Předkládaná diplomová práce s názvem Sociální sítě v prezidentské předvolební kampani -případová studie USA, se zabývá problematikou využití sociálních sítí pro účely politické komunikace v prostředí USA. Teoretický rámec práce je vystavěn na problematice výzkumu politické komunikace se zaměřením na výzkum obsahů politické komunikace v kontextu sociálních sítí. Dále jsou v práci představeny zkoumané sociální sítě Facebook a Twitter, z hlediska jejich funkčnosti, digitální architektury a možnosti využití v politické komunikaci. Jelikož je tato práce zaměřena na prostředí USA, je v práci věnován prostor hlavním vývojovým milníkům, jež byly zásadní z hlediska využití sociálních sítí pro potřeby politické komunikace. Výzkumným záměrem práce je na pozadí fungování sociálních sítí a vývoje online politické komunikace v USA analyzovat podobou obsahu politické komunikace v prezidentské předvolební kampani v roce 2020. Konkrétně práce sleduje dva hlavní kandidáty Joe Bidena a Donalda Trumpa a jejich profily na sociálních sítích Facebook a Twitter. Na vzorku sebraných příspěvků je analyzována podoba komunikace z hlediska formy, obsahu a účelu. V práci je věnován prostor i tematické reflexi problematiky pandemie koronaviru COVID-19 a sdílení fake news a konspiračních teorií v období této kampaně.
Anotace v angličtině
The submitted diploma thesis, entitled Social Networks in the Presidential Election Campaign - case study of the US, analyses the issue of using social networks for the purpos of political communication in the US political environment. The theoretical framework of the thesis is built around the problematics of political communication research with a focus on research of political communication content in the context of social media. Furthermore, the research presents the social media Facebook and Twitter in terms of their functionality, digital architecture and the possibility of use in political communication. As this thesis focuses on the US political environment, the centre of attention is also on the main milestones that were crucial in development of usage of social networks in US political system. The research intention of the thesis is to analyze the content of political communication in the presidential election campaign in 2020. Specifically, the thesis follows two main candidates Joe Biden and Donalad Trump and their profiles on social networks Facebook and Twitter. On a sample of collected social media posts I analyze the form of posts, content and purpose. The thesis also deals with the thematic reflection of the pandemic of COVID-19 and the sharing of fake news and conspiracy theories during this campaign.
Klíčová slova
politická komunikace, sociální sítě, Facebook, Twitter, Donald Trump, Joe Biden, obsahová analýza, fake news
Klíčová slova v angličtině
political communication, social media, social networks, Facebook, Twitter, Donald Trump, Joe Biden, content analysis, fake news
Rozsah průvodní práce
84 s. (172 330 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná diplomová práce s názvem Sociální sítě v prezidentské předvolební kampani -případová studie USA, se zabývá problematikou využití sociálních sítí pro účely politické komunikace v prostředí USA. Teoretický rámec práce je vystavěn na problematice výzkumu politické komunikace se zaměřením na výzkum obsahů politické komunikace v kontextu sociálních sítí. Dále jsou v práci představeny zkoumané sociální sítě Facebook a Twitter, z hlediska jejich funkčnosti, digitální architektury a možnosti využití v politické komunikaci. Jelikož je tato práce zaměřena na prostředí USA, je v práci věnován prostor hlavním vývojovým milníkům, jež byly zásadní z hlediska využití sociálních sítí pro potřeby politické komunikace. Výzkumným záměrem práce je na pozadí fungování sociálních sítí a vývoje online politické komunikace v USA analyzovat podobou obsahu politické komunikace v prezidentské předvolební kampani v roce 2020. Konkrétně práce sleduje dva hlavní kandidáty Joe Bidena a Donalda Trumpa a jejich profily na sociálních sítích Facebook a Twitter. Na vzorku sebraných příspěvků je analyzována podoba komunikace z hlediska formy, obsahu a účelu. V práci je věnován prostor i tematické reflexi problematiky pandemie koronaviru COVID-19 a sdílení fake news a konspiračních teorií v období této kampaně.
Anotace v angličtině
The submitted diploma thesis, entitled Social Networks in the Presidential Election Campaign - case study of the US, analyses the issue of using social networks for the purpos of political communication in the US political environment. The theoretical framework of the thesis is built around the problematics of political communication research with a focus on research of political communication content in the context of social media. Furthermore, the research presents the social media Facebook and Twitter in terms of their functionality, digital architecture and the possibility of use in political communication. As this thesis focuses on the US political environment, the centre of attention is also on the main milestones that were crucial in development of usage of social networks in US political system. The research intention of the thesis is to analyze the content of political communication in the presidential election campaign in 2020. Specifically, the thesis follows two main candidates Joe Biden and Donalad Trump and their profiles on social networks Facebook and Twitter. On a sample of collected social media posts I analyze the form of posts, content and purpose. The thesis also deals with the thematic reflection of the pandemic of COVID-19 and the sharing of fake news and conspiracy theories during this campaign.
Klíčová slova
politická komunikace, sociální sítě, Facebook, Twitter, Donald Trump, Joe Biden, obsahová analýza, fake news
Klíčová slova v angličtině
political communication, social media, social networks, Facebook, Twitter, Donald Trump, Joe Biden, content analysis, fake news
Zásady pro vypracování
Tato diplomová práce se zabývá využitím sociálních sítí v prezidentských předvolebních kampaních v letech 2008-2020 v USA. Sociální sítě jsou v poslední době výhodným nástrojem pro předvolební kampaň nejen pro politické strany ale i pro jednotlivce. Jejich výhoda se projevuje nejen z hlediska ceny ale i v dosahu. Cílem této diplomové práce je poskytnout ucelený pohled na vývoj využívání sociálních sítí v prezidentských kampaních, detekovat rozdíly a vývoj využívání sociálních sítí v jednotlivých volebních obdobích a postihnout jejich roli v prostředí americké politiky.
Zásady pro vypracování
Tato diplomová práce se zabývá využitím sociálních sítí v prezidentských předvolebních kampaních v letech 2008-2020 v USA. Sociální sítě jsou v poslední době výhodným nástrojem pro předvolební kampaň nejen pro politické strany ale i pro jednotlivce. Jejich výhoda se projevuje nejen z hlediska ceny ale i v dosahu. Cílem této diplomové práce je poskytnout ucelený pohled na vývoj využívání sociálních sítí v prezidentských kampaních, detekovat rozdíly a vývoj využívání sociálních sítí v jednotlivých volebních obdobích a postihnout jejich roli v prostředí americké politiky.
Seznam doporučené literatury
Heaney Michael, McClurg Scott. 2009. “Social Networks and American Politics: Introduction to the Special Issue”, American Politics Research 37(5):727-741. . Dostupné z: < https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1532673X09337771#articleCitationDownloadContainer>
Cogburn Derrick L., Espinoza-Vasquez Fatima K. 2011. “From Networked Nominee to Networked Nation: Examining the Impact of Web 2.0 and Social Media on Political Participation and Civic Engagement in the 2008 Obama Campaign” Journal of Political Marketing 10(1-2): 189-213. Dostupné z:
Bimber Bruce . 2014. “Digital Media in the Obama Campaigns of 2008 and 2012: Adaptation to the Personalized Political Communication Environment” Journal of Information Technology & Politics 11(2): 130-150.
Enli Gunn. 2017. “Twitter as arena for the authentic outsider: exploring the social media campaigns of Trump and Clinton in the 2016 US presidential election”European Journal of Communication 32(1):50-61.
Housholder Elizabeth E., Heather L. LaMarre .2014. "Facebook Politics: Toward a Process Model for Achieving Political Source Credibility Through Social Media" Journal of Information Technology & Politics 11(4): 368-382.
Macková. Alena. 2017. Nová média v politické komunikaci: politici, občané a online sociální sítě. Brno: Masarykova univerzita
Stier Sebastian, Arnim Bleier, Haiko Lietz, Markus Strohmaier .2018. "Election Campaigning on Social Media: Politicians, Audiences, and the Mediation of Political Communication on Facebook and Twitter" Political Communication 35(1): 50-74.
Williams, Christine, Jeff Gulati, 2009. "Social Networks in Political Campaigns: Facebook and Congressional Elections 2006, 2008" New Media & Society 15
Gunn Sara Enli, Eli Skogerbo .2013. "PERSONALIZED CAMPAIGNS IN PARTY-CENTRED POLITICS", Information, Communication & Society 16 (5): 757-774.
Seznam doporučené literatury
Heaney Michael, McClurg Scott. 2009. “Social Networks and American Politics: Introduction to the Special Issue”, American Politics Research 37(5):727-741. . Dostupné z: < https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1532673X09337771#articleCitationDownloadContainer>
Cogburn Derrick L., Espinoza-Vasquez Fatima K. 2011. “From Networked Nominee to Networked Nation: Examining the Impact of Web 2.0 and Social Media on Political Participation and Civic Engagement in the 2008 Obama Campaign” Journal of Political Marketing 10(1-2): 189-213. Dostupné z:
Bimber Bruce . 2014. “Digital Media in the Obama Campaigns of 2008 and 2012: Adaptation to the Personalized Political Communication Environment” Journal of Information Technology & Politics 11(2): 130-150.
Enli Gunn. 2017. “Twitter as arena for the authentic outsider: exploring the social media campaigns of Trump and Clinton in the 2016 US presidential election”European Journal of Communication 32(1):50-61.
Housholder Elizabeth E., Heather L. LaMarre .2014. "Facebook Politics: Toward a Process Model for Achieving Political Source Credibility Through Social Media" Journal of Information Technology & Politics 11(4): 368-382.
Macková. Alena. 2017. Nová média v politické komunikaci: politici, občané a online sociální sítě. Brno: Masarykova univerzita
Stier Sebastian, Arnim Bleier, Haiko Lietz, Markus Strohmaier .2018. "Election Campaigning on Social Media: Politicians, Audiences, and the Mediation of Political Communication on Facebook and Twitter" Political Communication 35(1): 50-74.
Williams, Christine, Jeff Gulati, 2009. "Social Networks in Political Campaigns: Facebook and Congressional Elections 2006, 2008" New Media & Society 15
Gunn Sara Enli, Eli Skogerbo .2013. "PERSONALIZED CAMPAIGNS IN PARTY-CENTRED POLITICS", Information, Communication & Society 16 (5): 757-774.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Bc. Karolína Nezvalová na začátku představila téma, záměr a výsledky své diplomové práce.
Dr. Lebedová seznámila komisi se svým posudkem. DP hodnotí celkově D. V práci se úplně nepodařilo naplnit cíle výzkumu. Dr. Lebedová oceňuje snahu studentky zapracovat připomínky a vylepšit práci. Nicméně i tak je v DP mnoho nadbytečných záležitostí. Výzkumné cíle jsou málo ambiciózní, nedovolují prohloubit analýzu. V závěru absentuje syntéza východisek s širším kontextem. Konečný výsledek je ale dobrý a práce je doporučena k obhajobě.
Doc. Lebeda seznámil komisi se svým posudkem. DP hodnotí celkově C. Oponent oceňuje osobní výzkum studentky a kvalitně zpracovaný úvod. Teoretická kapitola dobře zpracovaná, ale výrazně širší, než je pro výzkum potřeba. Absentuje ale hlubší propojení teoretické části s analýzou. DP má poměrně deskriptivní analýzu, nevěnuje se výzkumu do hloubky. Nedostatek práce tkví ve slabší syntéze závěrů s teoretickými východisky a časté opakování se studentky.
Bc. Nezvalová reagovala na posudky. Souhlasila s výtkami.
DP prošla kontrolou programu Thesis a není plagiát.