Tato bakalářská práce se zaměřuje na přízvuk českých studentů angličtiny v akademickém prostředí. Cílem této práce je zjistit, jaký přízvuk (britský nebo americký) studenti preferují a jestli se jejich preference projevuje v mluveném projevu. V práci jsou zahrnuty fonologické a fonetické rozdíly mezi britskou a americkou angličtinou, a také typické rysy českého přízvuku v angličtině. Prohlášení o jejich preferovaném modelu výslovnosti se od studentů získalo prostřednictvím online průzkumu. Řečová data se skládají z audio nahrávek studentů anglistiky, kteří měli za úkol přečíst úryvek vyprávění s vlastním přízvukem. Součástí studie je také hodnocení od anglických rodilých mluvčích, kteří posuzovali anglickou výslovnost pokročilých anglicky mluvících Čechů. Rodilí mluvčí klasifikovali řečová data pomocí pětibodové Likertovy škály s krajními póly "britský přízvuk" a "americký přízvuk". "Silný český přízvuk" se nacházel uprostřed škály.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on accents spoken by Czech university students of English. The aim is to find out which pronunciation model (British or American) is preferred by Czech students of English in the Department of English and American and whether this preference is reflected in the speech production of students. Descriptions of phonological and phonetic differences between British and American English, as well as the typical features connected with the Czech accent in English are incorporated in this work. Statements about
the preferred pronunciation model were collected from students via an online survey. The speech data consist of audio recordings of English department students who were reading a narrative passage in their own accent. The study also includes an accent rating by English native speakers to reveal how native speakers perceive the English pronunciation of Czech speakers who are advanced in English. Native speakers judged the speech samples using a 5-point Likert scale ranging from "British-like accent" to "American-like accent" and "a strong Czech accent" as a midpoint.
Klíčová slova
britský přízvuk, americký přízvuk, český přízvuk v angličtině, výslovnostní model, hodnocení přízvuku, Likertova škála
Klíčová slova v angličtině
British accent, American accent, Czech accent in English, pronunciation model, accent rating, Likert scale
Rozsah průvodní práce
54 s. (94 605 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Tato bakalářská práce se zaměřuje na přízvuk českých studentů angličtiny v akademickém prostředí. Cílem této práce je zjistit, jaký přízvuk (britský nebo americký) studenti preferují a jestli se jejich preference projevuje v mluveném projevu. V práci jsou zahrnuty fonologické a fonetické rozdíly mezi britskou a americkou angličtinou, a také typické rysy českého přízvuku v angličtině. Prohlášení o jejich preferovaném modelu výslovnosti se od studentů získalo prostřednictvím online průzkumu. Řečová data se skládají z audio nahrávek studentů anglistiky, kteří měli za úkol přečíst úryvek vyprávění s vlastním přízvukem. Součástí studie je také hodnocení od anglických rodilých mluvčích, kteří posuzovali anglickou výslovnost pokročilých anglicky mluvících Čechů. Rodilí mluvčí klasifikovali řečová data pomocí pětibodové Likertovy škály s krajními póly "britský přízvuk" a "americký přízvuk". "Silný český přízvuk" se nacházel uprostřed škály.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on accents spoken by Czech university students of English. The aim is to find out which pronunciation model (British or American) is preferred by Czech students of English in the Department of English and American and whether this preference is reflected in the speech production of students. Descriptions of phonological and phonetic differences between British and American English, as well as the typical features connected with the Czech accent in English are incorporated in this work. Statements about
the preferred pronunciation model were collected from students via an online survey. The speech data consist of audio recordings of English department students who were reading a narrative passage in their own accent. The study also includes an accent rating by English native speakers to reveal how native speakers perceive the English pronunciation of Czech speakers who are advanced in English. Native speakers judged the speech samples using a 5-point Likert scale ranging from "British-like accent" to "American-like accent" and "a strong Czech accent" as a midpoint.
Klíčová slova
britský přízvuk, americký přízvuk, český přízvuk v angličtině, výslovnostní model, hodnocení přízvuku, Likertova škála
Klíčová slova v angličtině
British accent, American accent, Czech accent in English, pronunciation model, accent rating, Likert scale
Zásady pro vypracování
This thesis is focused on accents spoken in their L2 English by students of the Department of English and American studies at Palacký University. The aim is to find out which native speaker model students prefer (British, American) and whether this preference is reflected in the speech production of students. Descriptions of phonological and phonetic differences between British and American English, and typical features connected with Czech accent in English will be provided in the review of literature. Statements about the preferred pronunciation model will be collected from KAA students via an online survey. Speech data consist of audio recordings of English department students who read a narrative passage in their own accent. Their learning history is taken into consideration. The analysis will be verified by an English native speaker.
Tato bakalářská práce se zaměřuje na přízvuk v angličtině studentů anglistiky Univerzity Palackého. Cílem této práce je zjistit, jaký přízvuk (britský, americký, či jiný) studenti obecně preferují a jaký přízvuk se u studentů projevuje v mluveném projevu. V práci jsou zahrnuty fonologické a fonetické rozdíly mezi britskou a americkou angličtinou, a také typické rysy českého přízvuku v angličtině. Informace o preferovaném modelu výslovnosti se od studentů získají prostřednictvím online průzkumu. Řečová data se skládají z audio nahrávek studentů anglistiky, kteří měli za úkol přečíst úryvek vyprávění s vlastním přízvukem. Jejich vědomosti získané během studia jazyka jsou brané v úvahu. Analýza bude ověřena anglickým rodilým mluvčím.
Zásady pro vypracování
This thesis is focused on accents spoken in their L2 English by students of the Department of English and American studies at Palacký University. The aim is to find out which native speaker model students prefer (British, American) and whether this preference is reflected in the speech production of students. Descriptions of phonological and phonetic differences between British and American English, and typical features connected with Czech accent in English will be provided in the review of literature. Statements about the preferred pronunciation model will be collected from KAA students via an online survey. Speech data consist of audio recordings of English department students who read a narrative passage in their own accent. Their learning history is taken into consideration. The analysis will be verified by an English native speaker.
Tato bakalářská práce se zaměřuje na přízvuk v angličtině studentů anglistiky Univerzity Palackého. Cílem této práce je zjistit, jaký přízvuk (britský, americký, či jiný) studenti obecně preferují a jaký přízvuk se u studentů projevuje v mluveném projevu. V práci jsou zahrnuty fonologické a fonetické rozdíly mezi britskou a americkou angličtinou, a také typické rysy českého přízvuku v angličtině. Informace o preferovaném modelu výslovnosti se od studentů získají prostřednictvím online průzkumu. Řečová data se skládají z audio nahrávek studentů anglistiky, kteří měli za úkol přečíst úryvek vyprávění s vlastním přízvukem. Jejich vědomosti získané během studia jazyka jsou brané v úvahu. Analýza bude ověřena anglickým rodilým mluvčím.
Seznam doporučené literatury
Brazil, D. Pronunciation for Advanced Learners of English. 1994.
Cruttenden, A. Gimson's Pronunciation of English. 2014.
Derwing, Tracey M., and Murray J. Munro. “Accent, Intelligibility, And Comprehensibility.” Studies in Second Language Acquisition, vol. 19, no. 1, 1997, pp. 1–16., doi:10.1017/s0272263197001010.
Jakšič, Jan, and Pavel Šturm. “Accents of English at Czech Schools: Students’ Attitudes and Recognition Skills.” Research in Language, vol. 15, no. 4, 2017, pp. 353–369., doi:10.1515/rela-2017-0020.
Ladefoged, P. A Course in Phonetics. 2006.
Volín, J. IPA Based Transcription for Czech Students of English. Praha: Karolinum, 2003.
Volín, Jan, and Radek Skarnitzl. The Pronunciation of English by Speakers of Other Languages. Cambridge Scholars Publishing, 2018.
Brazil, D. Pronunciation for Advanced Learners of English. 1994.
Cruttenden, A. Gimson's Pronunciation of English. 2014.
Derwing, Tracey M., and Murray J. Munro. “Accent, Intelligibility, And Comprehensibility.” Studies in Second Language Acquisition, vol. 19, no. 1, 1997, pp. 1–16., doi:10.1017/s0272263197001010.
Jakšič, Jan, and Pavel Šturm. “Accents of English at Czech Schools: Students’ Attitudes and Recognition Skills.” Research in Language, vol. 15, no. 4, 2017, pp. 353–369., doi:10.1515/rela-2017-0020.
Ladefoged, P. A Course in Phonetics. 2006.
Volín, J. IPA Based Transcription for Czech Students of English. Praha: Karolinum, 2003.
Volín, Jan, and Radek Skarnitzl. The Pronunciation of English by Speakers of Other Languages. Cambridge Scholars Publishing, 2018.