Tato bakalářská práce se zabývá metodami aktivizace a edukace seniorů s onemocněním demence v sociálních pobytových zařízeních. Upozorňuje na problematiku stárnutí populace a skutečnost, že i v klasických domovech pro seniory je podíl lidí s onemocněním demence velmi vysoký. Tedy i v těchto zařízeních jim musí být péče, které je aktivizace nedílnou součástí, přizpůsobena. Cílem práce je popsat specifika aktivizace a edukace seniorů s onemocněním demence v domovech pro seniory a ve vybraných organizacích srovnat, jaké aktivizační metody se v zařízeních využívají a jaký význam pro seniory z pohledu aktivizačních pracovníků mají.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis deals with methods of activation and education of senior people diagnosed with dementia in retirement homes. It draws attention to the issue of population ageing and also the fact, that there is high proportion of people diagnosed with dementia in traditional old people´s homes. Thus, even in these facilities, the care that is an integral part of activation must be adapted to them. The goal of the bachelor thesis is to describe the specifics of activation and education of seniors diagnosed with dementia in retirement home. Furthermore, it compares used activation methods by selected organizations and also measures the significance of these methods on senior people from the perspective of activation workers.
Klíčová slova
Senior, demence, aktivizace, edukace, aktivizační pracovník, domov pro seniory
Klíčová slova v angličtině
Senior, dementia, activation, education, activation worker, retirement home
Rozsah průvodní práce
95 770
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá metodami aktivizace a edukace seniorů s onemocněním demence v sociálních pobytových zařízeních. Upozorňuje na problematiku stárnutí populace a skutečnost, že i v klasických domovech pro seniory je podíl lidí s onemocněním demence velmi vysoký. Tedy i v těchto zařízeních jim musí být péče, které je aktivizace nedílnou součástí, přizpůsobena. Cílem práce je popsat specifika aktivizace a edukace seniorů s onemocněním demence v domovech pro seniory a ve vybraných organizacích srovnat, jaké aktivizační metody se v zařízeních využívají a jaký význam pro seniory z pohledu aktivizačních pracovníků mají.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis deals with methods of activation and education of senior people diagnosed with dementia in retirement homes. It draws attention to the issue of population ageing and also the fact, that there is high proportion of people diagnosed with dementia in traditional old people´s homes. Thus, even in these facilities, the care that is an integral part of activation must be adapted to them. The goal of the bachelor thesis is to describe the specifics of activation and education of seniors diagnosed with dementia in retirement home. Furthermore, it compares used activation methods by selected organizations and also measures the significance of these methods on senior people from the perspective of activation workers.
Klíčová slova
Senior, demence, aktivizace, edukace, aktivizační pracovník, domov pro seniory
Klíčová slova v angličtině
Senior, dementia, activation, education, activation worker, retirement home
Zásady pro vypracování
A. Cíl práce:
Cílem práce je pojednat o problematice aktivizace a edukace seniorů s demencí ve vybrané organizaci, a zjistit jaké mají její pracovníci a klienti zkušenosti se zaváděním aktivizačních programů.
B. Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění):
Cílem teoretické části je na základě odborné literatury pojednat o aktivizačních a edukačních metodách s ohledem uplatnění těchto metod v pomáhajících organizacích v České republice.
Cílem empirické části je pomocí kvalitativní výzkumné strategie zjistit dané zkušenosti pracovníků a klientů.
C. Návrh postupu řešení (metodika):
Rešerše odborné literatury a kvalitativní výzkum ve vybrané pomáhající organizaci. (Konkrétní metodologický design bude upřesněn v průběhu psaní práce.)
D. Harmonogram práce:
pracovní verze osnovy práce - nejpozději do: 30.června 2020
hotová práce k poslední konzultaci - nejpozději do: 31.prosince 2020
odevzdání definitivní verze práce - nejpozději do: 31.března 2021
Zásady pro vypracování
A. Cíl práce:
Cílem práce je pojednat o problematice aktivizace a edukace seniorů s demencí ve vybrané organizaci, a zjistit jaké mají její pracovníci a klienti zkušenosti se zaváděním aktivizačních programů.
B. Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění):
Cílem teoretické části je na základě odborné literatury pojednat o aktivizačních a edukačních metodách s ohledem uplatnění těchto metod v pomáhajících organizacích v České republice.
Cílem empirické části je pomocí kvalitativní výzkumné strategie zjistit dané zkušenosti pracovníků a klientů.
C. Návrh postupu řešení (metodika):
Rešerše odborné literatury a kvalitativní výzkum ve vybrané pomáhající organizaci. (Konkrétní metodologický design bude upřesněn v průběhu psaní práce.)
D. Harmonogram práce:
pracovní verze osnovy práce - nejpozději do: 30.června 2020
hotová práce k poslední konzultaci - nejpozději do: 31.prosince 2020
odevzdání definitivní verze práce - nejpozději do: 31.března 2021
Seznam doporučené literatury
Ondráková, J. (2012). Vzdělávání seniorů a jeho specifika. Červený Kostelec: Pavel Mervart.
Wehner, L., & Schwinghammer, Y. (2013). Smyslová aktivizace: v péči o seniory a klienty s demencí. Praha: GRADA.
Mühlpachr, P. (2009). Gerontopedagogika. Brno: Institut mezioborových studií Brno.
Haškovcová, H. (2012). Sociální gerontologie, aneb, Senioři mezi námi. Praha: Galén.
Petrová Kafková, M. (2013). Šedivějící hodnoty?: aktivita jako dominantní způsob stárnutí. Brno: Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií.
Seznam doporučené literatury
Ondráková, J. (2012). Vzdělávání seniorů a jeho specifika. Červený Kostelec: Pavel Mervart.
Wehner, L., & Schwinghammer, Y. (2013). Smyslová aktivizace: v péči o seniory a klienty s demencí. Praha: GRADA.
Mühlpachr, P. (2009). Gerontopedagogika. Brno: Institut mezioborových studií Brno.
Haškovcová, H. (2012). Sociální gerontologie, aneb, Senioři mezi námi. Praha: Galén.
Petrová Kafková, M. (2013). Šedivějící hodnoty?: aktivita jako dominantní způsob stárnutí. Brno: Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií.