Magisterská práce se zabývá prezentací čínských žen v reklamě vysílané v Čínské lidové republice. Práce objasňuje přetrvávání stereotypního rozdělování společenských rolí a vznik genderových stereotypů na základech teorie sociální konstrukce genderové identity a vlivů kulturní identity. Cílem práce je zjistit, zda jsou čínské ženy v reklamních spotech vysílaných v ČLR stereotypizovány a také objasnit míru této tendence. Dalším cílem je určit kategorie genderových stereotypů, které jsou v čínské reklamě nejvíce využívány a prezentovány. S ohledem na kulturní hodnoty Číny je pak dalším cílem práce zaznamenat, zda jsou v reklamě prezentovány stereotypy založené na tradičních konfuciánských hodnotách, jako je upřednostňování synů nebo vliv rodičů na výběr partnera. Posledním cílem práce je zjistit, zda se míra tendence prezentace genderových stereotypů během časového úseku mění. K naplnění cílů práce bude využita metodika kvantitativní obsahové analýzy a komparace. Výsledky analýzy a komparace budou prezentovány v samostatných kapitolách prostřednictvím grafů a tabulek.
Anotace v angličtině
The master's thesis deals with the presentation of Chinese women in TV advertisements in the People's Republic of China. The work clarifies the persistence of stereotypical distribution of social roles and the emergence of gender stereotypes on the basis of the theory of social construction of gender identity and the influences of cultural identity. The aim of this work is to find out whether Chinese women are stereotyped in commercials broadcast in the PRC and also to clarify the extent of this tendency. Another goal is to identify the categories of gender stereotypes that are most used and presented in Chinese advertising. With regard to the cultural values of China, another aim of the thesis is to record whether stereotypes based on traditional Confucian values, such as the preference of sons or the influence of parents on the choice of a partner, are presented in advertisements. The last goal of the thesis is to find out whether the tendency of presentation of gender stereotypes changes during the analyzed time period. The methodology of quantitative content analysis and comparison will be used to fulfill the objectives of the work. The results of the analysis and comparison will be presented in separate chapters through graphs and tables.
Chinese advertising, gender stereotypes, gender role, social role, cultural identity, mainland China
Rozsah průvodní práce
90 s. (156 836 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Magisterská práce se zabývá prezentací čínských žen v reklamě vysílané v Čínské lidové republice. Práce objasňuje přetrvávání stereotypního rozdělování společenských rolí a vznik genderových stereotypů na základech teorie sociální konstrukce genderové identity a vlivů kulturní identity. Cílem práce je zjistit, zda jsou čínské ženy v reklamních spotech vysílaných v ČLR stereotypizovány a také objasnit míru této tendence. Dalším cílem je určit kategorie genderových stereotypů, které jsou v čínské reklamě nejvíce využívány a prezentovány. S ohledem na kulturní hodnoty Číny je pak dalším cílem práce zaznamenat, zda jsou v reklamě prezentovány stereotypy založené na tradičních konfuciánských hodnotách, jako je upřednostňování synů nebo vliv rodičů na výběr partnera. Posledním cílem práce je zjistit, zda se míra tendence prezentace genderových stereotypů během časového úseku mění. K naplnění cílů práce bude využita metodika kvantitativní obsahové analýzy a komparace. Výsledky analýzy a komparace budou prezentovány v samostatných kapitolách prostřednictvím grafů a tabulek.
Anotace v angličtině
The master's thesis deals with the presentation of Chinese women in TV advertisements in the People's Republic of China. The work clarifies the persistence of stereotypical distribution of social roles and the emergence of gender stereotypes on the basis of the theory of social construction of gender identity and the influences of cultural identity. The aim of this work is to find out whether Chinese women are stereotyped in commercials broadcast in the PRC and also to clarify the extent of this tendency. Another goal is to identify the categories of gender stereotypes that are most used and presented in Chinese advertising. With regard to the cultural values of China, another aim of the thesis is to record whether stereotypes based on traditional Confucian values, such as the preference of sons or the influence of parents on the choice of a partner, are presented in advertisements. The last goal of the thesis is to find out whether the tendency of presentation of gender stereotypes changes during the analyzed time period. The methodology of quantitative content analysis and comparison will be used to fulfill the objectives of the work. The results of the analysis and comparison will be presented in separate chapters through graphs and tables.
Chinese advertising, gender stereotypes, gender role, social role, cultural identity, mainland China
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zkoumat v jakém měřítku dochází ke stereotypizaci zejména ženského pohlaví v čínské reklamě. Práce bude analyzovat sexismus a přisuzování genderové role v televizních reklamách, které mají obrovský dosah na čínskou veřejnost. Analyzovány budou reklamy vysílané před oslavami Čínského Nového roku během několika posledních let. Práce má za cíl také ohraničit a identifikovat zobrazovaný ideál čínské ženy.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zkoumat v jakém měřítku dochází ke stereotypizaci zejména ženského pohlaví v čínské reklamě. Práce bude analyzovat sexismus a přisuzování genderové role v televizních reklamách, které mají obrovský dosah na čínskou veřejnost. Analyzovány budou reklamy vysílané před oslavami Čínského Nového roku během několika posledních let. Práce má za cíl také ohraničit a identifikovat zobrazovaný ideál čínské ženy.
Seznam doporučené literatury
VALDROVÁ, Jana. Gender a společnost. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2006. ISBN 80-704-4808-3.
VALDROVÁ, Jana. Reprezentace ženství z perspektivy lingvistiky genderových a sexuálních identit. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2018. Gender sondy (Sociologické nakladatelství). ISBN 978-80-7419-261-6.
HAVELKOVÁ, Barbara, BASLAROVÁ, Iva a Dita JAHODOVÁ, ed. Jak na sexistickou reklamu: manuál pro posuzování sexistické reklamy. Praha: Otevřená společnost, 2013. ISBN 978-80-87110-26-3.
BARTÁKOVÁ, Eva, Lucie ČECHOVSKÁ, Diana GREGOROVÁ, Petra HAVLÍKOVÁ a Kristýna PEŠÁKOVÁ. Fighting sexism: 10 let aktivismu za nesexistickou reklamu. Brno: Nesehnutí, 2018. ISBN 978-80-87217-50-4.
VYSEKALOVÁ, Jitka. Psychologie reklamy. 4., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2012. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-4005-8
Seznam doporučené literatury
VALDROVÁ, Jana. Gender a společnost. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2006. ISBN 80-704-4808-3.
VALDROVÁ, Jana. Reprezentace ženství z perspektivy lingvistiky genderových a sexuálních identit. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2018. Gender sondy (Sociologické nakladatelství). ISBN 978-80-7419-261-6.
HAVELKOVÁ, Barbara, BASLAROVÁ, Iva a Dita JAHODOVÁ, ed. Jak na sexistickou reklamu: manuál pro posuzování sexistické reklamy. Praha: Otevřená společnost, 2013. ISBN 978-80-87110-26-3.
BARTÁKOVÁ, Eva, Lucie ČECHOVSKÁ, Diana GREGOROVÁ, Petra HAVLÍKOVÁ a Kristýna PEŠÁKOVÁ. Fighting sexism: 10 let aktivismu za nesexistickou reklamu. Brno: Nesehnutí, 2018. ISBN 978-80-87217-50-4.
VYSEKALOVÁ, Jitka. Psychologie reklamy. 4., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2012. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-4005-8
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomantka představila obsah a závěry své diplomové práce a odpověděla na otázky vedoucí práce a oponenta. Závěrem odpověděla na doplňující dotazy zkušební komise.