Tématem diplomové práce je vzdělávání dospělých zkoumáno optikou celoživotního učení. Specificky se text zaměřuje na vzdělávání pěstounů v příbuzenských pěstounských rodinách v Libereckém kraji. Cílem je projektovat vzdělávací akci tzv. šitou na míru vzdělávacích potřeb této cílové skupiny. Předmětem zájmu empirické části jsou vzdělávací potřeby pěstounů. Na základě kvantitativního šetření a pomocí dotazníku byly potřeby popsány, reflektovány v diskurzu legislativních a institucionálních požadavků kladených právě na vzdělávání pěstounů. Výstupem diplomové práce je komentovaný projekt vzdělávací akce pro příbuzenské pěstouny v Libereckém kraji.
Annotation in English
The topic of the diploma thesis is adult education examined from the perspective of lifelong learning. Specifically, the text focuses on the education of foster parents in foster families in LK (Liberec region). The aim is to design a so-called educational event tailored to the educational needs of this target group. The subject of interest of the empirical part is the educational needs of foster parents. Based on a quantitative survey and a questionnaire, the needs were described and reflected in the discourse of legislative and institutional requirements for the education of foster parents. The output of the diploma thesis is an annotated project of an educational event for foster parents in the Liberec region.
Keywords
Vzdělávací potřeby, vzdělávání dospělých, náhradní rodinná péče, edukace pěstounů, projekt vzdělávací akce
Keywords in English
Educational needs, adult education, substitute family care, foster parent education, educational event project.
Length of the covering note
91 s. (126 883 znaků)
Language
CZ
Annotation
Tématem diplomové práce je vzdělávání dospělých zkoumáno optikou celoživotního učení. Specificky se text zaměřuje na vzdělávání pěstounů v příbuzenských pěstounských rodinách v Libereckém kraji. Cílem je projektovat vzdělávací akci tzv. šitou na míru vzdělávacích potřeb této cílové skupiny. Předmětem zájmu empirické části jsou vzdělávací potřeby pěstounů. Na základě kvantitativního šetření a pomocí dotazníku byly potřeby popsány, reflektovány v diskurzu legislativních a institucionálních požadavků kladených právě na vzdělávání pěstounů. Výstupem diplomové práce je komentovaný projekt vzdělávací akce pro příbuzenské pěstouny v Libereckém kraji.
Annotation in English
The topic of the diploma thesis is adult education examined from the perspective of lifelong learning. Specifically, the text focuses on the education of foster parents in foster families in LK (Liberec region). The aim is to design a so-called educational event tailored to the educational needs of this target group. The subject of interest of the empirical part is the educational needs of foster parents. Based on a quantitative survey and a questionnaire, the needs were described and reflected in the discourse of legislative and institutional requirements for the education of foster parents. The output of the diploma thesis is an annotated project of an educational event for foster parents in the Liberec region.
Keywords
Vzdělávací potřeby, vzdělávání dospělých, náhradní rodinná péče, edukace pěstounů, projekt vzdělávací akce
Keywords in English
Educational needs, adult education, substitute family care, foster parent education, educational event project.
Research Plan
Cíl práce: Cílem práce bude identifikace vzdělávacích potřeb a vytvoření projektu vzdělávací akce pro pěstouny. Vzdělávací program bude realizován pro cílovou skupinu příbuzenských pěstounských rodin v Libereckém kraji, které mají v rámci tohoto kraje uzavřenou dohodu o výkonu pěstounské péče.
Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění): V diplomové práci se budu zabývat otázkou, jakým způsobem naplňuje vzdělávání potřeby pěstounů, jak pěstouni jako příjemci vzdělávání hodnotí jeho kvalitu a dopad poskytované podpory v rámci doprovázející organizace v oblasti vzdělávání a jak toto vzdělávání pěstounů přispívá k zvládání v této náročné životní etapě nejen ve výchově svěřených dětí, ale také v péči o vlastní osobu.
Výzkumná otázka: zjištění aktuálních vzdělávacích potřeb pěstounů v Libereckém kraji, jaké jsou potřeby pěstounů ve vzdělávání a čím se tyto potřeby od sebe liší, jaké mají pěstouni očekávání v oblasti vzdělávání, jak hodnotí aktuální nabídku vzdělávacích akcí, jaké požadavky mají pěstouni v Libereckém kraji v oblasti vzdělávání a jaká je jejich motivace vzdělávat se, jak hodnotí dopad vzdělávání na kvalitu svého života a co potřebují do budoucna, jaké parametry a obsah má mít vzdělávací akce pro pěstouny v Libereckém kraji, aby odpovídala jejich vzdělávacím potřebám a jak vzdělávání pěstounům pomáhá v kritických momentech jejich životní dráhy a jak hodnotí efektivitu této pomoci.
Návrh postupu řešení (metoda): formou kvantitativní s využitím dotazníkového šetření, dále sběrem analýzy dat, analýzou vzdělávacích potřeb, analýzou zaměřenou na problém, identifikací problému, pozorováním a metodou ohniskové skupiny Fokus Group
Research Plan
Cíl práce: Cílem práce bude identifikace vzdělávacích potřeb a vytvoření projektu vzdělávací akce pro pěstouny. Vzdělávací program bude realizován pro cílovou skupinu příbuzenských pěstounských rodin v Libereckém kraji, které mají v rámci tohoto kraje uzavřenou dohodu o výkonu pěstounské péče.
Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění): V diplomové práci se budu zabývat otázkou, jakým způsobem naplňuje vzdělávání potřeby pěstounů, jak pěstouni jako příjemci vzdělávání hodnotí jeho kvalitu a dopad poskytované podpory v rámci doprovázející organizace v oblasti vzdělávání a jak toto vzdělávání pěstounů přispívá k zvládání v této náročné životní etapě nejen ve výchově svěřených dětí, ale také v péči o vlastní osobu.
Výzkumná otázka: zjištění aktuálních vzdělávacích potřeb pěstounů v Libereckém kraji, jaké jsou potřeby pěstounů ve vzdělávání a čím se tyto potřeby od sebe liší, jaké mají pěstouni očekávání v oblasti vzdělávání, jak hodnotí aktuální nabídku vzdělávacích akcí, jaké požadavky mají pěstouni v Libereckém kraji v oblasti vzdělávání a jaká je jejich motivace vzdělávat se, jak hodnotí dopad vzdělávání na kvalitu svého života a co potřebují do budoucna, jaké parametry a obsah má mít vzdělávací akce pro pěstouny v Libereckém kraji, aby odpovídala jejich vzdělávacím potřebám a jak vzdělávání pěstounům pomáhá v kritických momentech jejich životní dráhy a jak hodnotí efektivitu této pomoci.
Návrh postupu řešení (metoda): formou kvantitativní s využitím dotazníkového šetření, dále sběrem analýzy dat, analýzou vzdělávacích potřeb, analýzou zaměřenou na problém, identifikací problému, pozorováním a metodou ohniskové skupiny Fokus Group
Recommended resources
Thelenová, K. (2014). Sociologie, andragogika a teorie učení Petra Jarvise. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci
Plamínek, J. (2014). Vzdělávání dospělých: průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. 2., rozšířené vydání. Praha: Grada
Veteška, J. (2016). Přehled andragogiky: Úvod do studia vzdělávání. Vydavatel: Portál
Ministerstvo práce a sociálních věcí, (2017). Analýza situace příbuzenské pěstounské péče, Institut projektového řízení a. s., www.institutpr.eu
Hanušová, L., Hanousková, L. (2017). Specifika vzdělávání pěstounů z řad příbuzných. Vydavatel: Rozum a Cit, z. ú
Recommended resources
Thelenová, K. (2014). Sociologie, andragogika a teorie učení Petra Jarvise. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci
Plamínek, J. (2014). Vzdělávání dospělých: průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. 2., rozšířené vydání. Praha: Grada
Veteška, J. (2016). Přehled andragogiky: Úvod do studia vzdělávání. Vydavatel: Portál
Ministerstvo práce a sociálních věcí, (2017). Analýza situace příbuzenské pěstounské péče, Institut projektového řízení a. s., www.institutpr.eu
Hanušová, L., Hanousková, L. (2017). Specifika vzdělávání pěstounů z řad příbuzných. Vydavatel: Rozum a Cit, z. ú
Enclosed appendices
Dotazník, Doporučení MPSV ze dne 27. 4. 2020, 15. 10. 2020, 02. 03. 2021.