Diplomová práce je zaměřena na problematiku seniorské populace s cílem zjistit, jak ovlivňuje účast na vzdělávacích programech pro seniory hodnocení kvality života, a to zejména v sociální oblasti. Práce je členěna na teoretickou a empirickou část. Teoretická část vychází ze studia odborné literatury a zpracovává problematiku stáří a stárnutí, edukaci seniorů jako specifické cílové skupiny vzdělávání, a to i z dimenze kvality života. Úkolem empirické části je zpracování výsledků kvalitativního šetření zkoumající vliv účasti na vzdělávacích programech pro seniory na kvalitu jejich života. Data potřebná k praktické části jsou získána pomocí polostrukturovaného rozhovoru se seniory. Výstupem práce je závěrečné zhodnocení výsledků a naplnění cíle.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the elderly people problematics with the aim to determine how the participation in the educational programmes for the elderly people effects the life quality evaluation especially in social terms. The thesis is divided into a theoretical and an empirical part. The theoretical part is based on the secondary sources and defines the issues of the old age and the ageing proces, the education of elderly people as a specific education target group, as well as it conveys the dimension of quality of life. The aim of the empirical part is to proces the results of a qualitative research examining effects of participation on educational programmes on elderly people's quality of life. The analysed data are obtained by using a semi-structured interview with the elderly people. The thesis outcome is the final summarization and reflection on the results and the fulfilment of the objective.
Klíčová slova
Senior, vzdělávání seniorů, kvalita života, sociální aspekty.
Klíčová slova v angličtině
Elderly people, elderly people education, quality of life, social aspects
Rozsah průvodní práce
166 s. (164 146 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na problematiku seniorské populace s cílem zjistit, jak ovlivňuje účast na vzdělávacích programech pro seniory hodnocení kvality života, a to zejména v sociální oblasti. Práce je členěna na teoretickou a empirickou část. Teoretická část vychází ze studia odborné literatury a zpracovává problematiku stáří a stárnutí, edukaci seniorů jako specifické cílové skupiny vzdělávání, a to i z dimenze kvality života. Úkolem empirické části je zpracování výsledků kvalitativního šetření zkoumající vliv účasti na vzdělávacích programech pro seniory na kvalitu jejich života. Data potřebná k praktické části jsou získána pomocí polostrukturovaného rozhovoru se seniory. Výstupem práce je závěrečné zhodnocení výsledků a naplnění cíle.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the elderly people problematics with the aim to determine how the participation in the educational programmes for the elderly people effects the life quality evaluation especially in social terms. The thesis is divided into a theoretical and an empirical part. The theoretical part is based on the secondary sources and defines the issues of the old age and the ageing proces, the education of elderly people as a specific education target group, as well as it conveys the dimension of quality of life. The aim of the empirical part is to proces the results of a qualitative research examining effects of participation on educational programmes on elderly people's quality of life. The analysed data are obtained by using a semi-structured interview with the elderly people. The thesis outcome is the final summarization and reflection on the results and the fulfilment of the objective.
Klíčová slova
Senior, vzdělávání seniorů, kvalita života, sociální aspekty.
Klíčová slova v angličtině
Elderly people, elderly people education, quality of life, social aspects
Zásady pro vypracování
A. Cíl práce: Cílem diplomové práce je přiblížit problematiku seniorské populace a na základě toho zjistit, zda existuje souvislost mezi účastí na vzdělávacích kurzech a hodnocením sociálních aspektů kvality života. B. Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění): Kvalita života je definována s ohledem na spokojenost jedince s dosahováním daných cílů (Křivohlavý, 2001). Jak ovlivní účast na vzdělávacím programu subjektivní hodnocení kvality života v sociální oblasti? Vnímají senioři vzdělávací kurzy jako stresující, nebo naopak přispívají k jejich pocitu užitečnosti? Značná část realizovaných výzkumů řeší problematiku kvality života ve vztahu ke vzdělávání z dimenze zdraví, štěstí, rodiny, osobní pohody a přátelství. Mě však zajímá vliv vzdělávání na sociální aspekty. Hodnocením kvality života se zabývá spousta testů, já jsem si však pro svůj výzkum vybrala hodnocení kvality života v sociální oblati dle Keyes. Vycházet budu z pěti dimenzí zkoumání sociálních aspektů kvality života v sociální integraci, sociální akceptaci, sociálním přínosu, sociální aktualizaci a sociální koherenci. Jako podpůrnou literaturu jsem si vybrala Keyes (1998). C. Výzkumná otázka: Přispívá studium vzdělávacích kurzů ke zkvalitnění života seniorů v sociální oblasti? Jaké faktory ovlivňují účast na vzdělávacích kurzech seniorů, konkrétně na kurzech Univerzit třetího věku? Ke splnění cíle jsem si stanovila dílčí výzkumné otázky, které budou vycházet z pěti zkoumaných dimenzí. Jak působí studium vzdělávacích programů u seniorů na sociální integraci, sociální akceptaci, sociální aktualizaci, sociální koherenci a jaký to má sociální přínos? D. Návrh postupu řešení (metodika): Pro svou práci jsem si zvolila kvantitativní výzkum, formou dotazníkového šetření. Odbornou literaturu k tématu si budu obstarávat v univerzitní knihovně, nebo pomocí elektronické databáze. Na základě získaných informací si stanovím cílovou skupinu seniorů navštěvující vzdělávací kurz, sledované kategorie kvality života budu operacionalizovat a stanovené indikátory převedu na konkrétní otázky v dotazníku. Poté proběhne distribuce dotazníků ve vybrané organizaci, a poté zpracuji a vyhodnotím získaná data, včetně jejich interpretace. Následovat bude prezentování výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi. E. Harmonogram práce: Pracovní verze osnovy práce - nejpozději do: 31. 8. 2020. Hotová práce k poslední konzultaci - nejpozději do: 28. 2. 2021. Odevzdání definitivní verze práce nejpozději do: 31. 3. 2021 (orientačně).
Zásady pro vypracování
A. Cíl práce: Cílem diplomové práce je přiblížit problematiku seniorské populace a na základě toho zjistit, zda existuje souvislost mezi účastí na vzdělávacích kurzech a hodnocením sociálních aspektů kvality života. B. Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění): Kvalita života je definována s ohledem na spokojenost jedince s dosahováním daných cílů (Křivohlavý, 2001). Jak ovlivní účast na vzdělávacím programu subjektivní hodnocení kvality života v sociální oblasti? Vnímají senioři vzdělávací kurzy jako stresující, nebo naopak přispívají k jejich pocitu užitečnosti? Značná část realizovaných výzkumů řeší problematiku kvality života ve vztahu ke vzdělávání z dimenze zdraví, štěstí, rodiny, osobní pohody a přátelství. Mě však zajímá vliv vzdělávání na sociální aspekty. Hodnocením kvality života se zabývá spousta testů, já jsem si však pro svůj výzkum vybrala hodnocení kvality života v sociální oblati dle Keyes. Vycházet budu z pěti dimenzí zkoumání sociálních aspektů kvality života v sociální integraci, sociální akceptaci, sociálním přínosu, sociální aktualizaci a sociální koherenci. Jako podpůrnou literaturu jsem si vybrala Keyes (1998). C. Výzkumná otázka: Přispívá studium vzdělávacích kurzů ke zkvalitnění života seniorů v sociální oblasti? Jaké faktory ovlivňují účast na vzdělávacích kurzech seniorů, konkrétně na kurzech Univerzit třetího věku? Ke splnění cíle jsem si stanovila dílčí výzkumné otázky, které budou vycházet z pěti zkoumaných dimenzí. Jak působí studium vzdělávacích programů u seniorů na sociální integraci, sociální akceptaci, sociální aktualizaci, sociální koherenci a jaký to má sociální přínos? D. Návrh postupu řešení (metodika): Pro svou práci jsem si zvolila kvantitativní výzkum, formou dotazníkového šetření. Odbornou literaturu k tématu si budu obstarávat v univerzitní knihovně, nebo pomocí elektronické databáze. Na základě získaných informací si stanovím cílovou skupinu seniorů navštěvující vzdělávací kurz, sledované kategorie kvality života budu operacionalizovat a stanovené indikátory převedu na konkrétní otázky v dotazníku. Poté proběhne distribuce dotazníků ve vybrané organizaci, a poté zpracuji a vyhodnotím získaná data, včetně jejich interpretace. Následovat bude prezentování výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi. E. Harmonogram práce: Pracovní verze osnovy práce - nejpozději do: 31. 8. 2020. Hotová práce k poslední konzultaci - nejpozději do: 28. 2. 2021. Odevzdání definitivní verze práce nejpozději do: 31. 3. 2021 (orientačně).
Seznam doporučené literatury
Adamec, P., Kryštof, D. (2011). Univerzity třetího věku na vysokých školách. Brno: Masarykova univerzita.
Keyes, C. L. M. (1989). Social well - being. Social Pychology Quarterly.
McGee, H. M. et al. (1991). Assessing the quality of life of the individual: The SEIQoL with a healthy and gastroenterology unit population. In psychological Medizine.
Šerák, M. (2009). Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál.
Špaténková, N., Smékalová, L. (2015). Edukace seniorů: geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada
Seznam doporučené literatury
Adamec, P., Kryštof, D. (2011). Univerzity třetího věku na vysokých školách. Brno: Masarykova univerzita.
Keyes, C. L. M. (1989). Social well - being. Social Pychology Quarterly.
McGee, H. M. et al. (1991). Assessing the quality of life of the individual: The SEIQoL with a healthy and gastroenterology unit population. In psychological Medizine.
Šerák, M. (2009). Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál.
Špaténková, N., Smékalová, L. (2015). Edukace seniorů: geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada