Tématem této bakalářské práce je analýza a interpretace narativní struktury filmu Koralína a svět za tajnými dveřmi (2009, Henry Selick) vzhledem k funkci ústředního motivu dvojnictví. Cílem práce je na základě narativní analýzy vycházející z teorie narace Davida Bordwella určit, jakým způsobem využívá film motiv dvojnictví a jakým způsobem ho ovlivňuje převládající mod narace. Neustále se proměňující vztah mezi Koralininým reálným světem a jeho alternativní verzí vytváří specifickou podobu ústředního motivu. Dvojnictví je složitý fenomén, který se objevuje jak v psychologické, tak i filozofické rovině. V rámci těchto dvou významotvorných rovin je vycházeno i z tezí utvářených teoretiky nezabývajícími se primárně uměleckou tvorbou. Dvojnictví se ale naopak stává poměrně častým motivem v umění. Vznikly filmy, ve kterých obdobně jako v Koralině vystupuje jako hrdinka mladá, dospívající dívka. Proto byla provedena komparaci s pojetím motivu dvojnictví ve filmech Alenka v říší divů a Faunův labyrint, které vykazují právě stejnou tématiku i ústřední motiv. Avšak na rozdílném uchopení motivu dvojnictví ve všech třech snímcích vynikne specifičnost Selickova pojetí.
Anotace v angličtině
The topic of this thesis is the analysis and interpretation of the narrative structure of Coraline (2009, Henry Selick) in relation to the function of the central motif of doubling. Based on a narrative analysis informed by David Bordwell's narrative theory, the thesis aims to determine how the film uses the motif of doubling and how it is influenced by the prevailing narrative mode. The constantly shifting relationship between Coraline's real world and its alternative version creates a specific form of the central motif. Doubling is a complex phenomenon that appears on both psychological and philosophical levels. Within these two meaning-making levels, it is also based on theses formed by theorists not primarily concerned with artistic creation. But doubling, on the other hand, is becoming a relatively common motif in art. Films have been made in which, similarly to Coraline, a young, adolescent girl acts as the heroine. Therefore, a comparison was made with the concept of the motif of doubling in the films Alice in Wonderland and Pan's Labyrinth, which show exactly the same theme and central motif. However, the specificity of Selick's concept stands out in the different treatment of the motif of twinning in all three films.
Klíčová slova
narace, vyprávění, dvojnictví, Koralina
Klíčová slova v angličtině
narration, storytelling, double, Coraline
Rozsah průvodní práce
56 s. (114 105 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem této bakalářské práce je analýza a interpretace narativní struktury filmu Koralína a svět za tajnými dveřmi (2009, Henry Selick) vzhledem k funkci ústředního motivu dvojnictví. Cílem práce je na základě narativní analýzy vycházející z teorie narace Davida Bordwella určit, jakým způsobem využívá film motiv dvojnictví a jakým způsobem ho ovlivňuje převládající mod narace. Neustále se proměňující vztah mezi Koralininým reálným světem a jeho alternativní verzí vytváří specifickou podobu ústředního motivu. Dvojnictví je složitý fenomén, který se objevuje jak v psychologické, tak i filozofické rovině. V rámci těchto dvou významotvorných rovin je vycházeno i z tezí utvářených teoretiky nezabývajícími se primárně uměleckou tvorbou. Dvojnictví se ale naopak stává poměrně častým motivem v umění. Vznikly filmy, ve kterých obdobně jako v Koralině vystupuje jako hrdinka mladá, dospívající dívka. Proto byla provedena komparaci s pojetím motivu dvojnictví ve filmech Alenka v říší divů a Faunův labyrint, které vykazují právě stejnou tématiku i ústřední motiv. Avšak na rozdílném uchopení motivu dvojnictví ve všech třech snímcích vynikne specifičnost Selickova pojetí.
Anotace v angličtině
The topic of this thesis is the analysis and interpretation of the narrative structure of Coraline (2009, Henry Selick) in relation to the function of the central motif of doubling. Based on a narrative analysis informed by David Bordwell's narrative theory, the thesis aims to determine how the film uses the motif of doubling and how it is influenced by the prevailing narrative mode. The constantly shifting relationship between Coraline's real world and its alternative version creates a specific form of the central motif. Doubling is a complex phenomenon that appears on both psychological and philosophical levels. Within these two meaning-making levels, it is also based on theses formed by theorists not primarily concerned with artistic creation. But doubling, on the other hand, is becoming a relatively common motif in art. Films have been made in which, similarly to Coraline, a young, adolescent girl acts as the heroine. Therefore, a comparison was made with the concept of the motif of doubling in the films Alice in Wonderland and Pan's Labyrinth, which show exactly the same theme and central motif. However, the specificity of Selick's concept stands out in the different treatment of the motif of twinning in all three films.
Klíčová slova
narace, vyprávění, dvojnictví, Koralina
Klíčová slova v angličtině
narration, storytelling, double, Coraline
Zásady pro vypracování
Tématem diplomové práce bude analýza a interpretace narativní struktury filmu Koralina a svět za tajemnými dveřmi (2009, Henry Selick), která obsahuje symbolické, opakující se prvky (klepáním druhé matky nehty o stůl, záběry na panenku, myšky/krysy). Narace pracuje s diváckým očekáváním, které zároveň narušuje. Neustále se proměňující vztah mezi Koralininým reálným světem a jeho alternativní verzí vytváří specifickou podobu motivu dvojnictví.
Cílem práce bude na základě narativní analýzy vycházející z teorie narace Davida Bordwella určit, jakým způsobem využívá film motiv dvojnictví a jakým způsobem ho ovlivňuje zvolený mód narace.
Zásady pro vypracování
Tématem diplomové práce bude analýza a interpretace narativní struktury filmu Koralina a svět za tajemnými dveřmi (2009, Henry Selick), která obsahuje symbolické, opakující se prvky (klepáním druhé matky nehty o stůl, záběry na panenku, myšky/krysy). Narace pracuje s diváckým očekáváním, které zároveň narušuje. Neustále se proměňující vztah mezi Koralininým reálným světem a jeho alternativní verzí vytváří specifickou podobu motivu dvojnictví.
Cílem práce bude na základě narativní analýzy vycházející z teorie narace Davida Bordwella určit, jakým způsobem využívá film motiv dvojnictví a jakým způsobem ho ovlivňuje zvolený mód narace.
Seznam doporučené literatury
BORDWELL, David. Narration in the fiction film. Madison (Wisc.): University of Wisconsin Press, 1985.
DOLEŽEL, Lubomír. Heterocosmica: Fikce a možné světy. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2003.
WAGNER, Hank, Christopher GOLDEN a Stephen BISSETTE. Prince of stories: the many worlds of Neil Gaiman. New York: St. Martin's Press, 2008.
CAMPBELL, Hayley. The Art of Neil Gaiman. Lewes: Ilex, 2014.
Seznam doporučené literatury
BORDWELL, David. Narration in the fiction film. Madison (Wisc.): University of Wisconsin Press, 1985.
DOLEŽEL, Lubomír. Heterocosmica: Fikce a možné světy. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2003.
WAGNER, Hank, Christopher GOLDEN a Stephen BISSETTE. Prince of stories: the many worlds of Neil Gaiman. New York: St. Martin's Press, 2008.
CAMPBELL, Hayley. The Art of Neil Gaiman. Lewes: Ilex, 2014.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomantka představila předmět a cíle práce, metodologii a hlavní závěry. V rozpravě velmi dobře reagovala na připomínky a otázky komise.
Práce byla zkontrolována systémem Theses a není to plagiát. Studentka odevzdala 1 výtisk DP.