Informace o kvalifikační práci Komplexní analýza role moderní populární hudby v učebnicích hudební výchovy využívaných na přelomu 80. a 90. let 20. století
Bakalářská práce se zabývá analýzou učebnic hudební výchovy na druhém stupni základní školy v kontextu transformace kultury kolem roku 1989. Zaměřuje se na analýzu repertoáru hudebních kategorií především na moderní populární hudbu. Předmětem je třináct učebnic ročníků druhého stupně, které jsou analyzovány z hlediska hudebních kategorií artificiální a nonartificiální hudby. Obsahuje analýzu jednotlivých učebnic a také komparační kapitolu, ve které jsou procentuálně srovnávány hudební kategorie, autoři, edice, ročníky, učebnice před a po roce 1989. Dále je zhodnocen nejčastější repertoár, skladatelé a cizojazyčné písně. V závěru obsahuje dotazníkové šetření, které je srovnáním reality výuky a výsledků analýzy učebnic.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the analysis of textbooks of music education at the second stage of primary school in the context of the transformation of the culture around 1989. It focuses on the analysis of the repertoire of music categories, especially modern music. The subject is thirteen textbooks of second-grade years, which are analyzed in terms of musical categories of artificial and non-artificial music. It contains an analysis of individual textbooks as well as a comparative chapter in which the percentage of music categories, authors, editions, volumes, textbooks before and after 1989. is compared. The most common repertoire, composers, and foreign language songs are evaluated. Finally, it contains a questionnaire survey, which is a comparison of the reality of teaching and the results of the analysis of textbooks.
Klíčová slova
Hudební výchova, moderní populární hudba, analýza učebnic, rok 1989, hudební pedagogika
Klíčová slova v angličtině
Music education, modern popular music, textbook analysis, the year 1989, music pedagogy
Rozsah průvodní práce
92
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá analýzou učebnic hudební výchovy na druhém stupni základní školy v kontextu transformace kultury kolem roku 1989. Zaměřuje se na analýzu repertoáru hudebních kategorií především na moderní populární hudbu. Předmětem je třináct učebnic ročníků druhého stupně, které jsou analyzovány z hlediska hudebních kategorií artificiální a nonartificiální hudby. Obsahuje analýzu jednotlivých učebnic a také komparační kapitolu, ve které jsou procentuálně srovnávány hudební kategorie, autoři, edice, ročníky, učebnice před a po roce 1989. Dále je zhodnocen nejčastější repertoár, skladatelé a cizojazyčné písně. V závěru obsahuje dotazníkové šetření, které je srovnáním reality výuky a výsledků analýzy učebnic.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the analysis of textbooks of music education at the second stage of primary school in the context of the transformation of the culture around 1989. It focuses on the analysis of the repertoire of music categories, especially modern music. The subject is thirteen textbooks of second-grade years, which are analyzed in terms of musical categories of artificial and non-artificial music. It contains an analysis of individual textbooks as well as a comparative chapter in which the percentage of music categories, authors, editions, volumes, textbooks before and after 1989. is compared. The most common repertoire, composers, and foreign language songs are evaluated. Finally, it contains a questionnaire survey, which is a comparison of the reality of teaching and the results of the analysis of textbooks.
Klíčová slova
Hudební výchova, moderní populární hudba, analýza učebnic, rok 1989, hudební pedagogika
Klíčová slova v angličtině
Music education, modern popular music, textbook analysis, the year 1989, music pedagogy
Zásady pro vypracování
Práce bude zkoumat proměny teorie a praxe hudebního vzdělávání mládeže ("teenagerů") ve vztahu k populární hudbě pod vlivem transformace kultury rámcově v letech 1987-1997. Práce bude postavena na studiu dobové teoretické literatury (Poledňák aj.), dále kritickém studiu pramenů (osnovy, studijní plány, učebnice, zpěvníky). Využívána bude historicko-srovnávací metoda (období před rokem 1989 x porevoluční éra), hudební analýza (rozbor repertoáru) i orální historie. K základním výzkumným otázkám patří zejména fakt, do jaké míry poznamenal nástup angloamerické populární hudby (současně ústup od národně orientovaného pojetí populární hudby) po roce 1989 proces vzdělávání mládeže, dále do jaké míry institucionální hudební vzdělávání v kontextu dané doby naplňovalo deklarované cíle formování hudebního vkusu mládeže.
Zásady pro vypracování
Práce bude zkoumat proměny teorie a praxe hudebního vzdělávání mládeže ("teenagerů") ve vztahu k populární hudbě pod vlivem transformace kultury rámcově v letech 1987-1997. Práce bude postavena na studiu dobové teoretické literatury (Poledňák aj.), dále kritickém studiu pramenů (osnovy, studijní plány, učebnice, zpěvníky). Využívána bude historicko-srovnávací metoda (období před rokem 1989 x porevoluční éra), hudební analýza (rozbor repertoáru) i orální historie. K základním výzkumným otázkám patří zejména fakt, do jaké míry poznamenal nástup angloamerické populární hudby (současně ústup od národně orientovaného pojetí populární hudby) po roce 1989 proces vzdělávání mládeže, dále do jaké míry institucionální hudební vzdělávání v kontextu dané doby naplňovalo deklarované cíle formování hudebního vkusu mládeže.
Seznam doporučené literatury
DORŮŽKA, Lubomír. Český jazz mezi tanky a klíči: 1968-1989. Praha: Torst, 2002, 499 s. ISBN 8072151673. DORŮŽKA, Lubomír. Populárna hudba - priemysel, obchod, umenie. Přeložil Jana ŠIMULČÍKOVÁ. Bratislava: OPUS, 1978, 258 s. ISBN (Váz.). KOTEK, Josef. O české populární hudbě a jejích posluchačích: od historie k současnosti. Praha: Panton, 1990, 515 s. ISBN 80-7039-037-9. LUSKA, Jiří. K vývoji vztahů české hudební pedagogiky k nonartificiální hudbě, (in) Hudební výchova a věda, Musica III, Univerzita Palackého v Olomouci, SPN 1990. MATZNER, Antonín, Ivan POLEDŇÁK a Igor WASSERBERGER. Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby. [Díl 1]. Část věcná. 2. dopl. vyd. Praha: Supraphon, 1983, 415 s POLEDŇÁK, Ivan a Jan BUDÍK. Hudba-škola-zítřek: projekt modernizace pojetí a osnov hudební výchovy na ZDŠ. Praha: Supraphon, 1969, 151 s. ISBN (Brož.). POLEDŇÁK, Ivan. Hudebně pedagogické invence: výbor ze studií a statí k hudební pedagogice a výchově. Praha: Univerzita Karlova, 2005, 158 s. ISBN 8072902296. POLEDŇÁK, Ivan. Smysl a možnosti populární hudby ve školské hudební výchově (in) Populární hudba a škola. Sborník příspěvků z konference v Praze 10.-12. května 1999. Editor Ivan Poledňák. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2000.
Seznam doporučené literatury
DORŮŽKA, Lubomír. Český jazz mezi tanky a klíči: 1968-1989. Praha: Torst, 2002, 499 s. ISBN 8072151673. DORŮŽKA, Lubomír. Populárna hudba - priemysel, obchod, umenie. Přeložil Jana ŠIMULČÍKOVÁ. Bratislava: OPUS, 1978, 258 s. ISBN (Váz.). KOTEK, Josef. O české populární hudbě a jejích posluchačích: od historie k současnosti. Praha: Panton, 1990, 515 s. ISBN 80-7039-037-9. LUSKA, Jiří. K vývoji vztahů české hudební pedagogiky k nonartificiální hudbě, (in) Hudební výchova a věda, Musica III, Univerzita Palackého v Olomouci, SPN 1990. MATZNER, Antonín, Ivan POLEDŇÁK a Igor WASSERBERGER. Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby. [Díl 1]. Část věcná. 2. dopl. vyd. Praha: Supraphon, 1983, 415 s POLEDŇÁK, Ivan a Jan BUDÍK. Hudba-škola-zítřek: projekt modernizace pojetí a osnov hudební výchovy na ZDŠ. Praha: Supraphon, 1969, 151 s. ISBN (Brož.). POLEDŇÁK, Ivan. Hudebně pedagogické invence: výbor ze studií a statí k hudební pedagogice a výchově. Praha: Univerzita Karlova, 2005, 158 s. ISBN 8072902296. POLEDŇÁK, Ivan. Smysl a možnosti populární hudby ve školské hudební výchově (in) Populární hudba a škola. Sborník příspěvků z konference v Praze 10.-12. května 1999. Editor Ivan Poledňák. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2000.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM - 2 dokumenty
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka osobně představila téma, metody a cíle své kvalifikační práce.
Vedoucí a oponent přečetli své posudky, studentka na vznesené dotazy reagovala a zodpověděla je za použití nových, dále upřesňujících údajů.
Práce byla zkontrolována systémem Theses.cz a není plagiátem.