Disertační práce Sdílení pedagogických znalostí mezi cvičnou učitelkou a studentkou učitelství v průběhu pedagogické praxe předkládá výsledky kvalitativně orientovaného výzkumného šetření zaměřeného na proces sdílení pedagogických znalostí mezi studentkami učitelství a jejich cvičnými učitelkami. Teoretická část výzkumu je věnována filosofickým a psychologickým východiskům výzkumu, konceptu znalosti a jejímu sdílení. Objasňuje vliv vnějších podmínek na sdílení, zabývá se studentem učitelství a jeho přípravě na profesi. V rámci výzkumu byl využit design mnohočetné případové studie a ke sběru dat sloužily hloubkové rozhovory inspirované "čistým jazykem", který měl za cíl minimalizovat obsahový vklad výzkumníka. Lze proto předpokládat, že pedagogické praktické znalosti, které byly sdíleny, jsou pro studentky skutečně aktuálními.
Empirická část výzkumu odhaluje témata, která byla společná všem účastníkům výzkumu, na nichž je ukázáno odlišné osvojování pedagogických praktických znalostí. Důvodem je fakt, že vstupovaly do praxe s odlišným vstupním subjektivním pojetím výuky, postaveném na rozdílné míře předchozích zkušeností. Dále je pozornost zaměřena na vnější vlivy, které usnadňují nebo brání sdílení. V neposlední řadě také přínos sdílení nejenom pro studentky učitelství, ale i pro cvičné učitelky. Disertační práce přináší i nástin žádoucích intervenčních zásahů ze strany cvičných učitelů, jimiž lze proces sdílení pedagogických praktických znalostí v rámci pregraduální přípravy podpořit.
Anotace v angličtině
The dissertation Sharing pedagogical knowledge between a training teacher and a student teacher during pedagogical practice presents the results of a qualitatively oriented research focused on the process of sharing pedagogical knowledge between student teachers and their training teachers. The theoretical part of the research is devoted to the philosophical and psychological basis of the research, the concept of knowledge and its sharing. It clarifies the influence of external conditions on sharing, deals with the student teacher and his preparation for the profession. The research used the design of a multiple case study with the usage of in-depth interviews inspired by "clean language", which aimed to minimize the researcher's influence. It can therefore be assumed that the pedagogical practical knowledge that has been shared is really up-to-date for the students.
The empirical part of the research reveals topics that were common to all participants in the research, which show a different acquisition of pedagogical practical knowledge. The reason is the fact that they entered the practice with a different initial subjective concept of teaching, based on different levels of previous experience. Furthermore, attention is focused on external influences that facilitate or stop sharing. Last but not least, the benefits of sharing are not only for student teachers but also for training teachers. The dissertation also brings an outline of desirable interventions for training teachers, which can support the process of sharing pedagogical practical knowledge in pre-graduated preparation for the profession.
knowledge sharing, collaborative mentoring, student teacher, training teacher
Rozsah průvodní práce
185
Jazyk
CZ
Anotace
Disertační práce Sdílení pedagogických znalostí mezi cvičnou učitelkou a studentkou učitelství v průběhu pedagogické praxe předkládá výsledky kvalitativně orientovaného výzkumného šetření zaměřeného na proces sdílení pedagogických znalostí mezi studentkami učitelství a jejich cvičnými učitelkami. Teoretická část výzkumu je věnována filosofickým a psychologickým východiskům výzkumu, konceptu znalosti a jejímu sdílení. Objasňuje vliv vnějších podmínek na sdílení, zabývá se studentem učitelství a jeho přípravě na profesi. V rámci výzkumu byl využit design mnohočetné případové studie a ke sběru dat sloužily hloubkové rozhovory inspirované "čistým jazykem", který měl za cíl minimalizovat obsahový vklad výzkumníka. Lze proto předpokládat, že pedagogické praktické znalosti, které byly sdíleny, jsou pro studentky skutečně aktuálními.
Empirická část výzkumu odhaluje témata, která byla společná všem účastníkům výzkumu, na nichž je ukázáno odlišné osvojování pedagogických praktických znalostí. Důvodem je fakt, že vstupovaly do praxe s odlišným vstupním subjektivním pojetím výuky, postaveném na rozdílné míře předchozích zkušeností. Dále je pozornost zaměřena na vnější vlivy, které usnadňují nebo brání sdílení. V neposlední řadě také přínos sdílení nejenom pro studentky učitelství, ale i pro cvičné učitelky. Disertační práce přináší i nástin žádoucích intervenčních zásahů ze strany cvičných učitelů, jimiž lze proces sdílení pedagogických praktických znalostí v rámci pregraduální přípravy podpořit.
Anotace v angličtině
The dissertation Sharing pedagogical knowledge between a training teacher and a student teacher during pedagogical practice presents the results of a qualitatively oriented research focused on the process of sharing pedagogical knowledge between student teachers and their training teachers. The theoretical part of the research is devoted to the philosophical and psychological basis of the research, the concept of knowledge and its sharing. It clarifies the influence of external conditions on sharing, deals with the student teacher and his preparation for the profession. The research used the design of a multiple case study with the usage of in-depth interviews inspired by "clean language", which aimed to minimize the researcher's influence. It can therefore be assumed that the pedagogical practical knowledge that has been shared is really up-to-date for the students.
The empirical part of the research reveals topics that were common to all participants in the research, which show a different acquisition of pedagogical practical knowledge. The reason is the fact that they entered the practice with a different initial subjective concept of teaching, based on different levels of previous experience. Furthermore, attention is focused on external influences that facilitate or stop sharing. Last but not least, the benefits of sharing are not only for student teachers but also for training teachers. The dissertation also brings an outline of desirable interventions for training teachers, which can support the process of sharing pedagogical practical knowledge in pre-graduated preparation for the profession.
knowledge sharing, collaborative mentoring, student teacher, training teacher
Zásady pro vypracování
Cílem disertační práce je analyzovat a popsat základní vztahy sdílení praktických znalostí mezi studenty učitelství a jejich cvičnými učiteli v průběhu pedagogické praxe.
Navrhovaný seznam kapitol:
1. Filosofická a psychologická východiska.
2. Vymezení pojmu znalost a její sdílení
2.1.1. Sdílení znalostí
2.1.2. Shrnutí současného stavu problematiky sdílení znalostí
2.2. Utváření pedagogických praktických znalostí
3. Profesní dráha učitele.
4. Vliv vnějších podmínek na sdílení pedagogických znalostí a učení se vyučování
5. Konceptuální rámec.
6. Metodologie.
6.1. Sběr a analýza dat.
6.2. Metody analýzy dat.
6.3. Reliabilita a validita.
6.4. Výsledky výzkumu.
6.4.1. Co přispívá a co brání sdílení pedagogických praktických znalostí
6.4.1.1. Proces socializace.
6.4.1.2. Vliv kultury školy na sdílení pedagogických praktických znalostí
6.4.2. Jaké pedagogické praktické znalosti byly sdíleny a jakým způsobem?.
6.4.2.1. Co přináší pozorování výuky.
6.5. Shrnutí výsledků a závěr.
7. Seznam literatury
Zásady pro vypracování
Cílem disertační práce je analyzovat a popsat základní vztahy sdílení praktických znalostí mezi studenty učitelství a jejich cvičnými učiteli v průběhu pedagogické praxe.
Navrhovaný seznam kapitol:
1. Filosofická a psychologická východiska.
2. Vymezení pojmu znalost a její sdílení
2.1.1. Sdílení znalostí
2.1.2. Shrnutí současného stavu problematiky sdílení znalostí
2.2. Utváření pedagogických praktických znalostí
3. Profesní dráha učitele.
4. Vliv vnějších podmínek na sdílení pedagogických znalostí a učení se vyučování
5. Konceptuální rámec.
6. Metodologie.
6.1. Sběr a analýza dat.
6.2. Metody analýzy dat.
6.3. Reliabilita a validita.
6.4. Výsledky výzkumu.
6.4.1. Co přispívá a co brání sdílení pedagogických praktických znalostí
6.4.1.1. Proces socializace.
6.4.1.2. Vliv kultury školy na sdílení pedagogických praktických znalostí
6.4.2. Jaké pedagogické praktické znalosti byly sdíleny a jakým způsobem?.
6.4.2.1. Co přináší pozorování výuky.
6.5. Shrnutí výsledků a závěr.
7. Seznam literatury
Seznam doporučené literatury
Baumard, P. (1999). Tacit Knowledge in Organizations dostupný z (http://ehis.ebscohost.com.ezproxy.muni.cz/eds/ebookviewer/ebook/bmxlYmtfXzMwOTc1Nl9fQU41?sid=605e97a3-f7bd-43d1-a585-ae7c9af8e7ff@sessionmgr110&vid=1&format=EB&lpid=lp_52&rid=0)
Descartes, R. (2003). Meditace o první filosofii. Námitky a autorovy odpovědi. Praha: OIKOYMENH.
Hinde, E. R. (2004). School Culture and Change: An examination of the effects of school culture on the process of change. Essays in Education, 11.
Janík T. (2005). Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno: Paido.
Jenkins M. J. (2014): Pre-service teachers? observations of experienced teachers. Physical Educator, 71(2): 303-319.
Korthagen, F. et al. (2011). Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido.
Lawley, J., & Tompkins, P. (2000). Methaphor in Mind: Transformation through Symbolic Modelling. The Developing Company Press.
Lorenzová, J.(2015) Skryté kurikulum, stále aktuální problém školy a pedagogiky. Available at: www: http://www.paidagogos.net/issues/2015/2/article.php?id=2. [Last accessed 17 June 2019].
Lortie, D. (1975). Schoolteacher: A sociological study. Chicago: University of Chicago Press.
Píšová, M. (2005). Klinický rok: procesy profesního rozvoje studentů učitelství a jejich podpora. Pardubice: Univerzita Pardubice.
Rimmele, R. (2002). Videograph. Multimedia-Player zur Kodierung von Videos. Kiel: IPN.
Slavík, J., Chrz V., Štech S., et, al. (2014). Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Univerzita Karlova v Praze
Švaříček, R., Šeďová, K. et al. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
Tosey P. C., Lawley J. & Meese R. (2014). Eliciting Methaphor through Clean Language: An innovation in qualitative research. British Journal of Management, 25(3), 629-646.
Velzen, C., Volman, M., Brekelmans, M., White, S. (2012). Guidedwork-based learning: Sharing practical teaching knowledge with student teachers. Teaching and Teacher Education, 28, 229?239.
Velzen, Corinne. (2013). Guiding learning teaching Towards a pedagogy of work-based teacher education. Dostupné z https://www.researchgate.net/publication/259655793_Guiding_learning_teaching_Towards_a_pedagogy_of_work-based_teacher_education
Walterová, E. (2001). Problém vnitřní konzistence připadové studie školy. In: Nové možnosti vzdělávání a pedagogicky výzkum, 27 June 2001, Ostrava, pp. 88?91.
Seznam doporučené literatury
Baumard, P. (1999). Tacit Knowledge in Organizations dostupný z (http://ehis.ebscohost.com.ezproxy.muni.cz/eds/ebookviewer/ebook/bmxlYmtfXzMwOTc1Nl9fQU41?sid=605e97a3-f7bd-43d1-a585-ae7c9af8e7ff@sessionmgr110&vid=1&format=EB&lpid=lp_52&rid=0)
Descartes, R. (2003). Meditace o první filosofii. Námitky a autorovy odpovědi. Praha: OIKOYMENH.
Hinde, E. R. (2004). School Culture and Change: An examination of the effects of school culture on the process of change. Essays in Education, 11.
Janík T. (2005). Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno: Paido.
Jenkins M. J. (2014): Pre-service teachers? observations of experienced teachers. Physical Educator, 71(2): 303-319.
Korthagen, F. et al. (2011). Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido.
Lawley, J., & Tompkins, P. (2000). Methaphor in Mind: Transformation through Symbolic Modelling. The Developing Company Press.
Lorenzová, J.(2015) Skryté kurikulum, stále aktuální problém školy a pedagogiky. Available at: www: http://www.paidagogos.net/issues/2015/2/article.php?id=2. [Last accessed 17 June 2019].
Lortie, D. (1975). Schoolteacher: A sociological study. Chicago: University of Chicago Press.
Píšová, M. (2005). Klinický rok: procesy profesního rozvoje studentů učitelství a jejich podpora. Pardubice: Univerzita Pardubice.
Rimmele, R. (2002). Videograph. Multimedia-Player zur Kodierung von Videos. Kiel: IPN.
Slavík, J., Chrz V., Štech S., et, al. (2014). Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Univerzita Karlova v Praze
Švaříček, R., Šeďová, K. et al. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
Tosey P. C., Lawley J. & Meese R. (2014). Eliciting Methaphor through Clean Language: An innovation in qualitative research. British Journal of Management, 25(3), 629-646.
Velzen, C., Volman, M., Brekelmans, M., White, S. (2012). Guidedwork-based learning: Sharing practical teaching knowledge with student teachers. Teaching and Teacher Education, 28, 229?239.
Velzen, Corinne. (2013). Guiding learning teaching Towards a pedagogy of work-based teacher education. Dostupné z https://www.researchgate.net/publication/259655793_Guiding_learning_teaching_Towards_a_pedagogy_of_work-based_teacher_education
Walterová, E. (2001). Problém vnitřní konzistence připadové studie školy. In: Nové možnosti vzdělávání a pedagogicky výzkum, 27 June 2001, Ostrava, pp. 88?91.