Tato bakalářská práce popisuje osobnost i chování dětí s PAS, jejich typické rysy a zvláštnosti. Je zvláště zaměřena na jejich komunikaci, vývoj řeči a logopedickou intervenci, včetně diagnostiky, péče, prvků a metod logopedické intervence a jejich využití. Tato část vznikla na základě studia odborné literatury a ověřených internetových zdrojů. V praktické části výzkum tyto prvky a metody detailně přibližuje, jak při pozorování průběhu výuky u jednotlivých žáků, tak při rozhovorech s pedagogickými pracovníky.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis describes the personality and behavior of children with autism, their typical features and peculiarities. It is especially focused on their communication, speech development and logopedic intervention, including diagnostics, care, elements and methods of logopedic intervention and their use. This part was created on the basis of a study of professional literature and verified Internet sources. In the practical part, the research describes these elements and methods in detail, both in observing the course of teaching for individual students and in interviews with teachers
Klíčová slova
Pervazivní vývojové poruchy, autismus, PAS, komunikace, vývoj řeči, diagnostika a poradenství PAS, vzdělávání dětí s autismem, metody logopedické intervence, pomůcky při intervenci, individuální vzdělávání, alternativní komunikace.
Klíčová slova v angličtině
Pervasive developmental disorders, autism, communication, speech development, diagnostics and counseling of autism, education of children with autism, methods of speech therapy intervention, aids in intervention, individual education, alternative communication.
Rozsah průvodní práce
54
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce popisuje osobnost i chování dětí s PAS, jejich typické rysy a zvláštnosti. Je zvláště zaměřena na jejich komunikaci, vývoj řeči a logopedickou intervenci, včetně diagnostiky, péče, prvků a metod logopedické intervence a jejich využití. Tato část vznikla na základě studia odborné literatury a ověřených internetových zdrojů. V praktické části výzkum tyto prvky a metody detailně přibližuje, jak při pozorování průběhu výuky u jednotlivých žáků, tak při rozhovorech s pedagogickými pracovníky.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis describes the personality and behavior of children with autism, their typical features and peculiarities. It is especially focused on their communication, speech development and logopedic intervention, including diagnostics, care, elements and methods of logopedic intervention and their use. This part was created on the basis of a study of professional literature and verified Internet sources. In the practical part, the research describes these elements and methods in detail, both in observing the course of teaching for individual students and in interviews with teachers
Klíčová slova
Pervazivní vývojové poruchy, autismus, PAS, komunikace, vývoj řeči, diagnostika a poradenství PAS, vzdělávání dětí s autismem, metody logopedické intervence, pomůcky při intervenci, individuální vzdělávání, alternativní komunikace.
Klíčová slova v angličtině
Pervasive developmental disorders, autism, communication, speech development, diagnostics and counseling of autism, education of children with autism, methods of speech therapy intervention, aids in intervention, individual education, alternative communication.
Zásady pro vypracování
1. Konzultace s vedoucím práce
2. Vypracování osnovy práce
3. Shromažďování a studium odborné literatury k tématu
4. Zpracování teoretické části
5. Zpracování praktické části - sběr dat pro praktickou část práce- rozhovory s odborníky, vlastní výzkum
6. Stanovení závěrů práce
Zásady pro vypracování
1. Konzultace s vedoucím práce
2. Vypracování osnovy práce
3. Shromažďování a studium odborné literatury k tématu
4. Zpracování teoretické části
5. Zpracování praktické části - sběr dat pro praktickou část práce- rozhovory s odborníky, vlastní výzkum
6. Stanovení závěrů práce
Seznam doporučené literatury
BONDY, A., FROST, L. Vizuální komunikační strategie v autismu. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2007
ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ, Z. Strukturované učení: vzdělávání dětí s autismem a jinými vývojovými poruchami. Vyd. 1. Praha : Portál, 2008.
GILLBERG, C., PEETERS, T. Autismus - zdravotní a výchovné aspekty. Vyd. 3. Praha : Portál, 2008
HRDLIČKA, M., KOMÁREK, V. Dětský autismus: přehled současných poznatků. Vyd. 1. Praha : Portál, 2004
JANOVCOVÁ, Z. Alternativní a augmentativní komunikace. Vyd. 1. Brno : Masarykova univerzita, 2003
JELÍNKOVÁ, M. Vzdělávání a výchova dětí s autismem. Praha : Univerzita Karlova, 2008
JELÍNKOVÁ, M., NETUŠIL, R. Autismus I. Problémy komunikace dětí s autismem. Vyd. 1. Praha : Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 1999
KEREKRÉTIOVÁ, A. Základy logopédie. Vyd. 1. Bratislava : Univerzita Komenského, 2009
KLENKOVÁ, J. Logopedie. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2006
KNAPCOVÁ, M. Výměnný obrázkový komunikační systém VOKS. Vyd. 2. Praha : Institut pedagogicko-psychologického poradenství
VALENTA, M., MULLER, O., MUSIL, J. V. Psychopedie: teoretické základy a metodika. Vyd. 1. Praha : Nakladatelství Parta, 2003
VITÁSKOVÁ, K., PEUTELSCHMIEDOVÁ, A. Logopedie. Vyd. 1. Olomouc : Univerzita Palackého, 2005
ŘÍHOVÁ, A. Poruchy autistického spektra: (pomoc pro rodiče dětí s PAS). Vyd. 1. Olomouc : Univerzita Palackého, 2011
STRAUSSOVÁ, R., KNOTKOVÁ, M. Průvodce rodičů dětí s poruchou autistického spektra: jak začít a proč. Vyd. 1. Praha : Portál, 2011
THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra. Vyd. 1. Praha : Portál, 2006
THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra: včasná diagnóza branou k účinné pomoci. Vyd. 2. Praha : APLA Praha, 2008
LECHTA, V a kol. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Vyd. 1. Praha : Portál, 2003
LECHTA, V. a kol. Terapie narušené komunikační schopnosti. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005
LECHTA, V. Logopedické repetitórium: teoretické východiská súčasnej logopédie, moderné prístupy k logopedickej starostlivosti o osoby s narušenou komunikačnou schopnosťou. Vyd. 1. Bratislava : Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1990
PEETERS, T. Autismus: od teorie k výchovně-vzdělávací intervenci. Vyd. 1. Praha : Scientia, 1998
Seznam doporučené literatury
BONDY, A., FROST, L. Vizuální komunikační strategie v autismu. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2007
ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ, Z. Strukturované učení: vzdělávání dětí s autismem a jinými vývojovými poruchami. Vyd. 1. Praha : Portál, 2008.
GILLBERG, C., PEETERS, T. Autismus - zdravotní a výchovné aspekty. Vyd. 3. Praha : Portál, 2008
HRDLIČKA, M., KOMÁREK, V. Dětský autismus: přehled současných poznatků. Vyd. 1. Praha : Portál, 2004
JANOVCOVÁ, Z. Alternativní a augmentativní komunikace. Vyd. 1. Brno : Masarykova univerzita, 2003
JELÍNKOVÁ, M. Vzdělávání a výchova dětí s autismem. Praha : Univerzita Karlova, 2008
JELÍNKOVÁ, M., NETUŠIL, R. Autismus I. Problémy komunikace dětí s autismem. Vyd. 1. Praha : Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 1999
KEREKRÉTIOVÁ, A. Základy logopédie. Vyd. 1. Bratislava : Univerzita Komenského, 2009
KLENKOVÁ, J. Logopedie. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2006
KNAPCOVÁ, M. Výměnný obrázkový komunikační systém VOKS. Vyd. 2. Praha : Institut pedagogicko-psychologického poradenství
VALENTA, M., MULLER, O., MUSIL, J. V. Psychopedie: teoretické základy a metodika. Vyd. 1. Praha : Nakladatelství Parta, 2003
VITÁSKOVÁ, K., PEUTELSCHMIEDOVÁ, A. Logopedie. Vyd. 1. Olomouc : Univerzita Palackého, 2005
ŘÍHOVÁ, A. Poruchy autistického spektra: (pomoc pro rodiče dětí s PAS). Vyd. 1. Olomouc : Univerzita Palackého, 2011
STRAUSSOVÁ, R., KNOTKOVÁ, M. Průvodce rodičů dětí s poruchou autistického spektra: jak začít a proč. Vyd. 1. Praha : Portál, 2011
THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra. Vyd. 1. Praha : Portál, 2006
THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra: včasná diagnóza branou k účinné pomoci. Vyd. 2. Praha : APLA Praha, 2008
LECHTA, V a kol. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Vyd. 1. Praha : Portál, 2003
LECHTA, V. a kol. Terapie narušené komunikační schopnosti. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005
LECHTA, V. Logopedické repetitórium: teoretické východiská súčasnej logopédie, moderné prístupy k logopedickej starostlivosti o osoby s narušenou komunikačnou schopnosťou. Vyd. 1. Bratislava : Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1990
PEETERS, T. Autismus: od teorie k výchovně-vzdělávací intervenci. Vyd. 1. Praha : Scientia, 1998