Práce se zabývá problematikou třídění odpadu na základních školách v Olomouckém kraji. Zkoumá postoje žáků z několika hledisek. Kritéria zkoumání se vztahují k místu, velikosti školy, věku žáků, geografickému prostoru a dalším aspektům. Dále se zabývá ochotou žáků zajímat se o tuto problematiku.
Anotace v angličtině
This thesis is concerned with the issue of waste sorting in primary schools in the Olomouc Region and examines students' attitudes from several perspectives. The research criteria relate to the location and size of the school, the age of the students, the geographical area of the school and other aspects. This thesis also deals with students' willingness to be interested in this issue.
Klíčová slova
třídění odpadu, základní školy, prostorová analýza, environmentální výchova, Olomoucký kraj
Klíčová slova v angličtině
waste sorting, primary schools, spatial analysis, environmental education, Olomouc Region
Rozsah průvodní práce
38 s. (47 000 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá problematikou třídění odpadu na základních školách v Olomouckém kraji. Zkoumá postoje žáků z několika hledisek. Kritéria zkoumání se vztahují k místu, velikosti školy, věku žáků, geografickému prostoru a dalším aspektům. Dále se zabývá ochotou žáků zajímat se o tuto problematiku.
Anotace v angličtině
This thesis is concerned with the issue of waste sorting in primary schools in the Olomouc Region and examines students' attitudes from several perspectives. The research criteria relate to the location and size of the school, the age of the students, the geographical area of the school and other aspects. This thesis also deals with students' willingness to be interested in this issue.
Klíčová slova
třídění odpadu, základní školy, prostorová analýza, environmentální výchova, Olomoucký kraj
Klíčová slova v angličtině
waste sorting, primary schools, spatial analysis, environmental education, Olomouc Region
Zásady pro vypracování
Hlavním cílem bakalářské práce je zjistit úroveň kompetencí žáků ZŠ v oblasti odpadů a nakládání s nimi. Zjištěné znalosti, postoje i ochota jednat budou vyhodnocovány vzhledem k celkovému pojetí školního kurikula, proenvironmentálnímu přístupu učitelů, věku a pohlaví žáků, velikosti a lokalizace školy v geografickém prostoru. V rámci lokalizace školy bude zohledňována velikost obce, ve kterém se škola nachází, charakter geografického prostoru a v případě velkých měst i umístění školy ve vnitřní struktuře obce. Výzkum bude probíhat formou dotazníkového šetření.
.
Zásady pro vypracování
Hlavním cílem bakalářské práce je zjistit úroveň kompetencí žáků ZŠ v oblasti odpadů a nakládání s nimi. Zjištěné znalosti, postoje i ochota jednat budou vyhodnocovány vzhledem k celkovému pojetí školního kurikula, proenvironmentálnímu přístupu učitelů, věku a pohlaví žáků, velikosti a lokalizace školy v geografickém prostoru. V rámci lokalizace školy bude zohledňována velikost obce, ve kterém se škola nachází, charakter geografického prostoru a v případě velkých měst i umístění školy ve vnitřní struktuře obce. Výzkum bude probíhat formou dotazníkového šetření.
.
Seznam doporučené literatury
BARROS, Vicente. Globální změna klimatu. Praha: Mladá fronta, 2006. Kolumbus. ISBN 80-204-1356-1.
ACOT, Pascal. Historie a změny klimatu: od velkého třesku ke klimatickým katastrofám. Přeložil Věra HRUBANOVÁ. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0869-3.
METELKA, Ladislav a Radim TOLASZ. Klimatické změny: fakta bez mýtů. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Centrum pro otázky životního prostředí, c2009. ISBN 978-80-87076-13-2.
GORE, Al. Nepříjemná pravda: naše planeta v ohrožení - globální oteplování a co s ním můžeme udělat. Praha: Argo, 2007. ISBN 978-80-7203-868-8.
Pro školy - Arnika. Hlavní stránka - Arnika [online]. Copyright ? 2014 Arnika [cit. 18.02.2020]. Dostupné z: https://arnika.org/pro-skoly
Mezinárodní program Ekoškola. Ekoškola [online]. Dostupné z: https://ekoskola.cz/cz
Seznam doporučené literatury
BARROS, Vicente. Globální změna klimatu. Praha: Mladá fronta, 2006. Kolumbus. ISBN 80-204-1356-1.
ACOT, Pascal. Historie a změny klimatu: od velkého třesku ke klimatickým katastrofám. Přeložil Věra HRUBANOVÁ. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0869-3.
METELKA, Ladislav a Radim TOLASZ. Klimatické změny: fakta bez mýtů. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Centrum pro otázky životního prostředí, c2009. ISBN 978-80-87076-13-2.
GORE, Al. Nepříjemná pravda: naše planeta v ohrožení - globální oteplování a co s ním můžeme udělat. Praha: Argo, 2007. ISBN 978-80-7203-868-8.
Pro školy - Arnika. Hlavní stránka - Arnika [online]. Copyright ? 2014 Arnika [cit. 18.02.2020]. Dostupné z: https://arnika.org/pro-skoly
Mezinárodní program Ekoškola. Ekoškola [online]. Dostupné z: https://ekoskola.cz/cz
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka v úvodu své obhajoby seznámila komisi s důvody výběru tématu, s hlavními cíli své práce a blíže popsala dotazníkové šetření, které proběhlo mezi žáky základních škol. Dále se zaměřila na hlavní výsledky svého výzkumu. V reakci na posudky vedoucího a oponenta práce se studentka zaměřila na:
- dostatečnost nástrojů na podporu třídění odpadů na základních školách (strategie, legislativa atd. ), možnosti zlepšení - Dle studentky určitě nástroje nejsou nedostatečné, přesto prostor pro zlepšení se vždycky najde.(např. nějaké zájmové kroužky, týkající se ochrany prostředí, dle studentky ale určitě není nutné přidávat do výuky environmentální výuku).
- využití dat
V diskusi:
- dr. Šimáček - Z hlediska prostorového vyhodnocení jste srovnávala okr. Přerov a okr. Olomouc. Je v práci ještě nějaké další prostorové srovnání? - Studentka: Dále jsem srovnávala městský a venkovský prostor.