Bakalářská práce se zabývá problematikou tolerance rostlin k zasolení v závislosti na světelném záření. V teoretické části byly zpracovány dosavadní poznatky o vlivu světla na vývoj rostlin, o zasolení a o vlivu světla na schopnost rostlin tolerovat abiotický stres. Některé rostlinné mechanismy tolerance solného stresu jsou závislé na světelných podmínkách prostředí, proto byly v experimentální části provedeny in vitro fyziologické experimenty růstu mutantních a kontrolních rostlin Arabidopsis thaliana pro stanovení úlohy transkripčních faktorů LAF1 a HFR1 v toleranci k zasolení.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is focused on the issue of plant tolerance to salinity depending on light radiation. The theoretical part summarizes the knowledge about the influence of light on plant development, salinization and the influence of light on the ability to tolerate abiotic stress. Some plant mechanisms allowing tolerance of salt stress are affected by light. Therefore, in vitro physiological experiments of growth of mutant and control Arabidopsis thaliana plants were performed in the experimental part to determine the role of transcription factors LAF1 and HFR1 in salinity tolerance.
abiotic stress, NaCl, Arabidopsis thaliana, photomorphogenesis, blue light, red light, LAF1, HFR1
Rozsah průvodní práce
x s., 46 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou tolerance rostlin k zasolení v závislosti na světelném záření. V teoretické části byly zpracovány dosavadní poznatky o vlivu světla na vývoj rostlin, o zasolení a o vlivu světla na schopnost rostlin tolerovat abiotický stres. Některé rostlinné mechanismy tolerance solného stresu jsou závislé na světelných podmínkách prostředí, proto byly v experimentální části provedeny in vitro fyziologické experimenty růstu mutantních a kontrolních rostlin Arabidopsis thaliana pro stanovení úlohy transkripčních faktorů LAF1 a HFR1 v toleranci k zasolení.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is focused on the issue of plant tolerance to salinity depending on light radiation. The theoretical part summarizes the knowledge about the influence of light on plant development, salinization and the influence of light on the ability to tolerate abiotic stress. Some plant mechanisms allowing tolerance of salt stress are affected by light. Therefore, in vitro physiological experiments of growth of mutant and control Arabidopsis thaliana plants were performed in the experimental part to determine the role of transcription factors LAF1 and HFR1 in salinity tolerance.
abiotic stress, NaCl, Arabidopsis thaliana, photomorphogenesis, blue light, red light, LAF1, HFR1
Zásady pro vypracování
1. Seznámení se s tématem bakalářské práce
Studentka se důkladně seznámí s náplní projektu bakalářské práce tak, aby byla schopna definovat základní cíle bakalářské práce, přístupy a metody, které bude při práci používat.
2.Shromáždění nejnovějších literárních zdrojů vztahujících se k tématu bakalářské práce a jejich zpracování
Zásadním zdrojem literatury, které si studentka musí prostudovat, jsou odborné články, a to především literatura týkající se problematiky klíčení semen a růstu rostlin vlivem světla, světelných signálních drah a odpovědí rostlin na abiotické stresy. Tyto práce pak budou sloužit jako další zdroje literatury.
3. Časová organizace a plán experimentů
Časová organizace experimentální práce vychází z plánu práce, který má studentka k dispozici od svého školitele.
4. Vlastní experimentální práce a dílčí analýzy výsledků
Studentka bude provádět experimenty podle plánu práce. Bude studovat klíčení semen a růst rostlin fotomorfogenních mutantů laf1, hfr1-201 a HFR1RNAi/laf1 u Arabidopsis thaliana na zvolených koncentracích NaCl a v závislosti na světelných podmínkách.
5. Konečné zpracování výsledků
O každém experimentu bude studentka provádět záznamy do pracovního deníku a vypracuje protokol. Výsledky každého experimentu zpracuje do dílčích grafů a společně s vedoucím učiní z výsledků závěry. Všechny výsledky pak studentka postupně zpracuje do konečné výstižné podoby, aby byly připraveny k zakomponování do bakalářské práce.
6. Kompletace bakalářské práce
Se zpracováním bakalářské práce začne studentka s dostatečným předstihem, tedy nejpozději půl roku před plánovanou obhajobou bakalářské práce. Dílčí verze bakalářské práce bude diskutovat s vedoucím bakalářské práce.
Zásady pro vypracování
1. Seznámení se s tématem bakalářské práce
Studentka se důkladně seznámí s náplní projektu bakalářské práce tak, aby byla schopna definovat základní cíle bakalářské práce, přístupy a metody, které bude při práci používat.
2.Shromáždění nejnovějších literárních zdrojů vztahujících se k tématu bakalářské práce a jejich zpracování
Zásadním zdrojem literatury, které si studentka musí prostudovat, jsou odborné články, a to především literatura týkající se problematiky klíčení semen a růstu rostlin vlivem světla, světelných signálních drah a odpovědí rostlin na abiotické stresy. Tyto práce pak budou sloužit jako další zdroje literatury.
3. Časová organizace a plán experimentů
Časová organizace experimentální práce vychází z plánu práce, který má studentka k dispozici od svého školitele.
4. Vlastní experimentální práce a dílčí analýzy výsledků
Studentka bude provádět experimenty podle plánu práce. Bude studovat klíčení semen a růst rostlin fotomorfogenních mutantů laf1, hfr1-201 a HFR1RNAi/laf1 u Arabidopsis thaliana na zvolených koncentracích NaCl a v závislosti na světelných podmínkách.
5. Konečné zpracování výsledků
O každém experimentu bude studentka provádět záznamy do pracovního deníku a vypracuje protokol. Výsledky každého experimentu zpracuje do dílčích grafů a společně s vedoucím učiní z výsledků závěry. Všechny výsledky pak studentka postupně zpracuje do konečné výstižné podoby, aby byly připraveny k zakomponování do bakalářské práce.
6. Kompletace bakalářské práce
Se zpracováním bakalářské práce začne studentka s dostatečným předstihem, tedy nejpozději půl roku před plánovanou obhajobou bakalářské práce. Dílčí verze bakalářské práce bude diskutovat s vedoucím bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
Taiz L., Zeiger E. (2010) Plant Physiology, 5th ed.
Taiz L et al. (2015) Plant Physiology and Development, 6th ed.
Jones R et al. (2013) The Molecular Life of Plants, 1st ed.
Buchanan BB et al. (2015) Biochemistry and Molecular Biology of Plants, 2nd ed.
Buchanan BB et al. (2010) Biochemistry and Molecular Biology of Plants, 1st ed
Odborné články v mezinárodních vědeckých časopisech týkající se problematiky bakalářské práce a podle doporučení vedoucího bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
Taiz L., Zeiger E. (2010) Plant Physiology, 5th ed.
Taiz L et al. (2015) Plant Physiology and Development, 6th ed.
Jones R et al. (2013) The Molecular Life of Plants, 1st ed.
Buchanan BB et al. (2015) Biochemistry and Molecular Biology of Plants, 2nd ed.
Buchanan BB et al. (2010) Biochemistry and Molecular Biology of Plants, 1st ed
Odborné články v mezinárodních vědeckých časopisech týkající se problematiky bakalářské práce a podle doporučení vedoucího bakalářské práce.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Obhajobu bakalářské práce studentky Zuzany Horáčkové zahájil prof. RNDr. Milan Navrátil, CSc. Studentka seznámila komisi s hlavními částmi a výsledky své práce. Následovalo přečtení posudku vedoucího práce prof. RNDr. Martina Fellnera, Ph.D. a oponenta Ing. Tomáše Kocábka, Ph.D.
Studentka pak reagovala na připomínky a dotazy.
Prezentace studentky obsahovala tato témata:
- Rostliny a světlo
- Fotomorfogenní transkripční faktory a její činnost
- Salinita jako abiotický stres, její důsledky na růst rostlin
- Strategie a design experimentální části
- Studium účinku NaCl a světla na prodlužování hypokotylu
- Transkripční faktory LAF1 a HFR1 a jejich zapojení v mechanismu tolerance hypokotylů k solnému stresu
V rozpravě byly uvedeny následující připomínky či nastoleny tyto problémy:
- Počet semen v navážce 6 mg
- Průměr Petriho misek použitých v experimentech
- Složení kultivačního MS média, absence vitamínů
- Molekulární metody, které mohou navázat na stávající práci
- Statistické hodnocení - prokázání rozdílů pomocí Studentova t-test
- Souvislost transkripčních faktorů s fotomorfogenezí
- Důvody pro použití ovlivnění červeným a modrým světlem
- Použití odlišných kontrolních rostlin
Studentka na dotazy položené oponentem práce a členy komise reagovala adekvátně, se znalostí problematiky.