Cílem diplomové práce Hledání orientalizovaných světů: Zobrazení Indonésie ve vybraných českých dokumentárních pořadech je na základě teorie orientalismu
E. W. Saida, teorie orientalismu v audiovisuálních dílech a teoretického vymezení dokumentárního filmu analyzovat audiovizuální a obsahovou složku dokumentární série Hledání ztracených světů a 8. - 12. dílu seriálu Trabantem z Austrálie do Asie. Všechny díly pořadů jsou rozčleněny na jednotlivé scény, ve kterých je klasifikována jejich hudební složka a identifikovány projevy negativního orientalismu, zdůrazňujícího rozdíly mezi "námi" a "těmi druhými" a orientalismu pozitivního, který se pokouší vzbudit divákův zájem o Indonésii. Z analýzy vyplynulo, že většina použité hudby pořadech nemá přímý vztah k Indonésii, v obou seriálech zazní faktograficky nepřesné údaje a v různé míře obsahují projevy jak pozitivního, tak negativního orientalismu.
Anotace v angličtině
The aim of this diploma thesis, Searching for Orientalized worlds: Portrayal of Indonesia in selected Czech documentaries, is to analyze the audiovisual component and content of two contemporary Czech documentary series about Indonesia: Hledání ztracených světů (2020) and Trabantem z Austrálie do Asie (2016). The theoretical framework for the analysis includes theory of Orientalism by E. W. Said, theory of orientalism
in audiovisual works, applied in texts of David Uher, and theory of non-fiction cinematography. All episodes of the show are divided into individual scenes, their musical component is classified, and occurrences of negative orientalism, emphasizing the differences between "us" and "the others", and positive orientalism, attempting to arouse the audience's interest in Indonesia, is identified and described. The analysis showed that most of the music used in the programs is not directly related to Indonesia. Both series contain factually incorrect data and contain varying degrees of expression
of both positive and negative Orientalism.
Klíčová slova
Orientalismus, E. W. Said, Hledání ztracených světů, Trabantem z Austrálie do Asie.
Klíčová slova v angličtině
Orientalism, E. W. Said, Indonesia, Czech documentaries
Rozsah průvodní práce
82 s. (131802 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce Hledání orientalizovaných světů: Zobrazení Indonésie ve vybraných českých dokumentárních pořadech je na základě teorie orientalismu
E. W. Saida, teorie orientalismu v audiovisuálních dílech a teoretického vymezení dokumentárního filmu analyzovat audiovizuální a obsahovou složku dokumentární série Hledání ztracených světů a 8. - 12. dílu seriálu Trabantem z Austrálie do Asie. Všechny díly pořadů jsou rozčleněny na jednotlivé scény, ve kterých je klasifikována jejich hudební složka a identifikovány projevy negativního orientalismu, zdůrazňujícího rozdíly mezi "námi" a "těmi druhými" a orientalismu pozitivního, který se pokouší vzbudit divákův zájem o Indonésii. Z analýzy vyplynulo, že většina použité hudby pořadech nemá přímý vztah k Indonésii, v obou seriálech zazní faktograficky nepřesné údaje a v různé míře obsahují projevy jak pozitivního, tak negativního orientalismu.
Anotace v angličtině
The aim of this diploma thesis, Searching for Orientalized worlds: Portrayal of Indonesia in selected Czech documentaries, is to analyze the audiovisual component and content of two contemporary Czech documentary series about Indonesia: Hledání ztracených světů (2020) and Trabantem z Austrálie do Asie (2016). The theoretical framework for the analysis includes theory of Orientalism by E. W. Said, theory of orientalism
in audiovisual works, applied in texts of David Uher, and theory of non-fiction cinematography. All episodes of the show are divided into individual scenes, their musical component is classified, and occurrences of negative orientalism, emphasizing the differences between "us" and "the others", and positive orientalism, attempting to arouse the audience's interest in Indonesia, is identified and described. The analysis showed that most of the music used in the programs is not directly related to Indonesia. Both series contain factually incorrect data and contain varying degrees of expression
of both positive and negative Orientalism.
Klíčová slova
Orientalismus, E. W. Said, Hledání ztracených světů, Trabantem z Austrálie do Asie.
Klíčová slova v angličtině
Orientalism, E. W. Said, Indonesia, Czech documentaries
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Analýza orientalizujících prvků audiovizuální a obsahové složky dokumentární série Hledání ztracených světů a 8. - 12. dílu dokumentární série Trabantem z Austrálie do Asie, představení způsobu, jakým je Indonésie v těchto dokumentárních sériích vysílaných Českou televizí zobrazena.
Metoda vypracování:
1. Teoretické vymezení charakteristik dokumentárního filmu metodou komparace odborné literatury. 2. Představení problematiky orientalismu metodou komparace odborné literatury. 3. Analýza audiovizuální a obsahové složky jednotlivých dílů dokumentárních sérií. 4. Komparace zobrazení Indonésie ve zkoumaných dokumentárních sériích na základě vypracované analýzy.
Přínos práce:
Prohloubení současných poznatků o obrazu Indonésie v českém mediálním prostoru.
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Analýza orientalizujících prvků audiovizuální a obsahové složky dokumentární série Hledání ztracených světů a 8. - 12. dílu dokumentární série Trabantem z Austrálie do Asie, představení způsobu, jakým je Indonésie v těchto dokumentárních sériích vysílaných Českou televizí zobrazena.
Metoda vypracování:
1. Teoretické vymezení charakteristik dokumentárního filmu metodou komparace odborné literatury. 2. Představení problematiky orientalismu metodou komparace odborné literatury. 3. Analýza audiovizuální a obsahové složky jednotlivých dílů dokumentárních sérií. 4. Komparace zobrazení Indonésie ve zkoumaných dokumentárních sériích na základě vypracované analýzy.
Přínos práce:
Prohloubení současných poznatků o obrazu Indonésie v českém mediálním prostoru.
Seznam doporučené literatury
Gauthier, G. (2004). Dokumentární film, jiná kinematografie. Praha: Akademie múzických umění v Praze.
Nichols, B. (2010). Úvod do dokumentárního filmu. Praha: Akademie múzických umění v Praze.
Said, E. W. (2008). Orientalismus: západní koncepce Orientu. Praha: Paseka.
Štroblová, S. (2009). Film a televize jako audiovizuální zprostředkování světa; Filmová a televizní dramaturgie a programová skladba. Praha: Univerzita J. A. Komenského Praha.
Varisco D. M. (2008). Reading Orientalism: Said and the Unsaid. Seattle: University of Washington Press.
Warraq, I. (2007). Defending the West: A Critique of Edward Said?s Orientalism. New York: Prometheus Books.
Seznam doporučené literatury
Gauthier, G. (2004). Dokumentární film, jiná kinematografie. Praha: Akademie múzických umění v Praze.
Nichols, B. (2010). Úvod do dokumentárního filmu. Praha: Akademie múzických umění v Praze.
Said, E. W. (2008). Orientalismus: západní koncepce Orientu. Praha: Paseka.
Štroblová, S. (2009). Film a televize jako audiovizuální zprostředkování světa; Filmová a televizní dramaturgie a programová skladba. Praha: Univerzita J. A. Komenského Praha.
Varisco D. M. (2008). Reading Orientalism: Said and the Unsaid. Seattle: University of Washington Press.
Warraq, I. (2007). Defending the West: A Critique of Edward Said?s Orientalism. New York: Prometheus Books.
Přílohy volně vložené
žádné
Přílohy vázané v práci
mapy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomant stručně představil metodologii a obsah své magisterské diplomové práce a shrnul závěry. Diplomant se vyjádřil k posudkům vedoucího a oponenta práce.