokalit. Celá práce (text, přílohy, výstupy, zdrojová a vytvořená data) se odevzdá v digitální podobě na paměťovém nosiči (CD, DVD, SD karta, flash disk). Text práce s vybranými přílohami bude odevzdán ve dvou svázaných výtiscích na sekretariát katedry. O diplomové práci student vytvoří webovou stránku v souladu s pravidly dostupnými na stránkách katedry. Práce bude zpracována podle zásad dle Voženílek (2002) a závazné šablony pro diplomové práce na KGI. Povinnou přílohou práce bude poster formátu A2.
Seznam doporučené literatury
Šablona KGI pro psaní bakalářských a magisterských prací
VOŽENÍLEK, V.: Diplomové práce z geoinformatiky, Vydavatelství UP, Olomouc, 2002, 60 s.
Plán udržitelné městské mobility Olomouc
ROUBALÍK, Š. 2017: Analýza toků veřejné dopravy na základě dat z mýtných bran.
Vivek, S. (2020): Visualizing real-time traffic patterns using HERE traffic API. Dostupné z: https://towardsdatascience.com/visualizing-real-time-traffic-patterns-using-here-traffic-api-5f61528d563
Odborné články zaměřené na analýzy dopravních intenzit
Seznam doporučené literatury
Šablona KGI pro psaní bakalářských a magisterských prací
VOŽENÍLEK, V.: Diplomové práce z geoinformatiky, Vydavatelství UP, Olomouc, 2002, 60 s.
Plán udržitelné městské mobility Olomouc
ROUBALÍK, Š. 2017: Analýza toků veřejné dopravy na základě dat z mýtných bran.
Vivek, S. (2020): Visualizing real-time traffic patterns using HERE traffic API. Dostupné z: https://towardsdatascience.com/visualizing-real-time-traffic-patterns-using-here-traffic-api-5f61528d563
Odborné články zaměřené na analýzy dopravních intenzit
Přílohy volně vložené
7 map, 1 flash disk, 1 poster
Přílohy vázané v práci
mapy
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
V úvodu obhajoby studentka seznámila komisi s cíli, metodami a výsledky své bakalářské práce. Následně přednesli své posudky vedoucí práce a oponent. V diskusi byla řešena témata:
- potenciál pro další analýzy
- jamfactor, jeho definice a význam
- porovnání mapových výstupů