Text se zabývá analýzou teorií procesu učení. Udává definici učení z pohledu psychologie v analogii s definicí vzdělávání postavenou v andragogických teorií. Pojednává o biologickém pricnipu fungování procesu učení, teoriích učení a pracuje s výpisem základních psychických procesů coby činiteli v procesu učení.
Anotace v angličtině
The text deals with the analysis of the learning process. It gives a definition of learning from the point of view of psychology in analogy with the definition based on andragogical theories. It deals with the biological principle of the learning process, learning theories and works with a list of basic mental processes as a factor in the learning process.
Text se zabývá analýzou teorií procesu učení. Udává definici učení z pohledu psychologie v analogii s definicí vzdělávání postavenou v andragogických teorií. Pojednává o biologickém pricnipu fungování procesu učení, teoriích učení a pracuje s výpisem základních psychických procesů coby činiteli v procesu učení.
Anotace v angličtině
The text deals with the analysis of the learning process. It gives a definition of learning from the point of view of psychology in analogy with the definition based on andragogical theories. It deals with the biological principle of the learning process, learning theories and works with a list of basic mental processes as a factor in the learning process.
A. Cíl práce: Cílem práce je nalezení základních poznatků o procesu učení, které lze uplatnit v strategiích vzdělávání dospělých vedoucí k lepší efektivitě získání, uchování a vybavení znalostí.
B. Konkretizace: Práce má za cíl přiblížit pojem učení, určit které teorie učení jsou pro danou problematiku přínosné a důležité k pochopení tématu. Dále se bude zabývat tím, jak probíhá proces učení z pohledu biologie a kognitivních věd. Posledním velkým teoretickým pilířem je popis fungování paměti, jejich druhů a ostatních kognitivních funkcí, s ní a celkově procesem učení spojených. Tato teoretická východiska budou dále integrována do kapitoly zaměřené na praktické využití ve strategiích vzdělávání dospělých.
C. Návrh postupu řešení (metodika): Bakalářská práce je teoretická a sestává se z teoreticko-kritické analýzy relevantních zdrojů, práce je vedena jako přehledová studie. Počáteční rešerše povede k dohledání potřebných zdrojů zabývajících se tematikou učení, relevantních teorií učení, kognitivních funkcí s učením spojených a teoriemi paměti, následné prostudování literatury z čehož poté plyne analýza informací a v konečném důsledku syntéza informací, které poskytnou sumarizaci znalostí tak, aby vedly k lepší efektivitě možných strategií vzdělávání dospělých.
D. Harmonogram práce:
pracovní verze osnovy práce nejpozději do: 30.9.2020
hotová práce k poslední konzultaci nejpozději do: 28.2.2022
odevzdání definitivní verze práce nejpozději do: 31.3.2022
Zásady pro vypracování
A. Cíl práce: Cílem práce je nalezení základních poznatků o procesu učení, které lze uplatnit v strategiích vzdělávání dospělých vedoucí k lepší efektivitě získání, uchování a vybavení znalostí.
B. Konkretizace: Práce má za cíl přiblížit pojem učení, určit které teorie učení jsou pro danou problematiku přínosné a důležité k pochopení tématu. Dále se bude zabývat tím, jak probíhá proces učení z pohledu biologie a kognitivních věd. Posledním velkým teoretickým pilířem je popis fungování paměti, jejich druhů a ostatních kognitivních funkcí, s ní a celkově procesem učení spojených. Tato teoretická východiska budou dále integrována do kapitoly zaměřené na praktické využití ve strategiích vzdělávání dospělých.
C. Návrh postupu řešení (metodika): Bakalářská práce je teoretická a sestává se z teoreticko-kritické analýzy relevantních zdrojů, práce je vedena jako přehledová studie. Počáteční rešerše povede k dohledání potřebných zdrojů zabývajících se tematikou učení, relevantních teorií učení, kognitivních funkcí s učením spojených a teoriemi paměti, následné prostudování literatury z čehož poté plyne analýza informací a v konečném důsledku syntéza informací, které poskytnou sumarizaci znalostí tak, aby vedly k lepší efektivitě možných strategií vzdělávání dospělých.
D. Harmonogram práce:
pracovní verze osnovy práce nejpozději do: 30.9.2020
hotová práce k poslední konzultaci nejpozději do: 28.2.2022
odevzdání definitivní verze práce nejpozději do: 31.3.2022
Seznam doporučené literatury
Fontana, D. (2003). Psychologie ve školní praxi. 2. vyd. Přeložil Karel BALCAR. Praha: Portál