Tato bakalářská práce se zabývá vlivem Čínské lidové republiky na oblast vzdělávání v Africe, a to na příkladu dvou afrických zemí: Keni a Nigérie. Nejprve čtenáře seznamuje s moderní historií čínsko-afrických vztahů a následně představuje čínsko-africké vazby ve vzdělávací oblasti. Poté postupně uvádí obě vybrané země, představí pro širší souvislost historii vztahů s Čínou a posoudí čínský vliv na oblast vzdělávání. Nakonec je situace v obou zemích srovnána. Z dosažených výsledků vyplývá, že vývoj čínského vlivu na vzdělání v Keni i v Nigérii odpovídá obecnému vývoji čínsko-afrických vztahů a vazeb ve vzdělávání, přičemž v Keni jsou tyto vazby o něco výraznější než v Nigérii.
Anotace v angličtině
This thesis examines the influence of People's Republic of China on education in Africa, based on the example of two African countries: Kenya and Nigeria. Firstly, it introduces the reader to the modern history of Sino-African relations, and subsequently, Sino-African relations in education. Then, both countries are introduced in order and the history of their relations with China is presented, which is followed by a comparison of both cases. According to the analysis, the development of Chinese influence on education both in Kenya and in Nigeria follows a scheme of general development of Sino-African relations in education. It also shows that the influence is stronger in Kenya than in Nigeria.
China, Africa, Kenya, Nigeria, education, Sino-African relations, Confucius Institute, FOCAC
Rozsah průvodní práce
58 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá vlivem Čínské lidové republiky na oblast vzdělávání v Africe, a to na příkladu dvou afrických zemí: Keni a Nigérie. Nejprve čtenáře seznamuje s moderní historií čínsko-afrických vztahů a následně představuje čínsko-africké vazby ve vzdělávací oblasti. Poté postupně uvádí obě vybrané země, představí pro širší souvislost historii vztahů s Čínou a posoudí čínský vliv na oblast vzdělávání. Nakonec je situace v obou zemích srovnána. Z dosažených výsledků vyplývá, že vývoj čínského vlivu na vzdělání v Keni i v Nigérii odpovídá obecnému vývoji čínsko-afrických vztahů a vazeb ve vzdělávání, přičemž v Keni jsou tyto vazby o něco výraznější než v Nigérii.
Anotace v angličtině
This thesis examines the influence of People's Republic of China on education in Africa, based on the example of two African countries: Kenya and Nigeria. Firstly, it introduces the reader to the modern history of Sino-African relations, and subsequently, Sino-African relations in education. Then, both countries are introduced in order and the history of their relations with China is presented, which is followed by a comparison of both cases. According to the analysis, the development of Chinese influence on education both in Kenya and in Nigeria follows a scheme of general development of Sino-African relations in education. It also shows that the influence is stronger in Kenya than in Nigeria.
China, Africa, Kenya, Nigeria, education, Sino-African relations, Confucius Institute, FOCAC
Zásady pro vypracování
Cílem této bakalářské práce je zkoumat vliv Čínské lidové republiky na vzdělávání v Keni a Nigérii, jakožto dvou zástupců afrického kontinentu. Práce se pokusí posoudit dopady výuky čínštiny na školství v těchto zemích, zaměří se také na historii vztahů s Čínou, vliv Konfuciova institutu a dalších vzdělávacích institucí, a na závěr se pokusí situaci v obou zemích porovnat. V práci bude využita především rešerše a komparace, případně i jiné metody, bude-li to situace vyžadovat.
Zásady pro vypracování
Cílem této bakalářské práce je zkoumat vliv Čínské lidové republiky na vzdělávání v Keni a Nigérii, jakožto dvou zástupců afrického kontinentu. Práce se pokusí posoudit dopady výuky čínštiny na školství v těchto zemích, zaměří se také na historii vztahů s Čínou, vliv Konfuciova institutu a dalších vzdělávacích institucí, a na závěr se pokusí situaci v obou zemích porovnat. V práci bude využita především rešerše a komparace, případně i jiné metody, bude-li to situace vyžadovat.
Seznam doporučené literatury
EMMANUEL CHIDIEBERE, Edeh a Xu LI HUA. Growing influence of Chinese language in Nigeria can impact the socio-economic development. International Journal of Multidisciplinary Research and Development [online]. 2019, 6(12), 184-191 [cit. 2020-07-15]. DOI: 10.22271/ijmrd. ISSN 2349-4182. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/338446803_Growing_influence_of_Chinese_language_in_Nigeria_can_impact_the_socio-economic_development
FLORCRUZ, Michelle. Chinese Language In Nigeria Is Increasingly Popular As China-Africa Economic Relations Deepen. International Business Times [online]. 2015 [cit. 2020-07-15]. Dostupné z: https://www.ibtimes.com/chinese-language-nigeria-increasingly-popular-china-africa-economic-relations-deepen-1988347
KING, Kenneth. China will continue to back Confucius Institutes in Africa. China Daily [online]. 2018 [cit. 2020-07-15]. Dostupné z: https://www.chinadaily.com.cn/a/201808/24/WS5b835c0aa310add14f387e76.html?fbclid=IwAR2p92IN-wsvnxxjwPNdFzxqMrPGiJkKxK8UfUqFoQJHKC2MsLNE9tODaKI
KING, Kenneth. China’s Higher Education Engagement with Africa: A Different Partnership and Cooperation Model? International Development Policy [online]. 2014, 5 [cit. 2020-07-15]. DOI: https://doi.org/10.4000/poldev.1788. Dostupné z: http://journals.openedition.org/poldev/1788
LATIF DAHIR, Abdi. Kenya will start teaching Chinese to elementary school students from 2020. Quartz Africa [online]. 2019 [cit. 2020-07-15]. Dostupné z: https://qz.com/africa/1517681/kenya-to-teach-mandarin-chinese-in-primary-classrooms/
EMMANUEL CHIDIEBERE, Edeh a Xu LI HUA. Growing influence of Chinese language in Nigeria can impact the socio-economic development. International Journal of Multidisciplinary Research and Development [online]. 2019, 6(12), 184-191 [cit. 2020-07-15]. DOI: 10.22271/ijmrd. ISSN 2349-4182. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/338446803_Growing_influence_of_Chinese_language_in_Nigeria_can_impact_the_socio-economic_development
FLORCRUZ, Michelle. Chinese Language In Nigeria Is Increasingly Popular As China-Africa Economic Relations Deepen. International Business Times [online]. 2015 [cit. 2020-07-15]. Dostupné z: https://www.ibtimes.com/chinese-language-nigeria-increasingly-popular-china-africa-economic-relations-deepen-1988347
KING, Kenneth. China will continue to back Confucius Institutes in Africa. China Daily [online]. 2018 [cit. 2020-07-15]. Dostupné z: https://www.chinadaily.com.cn/a/201808/24/WS5b835c0aa310add14f387e76.html?fbclid=IwAR2p92IN-wsvnxxjwPNdFzxqMrPGiJkKxK8UfUqFoQJHKC2MsLNE9tODaKI
KING, Kenneth. China’s Higher Education Engagement with Africa: A Different Partnership and Cooperation Model? International Development Policy [online]. 2014, 5 [cit. 2020-07-15]. DOI: https://doi.org/10.4000/poldev.1788. Dostupné z: http://journals.openedition.org/poldev/1788
LATIF DAHIR, Abdi. Kenya will start teaching Chinese to elementary school students from 2020. Quartz Africa [online]. 2019 [cit. 2020-07-15]. Dostupné z: https://qz.com/africa/1517681/kenya-to-teach-mandarin-chinese-in-primary-classrooms/