Bakalářská práce se primárně zaměřuje na proces uvádění začínajících učitelů na základních uměleckých školách. V teoretické části, práce vymezuje legislativní rámec základních uměleckých škol, popisuje jejich charakteristiku a fungování, včetně specifik, cílů a klíčových kompetencí. Dále se práce zabývá procesem orientace a adaptace začínajících učitelů, přičemž definuje jednotlivé fáze průběhu adaptačního období včetně jeho následného vyhodnocení. Přibližuje pojmy začínající učitel, uvádějící učitel a vedení školy, určuje zásadní vzájemnou provázanost těchto tří stěžejních subjektů v souvislosti s adaptačním obdobím začínajícího učitele a navrhuje jejich kompetenční profily. Zároveň hledá alternativy v podpoře profesního rozvoje začínajícího učitele.
Empirická část je zaměřena na kvantitativní výzkum v souvislosti se zachycením názorů a postojů ředitelů základních uměleckých škol k procesu uvádění začínajících učitelů do pedagogické praxe, včetně procesu jejich orientace a adaptace v prostředí školy. Pomocí analýzy dotazníkového šetření je vyhodnocen přístup ředitelů k problematice uvádění začínajících učitelů z různých úhlů pohledů, především však na základě vlastní praktické zkušenosti.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis primarily focuses on the process of introducing beginning teachers to basic art schools. In the theoretical part, the work defines the legislative framework of basic art schools, describes their characteristics and functioning, including specifics, goals and key competencies. It also deals with the process of orientation and adaptation of beginning teachers, defining the various phases of the adaptation period, including its subsequent evaluation. It introduces the concepts of beginning teacher, introducing teacher and school management, determines the fundamental interconnectedness of these three key subjects in connection with the adaptation period of the beginning teacher and proposes their competence profiles. At the same time, he is looking for alternatives to support the professional development of the beginning teacher.
The practical part is focused on a quantitative survey of the views and attitudes of principals of basic art schools to the process of introducing beginning teachers to pedagogical practice, including the process of their orientation and adaptation in the school environment. With the help of the analysis of the questionnaire survey, the approach of the principals to the issue of introducing beginning teachers from various points of view is evaluated, but mainly on the basis of their own practical experience.
Klíčová slova
uvádějící učitel, začínající učitel, vedení školy, základní umělecké vzdělávání, adaptace, profesní rozvoj, proces
Klíčová slova v angličtině
coaching teacher, beginning teacher, school management, basic art education, adaptation, professional development, process
Rozsah průvodní práce
95
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se primárně zaměřuje na proces uvádění začínajících učitelů na základních uměleckých školách. V teoretické části, práce vymezuje legislativní rámec základních uměleckých škol, popisuje jejich charakteristiku a fungování, včetně specifik, cílů a klíčových kompetencí. Dále se práce zabývá procesem orientace a adaptace začínajících učitelů, přičemž definuje jednotlivé fáze průběhu adaptačního období včetně jeho následného vyhodnocení. Přibližuje pojmy začínající učitel, uvádějící učitel a vedení školy, určuje zásadní vzájemnou provázanost těchto tří stěžejních subjektů v souvislosti s adaptačním obdobím začínajícího učitele a navrhuje jejich kompetenční profily. Zároveň hledá alternativy v podpoře profesního rozvoje začínajícího učitele.
Empirická část je zaměřena na kvantitativní výzkum v souvislosti se zachycením názorů a postojů ředitelů základních uměleckých škol k procesu uvádění začínajících učitelů do pedagogické praxe, včetně procesu jejich orientace a adaptace v prostředí školy. Pomocí analýzy dotazníkového šetření je vyhodnocen přístup ředitelů k problematice uvádění začínajících učitelů z různých úhlů pohledů, především však na základě vlastní praktické zkušenosti.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis primarily focuses on the process of introducing beginning teachers to basic art schools. In the theoretical part, the work defines the legislative framework of basic art schools, describes their characteristics and functioning, including specifics, goals and key competencies. It also deals with the process of orientation and adaptation of beginning teachers, defining the various phases of the adaptation period, including its subsequent evaluation. It introduces the concepts of beginning teacher, introducing teacher and school management, determines the fundamental interconnectedness of these three key subjects in connection with the adaptation period of the beginning teacher and proposes their competence profiles. At the same time, he is looking for alternatives to support the professional development of the beginning teacher.
The practical part is focused on a quantitative survey of the views and attitudes of principals of basic art schools to the process of introducing beginning teachers to pedagogical practice, including the process of their orientation and adaptation in the school environment. With the help of the analysis of the questionnaire survey, the approach of the principals to the issue of introducing beginning teachers from various points of view is evaluated, but mainly on the basis of their own practical experience.
Klíčová slova
uvádějící učitel, začínající učitel, vedení školy, základní umělecké vzdělávání, adaptace, profesní rozvoj, proces
Klíčová slova v angličtině
coaching teacher, beginning teacher, school management, basic art education, adaptation, professional development, process
Zásady pro vypracování
A. Cíl práce: Představení kompetenčních profilů začínajících a uvádějících učitelů včetně vedení školy, dle Modelu systému podpory začínajících učitelů, v návaznosti na popis procesu adaptace a orientace se zaměřením na uvádění začínajících učitelů do praxe, společně s návrhy způsobů a forem jejich podpory.
Teoretická část:
Základní umělecké vzdělávání
Adaptace začínajících učitelů
Adaptační období a jeho průběh
Hodnocení stanovených cílů začínajícího učitele v adaptačním období
Nástroje řízení adaptačního procesu
Začínající učitel - kompetenční profil
Uvádějící učitel - kompetenční profil
Vedení školy - kompetenční profil
Podpora profesního rozvoje začínajícího učitele
Empirická část:
Dotazník ředitelům základních uměleckých škol (Celá ČR)
Považujete poskytnutí podpory začínajícímu učiteli ve formě přidělení uvádějícího učitele pro školu za důležité a přínosné?
Jaké podle Vás mohou v základní umělecké škole nejčastěji nastat objektivní překážky či omezení na úkor efektivní realizace procesu uvádění začínajícího učitele?
Přikláníte se k názoru, že má proces orientace a adaptace nového pracovníka v prostředí školy na jeho následující pracovní výkony vliv?
B. Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění): Bakalářská práce se primárně zaměřuje na proces uvádění začínajících učitelů na základních uměleckých školách. V teoretické části, práce vymezuje legislativní rámec základních uměleckých škol, popisuje jejich charakteristiku a fungování, včetně specifik, cílů a klíčových kompetencí. Dále se práce zabývá procesem orientace a adaptace začínajících učitelů, přičemž definuje jednotlivé fáze průběhu adaptačního období včetně jeho následného vyhodnocení. Přibližuje pojmy začínající učitel, uvádějící učitel a vedení školy, určuje zásadní vzájemnou provázanost těchto tří stěžejních subjektů v souvislosti s adaptačním obdobím začínajícího učitele a navrhuje jejich kompetenční profily. Zároveň hledá alternativy v podpoře profesního rozvoje začínajícího učitele. Praktická část je zaměřena na kvantitativní průzkum názorů a postojů ředitelů základních uměleckých škol k procesu uvádění začínajících učitelů do pedagogické praxe, včetně procesu jejich orientace a adaptace v prostředí školy. Pomocí analýzy dotazníkového šetření je vyhodnocen přístup ředitelů k problematice uvádění začínajících učitelů z různých úhlů pohledů, především však na základě vlastní praktické zkušenosti.
C. Výzkumná otázka: - Jaký přístup volí ředitelé základních uměleckých škol k procesu uvádění začínajících učitelů do pedagogické praxe?
D. Návrh postupu řešení (metoda): Výzkum, bude prováděn formou dotazníkového šetření. Získávání dat za pomoci kvantitativně zaměřeného výzkumu ve formě dotazníku je výhodné z hlediska menší časové náročnosti, v souvislosti s větším počtem dotazovaných respondentů. Za pomocí polootevřených a otevřených otázek umožňuje zjistit názory a postoje na danou problematiku a to je také jeho klíčovým posláním.
Zásady pro vypracování
A. Cíl práce: Představení kompetenčních profilů začínajících a uvádějících učitelů včetně vedení školy, dle Modelu systému podpory začínajících učitelů, v návaznosti na popis procesu adaptace a orientace se zaměřením na uvádění začínajících učitelů do praxe, společně s návrhy způsobů a forem jejich podpory.
Teoretická část:
Základní umělecké vzdělávání
Adaptace začínajících učitelů
Adaptační období a jeho průběh
Hodnocení stanovených cílů začínajícího učitele v adaptačním období
Nástroje řízení adaptačního procesu
Začínající učitel - kompetenční profil
Uvádějící učitel - kompetenční profil
Vedení školy - kompetenční profil
Podpora profesního rozvoje začínajícího učitele
Empirická část:
Dotazník ředitelům základních uměleckých škol (Celá ČR)
Považujete poskytnutí podpory začínajícímu učiteli ve formě přidělení uvádějícího učitele pro školu za důležité a přínosné?
Jaké podle Vás mohou v základní umělecké škole nejčastěji nastat objektivní překážky či omezení na úkor efektivní realizace procesu uvádění začínajícího učitele?
Přikláníte se k názoru, že má proces orientace a adaptace nového pracovníka v prostředí školy na jeho následující pracovní výkony vliv?
B. Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění): Bakalářská práce se primárně zaměřuje na proces uvádění začínajících učitelů na základních uměleckých školách. V teoretické části, práce vymezuje legislativní rámec základních uměleckých škol, popisuje jejich charakteristiku a fungování, včetně specifik, cílů a klíčových kompetencí. Dále se práce zabývá procesem orientace a adaptace začínajících učitelů, přičemž definuje jednotlivé fáze průběhu adaptačního období včetně jeho následného vyhodnocení. Přibližuje pojmy začínající učitel, uvádějící učitel a vedení školy, určuje zásadní vzájemnou provázanost těchto tří stěžejních subjektů v souvislosti s adaptačním obdobím začínajícího učitele a navrhuje jejich kompetenční profily. Zároveň hledá alternativy v podpoře profesního rozvoje začínajícího učitele. Praktická část je zaměřena na kvantitativní průzkum názorů a postojů ředitelů základních uměleckých škol k procesu uvádění začínajících učitelů do pedagogické praxe, včetně procesu jejich orientace a adaptace v prostředí školy. Pomocí analýzy dotazníkového šetření je vyhodnocen přístup ředitelů k problematice uvádění začínajících učitelů z různých úhlů pohledů, především však na základě vlastní praktické zkušenosti.
C. Výzkumná otázka: - Jaký přístup volí ředitelé základních uměleckých škol k procesu uvádění začínajících učitelů do pedagogické praxe?
D. Návrh postupu řešení (metoda): Výzkum, bude prováděn formou dotazníkového šetření. Získávání dat za pomoci kvantitativně zaměřeného výzkumu ve formě dotazníku je výhodné z hlediska menší časové náročnosti, v souvislosti s větším počtem dotazovaných respondentů. Za pomocí polootevřených a otevřených otázek umožňuje zjistit názory a postoje na danou problematiku a to je také jeho klíčovým posláním.
Seznam doporučené literatury
Adamec, M., Brodská, M., Hrkalová, J., Kmentová, J., Kopáčová, J., Kostelecká, G., et al. (2020). Model systému podpory začínajících učitelů. Praha: Národní pedagogický institut České republiky.
Armstrong, M., & Taylor, S. (2015). Řízení lidských zdrojů: moderní pojetí a postupy : 13. vydání. Praha: Grada Publishing.
ČR. (2004). Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). Zákon pro lidi. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-561
Fryč, J., Matušková, Z., Katzová, P., Kovář, K., Beran, J., Valachová, I., et al. (2020). Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
Koubek, J. (1995). Řízení lidských zdrojů: základy moderní personalistiky. Praha: Management Press.
Podlahová, L. (2004). První kroky učitele. Praha: Triton.
Průcha, J. (Ed.). (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.
Adamec, M., Brodská, M., Hrkalová, J., Kmentová, J., Kopáčová, J., Kostelecká, G., et al. (2020). Model systému podpory začínajících učitelů. Praha: Národní pedagogický institut České republiky.
Armstrong, M., & Taylor, S. (2015). Řízení lidských zdrojů: moderní pojetí a postupy : 13. vydání. Praha: Grada Publishing.
ČR. (2004). Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). Zákon pro lidi. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-561
Fryč, J., Matušková, Z., Katzová, P., Kovář, K., Beran, J., Valachová, I., et al. (2020). Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
Koubek, J. (1995). Řízení lidských zdrojů: základy moderní personalistiky. Praha: Management Press.
Podlahová, L. (2004). První kroky učitele. Praha: Triton.
Průcha, J. (Ed.). (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.