Diplomová práce se zaobírá deskripcí vizuální pozornosti řidičů osobních vozidel v prostředí městské dopravy. Naším cílem bylo zmapovat rozdíly v oblastech vizuálního zájmu řidičů z povolání a řidičů soukromých vozidel bez profesní řidičské zkušenosti. Praktická část práce představuje výsledky terénní studie uskutečněné v realitě dopravy města Olomouc. Výzkumného šetření se účastnilo celkem deset řidičů. Data o očních fixací jednotlivých objektů v okolí silničních komunikací byla získávána metodou eye-trackingu. Zajímali jsme se o celkové rozložení očních fixací v průběhu řízení vozidla, popsali jsme nalezené odlišnosti v množství periferních pohledů mezi sledovanými skupinami účastníků. Dále jsme se věnovali představení nalezených rozdílů ve fixací vybraných objektů souvisejících s bezpečnou jízdou - zpětných zrcátek, vozidel ve výhledu, okolí přechodů pro chodce, dopravních značek a interiéru vozidla. Analýzu dat jsme doplnili obrazovými ukázkami a nalezená zjištění jsme porovnali se závěry jiných výzkumů. Výsledky mohou posloužit jako základ pro navazující studie v oblasti zkoumání řidičského vizuálního zájmu a způsobů zpracování informací v zorném poli řidiče.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the description of visual attention of car drivers in the urban transport environment. We aimed to map the differences in the areas of the visual interest of professional drivers and drivers of private vehicles without professional driving experience. The practical part of the work presents the results of a field study carried out in the reality of transport in the city of Olomouc. A total of the drivers participated in the research survey. Data on eye fixations of individual objects in the vicinity of roads were obtained by eye-tracking. We were interested in the overall distribution of eye fixations during driving, we described the differences found in the number of peripheral views between the groups of participants. We also presented the differences found in the fixation of selected objects related to safe driving - rear-view mirrors, vehicles in view, pedestrian crossings, traffic signs and the interior of the vehicle. We supplemented the data analysis with pictorial examples and compared the findings with other research findings. The results can serve as a basis for follow- up studies in the field of examining the driver´s visual interest and ways of processing information in the driver´s field of vision.
Klíčová slova
řidičská vizuální pozornost, naturalistická studie řízení, eye-tracking
Klíčová slova v angličtině
visual attention of drivers, naturalistic driving study, eye-tracking
Rozsah průvodní práce
114
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaobírá deskripcí vizuální pozornosti řidičů osobních vozidel v prostředí městské dopravy. Naším cílem bylo zmapovat rozdíly v oblastech vizuálního zájmu řidičů z povolání a řidičů soukromých vozidel bez profesní řidičské zkušenosti. Praktická část práce představuje výsledky terénní studie uskutečněné v realitě dopravy města Olomouc. Výzkumného šetření se účastnilo celkem deset řidičů. Data o očních fixací jednotlivých objektů v okolí silničních komunikací byla získávána metodou eye-trackingu. Zajímali jsme se o celkové rozložení očních fixací v průběhu řízení vozidla, popsali jsme nalezené odlišnosti v množství periferních pohledů mezi sledovanými skupinami účastníků. Dále jsme se věnovali představení nalezených rozdílů ve fixací vybraných objektů souvisejících s bezpečnou jízdou - zpětných zrcátek, vozidel ve výhledu, okolí přechodů pro chodce, dopravních značek a interiéru vozidla. Analýzu dat jsme doplnili obrazovými ukázkami a nalezená zjištění jsme porovnali se závěry jiných výzkumů. Výsledky mohou posloužit jako základ pro navazující studie v oblasti zkoumání řidičského vizuálního zájmu a způsobů zpracování informací v zorném poli řidiče.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the description of visual attention of car drivers in the urban transport environment. We aimed to map the differences in the areas of the visual interest of professional drivers and drivers of private vehicles without professional driving experience. The practical part of the work presents the results of a field study carried out in the reality of transport in the city of Olomouc. A total of the drivers participated in the research survey. Data on eye fixations of individual objects in the vicinity of roads were obtained by eye-tracking. We were interested in the overall distribution of eye fixations during driving, we described the differences found in the number of peripheral views between the groups of participants. We also presented the differences found in the fixation of selected objects related to safe driving - rear-view mirrors, vehicles in view, pedestrian crossings, traffic signs and the interior of the vehicle. We supplemented the data analysis with pictorial examples and compared the findings with other research findings. The results can serve as a basis for follow- up studies in the field of examining the driver´s visual interest and ways of processing information in the driver´s field of vision.
Klíčová slova
řidičská vizuální pozornost, naturalistická studie řízení, eye-tracking
Klíčová slova v angličtině
visual attention of drivers, naturalistic driving study, eye-tracking
Zásady pro vypracování
Studentka se ve své kvalifikační práci zaměří na zmapování problematiky možných odlišností ve vnímání dopravní situace mezi různými skupinami řidičů. Cílem práce bude popis shrnutí současného stavu poznání dané problematiky vyplývajících ze závěrů významných experimentů zaměřených na měření pozornosti řidičů. Při vypracování práce bude studentka postupovat v těchto krocích. Nejprve provede rešerši relevantní literatury a výzkumů týkajících se dané oblasti, na základě zjištěných informací úžeji definuje problematiku a vymezí teoretická východiska svého výzkumného záměru. Následně formuluje cíle výzkumu, výzkumné hypotézy a zvolí vhodný metodologický rámec. Sebraná data podrobí statistické analýze, interpretuje výsledky svého výzkumu a uvede je do kontextu s již publikovanými závěry. Studentka bude svůj postup práce pravidelně konzultovat s vedoucím práce a následně zpracuje do podoby kvalifikační práce se všemi náležitostmi dle platných norem katedry.
Zásady pro vypracování
Studentka se ve své kvalifikační práci zaměří na zmapování problematiky možných odlišností ve vnímání dopravní situace mezi různými skupinami řidičů. Cílem práce bude popis shrnutí současného stavu poznání dané problematiky vyplývajících ze závěrů významných experimentů zaměřených na měření pozornosti řidičů. Při vypracování práce bude studentka postupovat v těchto krocích. Nejprve provede rešerši relevantní literatury a výzkumů týkajících se dané oblasti, na základě zjištěných informací úžeji definuje problematiku a vymezí teoretická východiska svého výzkumného záměru. Následně formuluje cíle výzkumu, výzkumné hypotézy a zvolí vhodný metodologický rámec. Sebraná data podrobí statistické analýze, interpretuje výsledky svého výzkumu a uvede je do kontextu s již publikovanými závěry. Studentka bude svůj postup práce pravidelně konzultovat s vedoucím práce a následně zpracuje do podoby kvalifikační práce se všemi náležitostmi dle platných norem katedry.
Seznam doporučené literatury
Alm, H., & Nilsson, L. (1995). The effects of a mobile telephone task on driver behaviour in a car following situation. Accident Analysis and Prevention, 27(5), 707?715.
Brodsky, W. (2015). Human factors in road and rail transport. Driving with music: Cognitive-behavioural implications. Ashgate Publishing Co.
Strayer, DL., Turrill, J., Cooper, J.M., Coleman, J.R., Medeiros-Ward, N. & Biondi, F. (2015). Assessing Cognitive Distraction in the Autimobile. Hum Factors, 57(8), 1300-24.
Klauer, S.G., Guo, F., Simons-Morton, B.G. & al. (2013) Distracted Driving and Risk of Road Crashes among Novice and Experienced Drivers. The New England Journal of Medicine, 370, 54?59. Dostupné z: https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMsa1204142
Underwood, G., Chapman, P., Brocklehurst, N., Underwood, J., & Crundall, D. (2003). Visual attention while driving: sequences of eye fixations made by experienced and novice drivers. Ergonomics, 46(6), 629?646.
Vlasák, J. (2018) Rozdíly v chování řidiče při jízdě pře přechod pro chodce v noci a ve dne. Diplomová práce, VUT Brno, 95.
Zuda, D. (2017) Vliv hudební kulisy na bezpečnost jízdy v automobilu. Diplomová práce, ČVUT v Praze, 113.
Seznam doporučené literatury
Alm, H., & Nilsson, L. (1995). The effects of a mobile telephone task on driver behaviour in a car following situation. Accident Analysis and Prevention, 27(5), 707?715.
Brodsky, W. (2015). Human factors in road and rail transport. Driving with music: Cognitive-behavioural implications. Ashgate Publishing Co.
Strayer, DL., Turrill, J., Cooper, J.M., Coleman, J.R., Medeiros-Ward, N. & Biondi, F. (2015). Assessing Cognitive Distraction in the Autimobile. Hum Factors, 57(8), 1300-24.
Klauer, S.G., Guo, F., Simons-Morton, B.G. & al. (2013) Distracted Driving and Risk of Road Crashes among Novice and Experienced Drivers. The New England Journal of Medicine, 370, 54?59. Dostupné z: https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMsa1204142
Underwood, G., Chapman, P., Brocklehurst, N., Underwood, J., & Crundall, D. (2003). Visual attention while driving: sequences of eye fixations made by experienced and novice drivers. Ergonomics, 46(6), 629?646.
Vlasák, J. (2018) Rozdíly v chování řidiče při jízdě pře přechod pro chodce v noci a ve dne. Diplomová práce, VUT Brno, 95.
Zuda, D. (2017) Vliv hudební kulisy na bezpečnost jízdy v automobilu. Diplomová práce, ČVUT v Praze, 113.