Bakalářská práce je zaměřena na textovou komparaci divadelních her, které mají společný motiv Everymana/Jedermanna. Základním prizmatem je sledování proměn ve vnímání smrti, které je typické pro díla s tímto motivem. První část práce se zabývá samotným proměnám vnímání a zobrazování smrti v klíčových historických údobích, k čemuž jsou využity především knihy historika Philippa Ari?se a následně příklady moderních dramatiků, kteří ve své tvorbě s motivem smrti výrazně pracují (Hoffmannsthal, Ionesco, Maeterlinck). Druhá, analytická část, se zaměřuje na samotnou komparativní textovou analýzu zaměřující se na časoprostor, postavy, či jazyk u děl s motivem Jedermanna (anglická anonymní středověká moralita, Hoffmansthal, Miterer, Schmalz). Základní zvolené metodologické rozhraní vytváří rovněž diskurzivní analýza zkoumající, jak se v těchto dílech ve vztahu ke smrti odráží dobové myšlení.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on on the textual comparison of theater plays that have a common motif of Everyman / Jedermann. The main goal is to observe the changes in the perception of death, which is typical for works with this motif. The first part of the thesis deals with the changes in the perception and depiction of death in historical periods, using mainly books by historian Philippe Ari?s and examples of modern playwrights who work with the motive of death (Hoffmannsthal, Ionesco, Maeterlinck). The second part is analytical and it focuses on the comparative textual analysis itself, focusing on space-time, characters, or language in works with a motif of Jedermann (English anonymous medieval morality, Hoffmansthal, Miterer, Schmalz). There is also used a discursive analysis examining how contemporary thinking is reflected in these works in relation to death.
Klíčová slova
Everyman, Jedermann, Kdokoli, vnímání smrti, středověká moralita
Klíčová slova v angličtině
Everyman, Jedermann, perception of death, medieval morality
Rozsah průvodní práce
53 s. (96 923 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na textovou komparaci divadelních her, které mají společný motiv Everymana/Jedermanna. Základním prizmatem je sledování proměn ve vnímání smrti, které je typické pro díla s tímto motivem. První část práce se zabývá samotným proměnám vnímání a zobrazování smrti v klíčových historických údobích, k čemuž jsou využity především knihy historika Philippa Ari?se a následně příklady moderních dramatiků, kteří ve své tvorbě s motivem smrti výrazně pracují (Hoffmannsthal, Ionesco, Maeterlinck). Druhá, analytická část, se zaměřuje na samotnou komparativní textovou analýzu zaměřující se na časoprostor, postavy, či jazyk u děl s motivem Jedermanna (anglická anonymní středověká moralita, Hoffmansthal, Miterer, Schmalz). Základní zvolené metodologické rozhraní vytváří rovněž diskurzivní analýza zkoumající, jak se v těchto dílech ve vztahu ke smrti odráží dobové myšlení.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on on the textual comparison of theater plays that have a common motif of Everyman / Jedermann. The main goal is to observe the changes in the perception of death, which is typical for works with this motif. The first part of the thesis deals with the changes in the perception and depiction of death in historical periods, using mainly books by historian Philippe Ari?s and examples of modern playwrights who work with the motive of death (Hoffmannsthal, Ionesco, Maeterlinck). The second part is analytical and it focuses on the comparative textual analysis itself, focusing on space-time, characters, or language in works with a motif of Jedermann (English anonymous medieval morality, Hoffmansthal, Miterer, Schmalz). There is also used a discursive analysis examining how contemporary thinking is reflected in these works in relation to death.
Klíčová slova
Everyman, Jedermann, Kdokoli, vnímání smrti, středověká moralita
Klíčová slova v angličtině
Everyman, Jedermann, perception of death, medieval morality
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce je zaměřena na textovou komparaci divadelních her, které mají společný motiv postavy Everymana/Jedermanna. Stěžejním prizmatem této komparace je nahlížení vstříc smrti, s nímž je everymanovská postava neodlučitelně spjata, stejně jako modifikace/transformace této postavy v dílech samotných či v jednotlivých historických (a tedy společensko-politicko-kulturních) údobích, v nichž se konstituovala. Základní kategorizace zkoumaných děl bude rozčleněna dvojím způsobem. Jednak na texty, kde se postava Everymana/Jedermanna explicitně vyskytuje (anglická anonymní středověká moralita, Hofmannsthal, Mitterer, Schmalz). Jednak na texty, v nichž se přímá konfrontace se smrtí výrazně tematizuje (Hofmannsthal, Ionesco, Maeterlinck). Základní zvolené metodologické rozhraní vytvoří kromě komparativní textové analýzy rovněž diskurzivní analýza zkoumající, jak se v těchto dílech ve vztahu ke smrti odráží dobové myšlení per se.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce je zaměřena na textovou komparaci divadelních her, které mají společný motiv postavy Everymana/Jedermanna. Stěžejním prizmatem této komparace je nahlížení vstříc smrti, s nímž je everymanovská postava neodlučitelně spjata, stejně jako modifikace/transformace této postavy v dílech samotných či v jednotlivých historických (a tedy společensko-politicko-kulturních) údobích, v nichž se konstituovala. Základní kategorizace zkoumaných děl bude rozčleněna dvojím způsobem. Jednak na texty, kde se postava Everymana/Jedermanna explicitně vyskytuje (anglická anonymní středověká moralita, Hofmannsthal, Mitterer, Schmalz). Jednak na texty, v nichž se přímá konfrontace se smrtí výrazně tematizuje (Hofmannsthal, Ionesco, Maeterlinck). Základní zvolené metodologické rozhraní vytvoří kromě komparativní textové analýzy rovněž diskurzivní analýza zkoumající, jak se v těchto dílech ve vztahu ke smrti odráží dobové myšlení per se.
Seznam doporučené literatury
ARIÉS, Philippe. Dějiny smrti. Díl 1, Doba ležících. Argo, 2000.
ARIÉS, Philippe. Dějiny smrti. Díl 2, Zdivočelá smrt. Argo, 2000.
DAVIES, Douglas James. Stručné dějiny smrti. Volvox Globator, 2007.
KERRIGAN, Michael. Historie smrti. Deus, 2008.
ŘÍHÁČEK, Tomáš, Ivo ČERMÁK a Roman HYTYCH. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita, 2013.
SCHNEIDEROVÁ, Soňa. Analýza diskurzu a mediální text. Karolinum, 2016.
Seznam doporučené literatury
ARIÉS, Philippe. Dějiny smrti. Díl 1, Doba ležících. Argo, 2000.
ARIÉS, Philippe. Dějiny smrti. Díl 2, Zdivočelá smrt. Argo, 2000.
DAVIES, Douglas James. Stručné dějiny smrti. Volvox Globator, 2007.
KERRIGAN, Michael. Historie smrti. Deus, 2008.
ŘÍHÁČEK, Tomáš, Ivo ČERMÁK a Roman HYTYCH. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita, 2013.
SCHNEIDEROVÁ, Soňa. Analýza diskurzu a mediální text. Karolinum, 2016.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomantka představila stručně téma a cíl práce, její slovní obhajoba prokázala vysokou kultivovanost a odbornou úroveň ve formulování argumentů
Práce byla zkontrolována systémem These. Obhájená práce není plagiát.
Studentka odevzdala 1 výtisk DP.